The difference and the diversity in the classroom: religious identities at stake

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2016v16n1p259

Keywords:

Diversity, Social identities, Classroom

Abstract

This article aims at presenting how the difference and the diversity in the classroom are expressed through language based on the way the participants interact with social identities. In this perspective, this text presents how High School students from a public school interact with categories of religious groups. The theoretical background that based the data analysis is the Membership Categorization Analysis and the data used in the analysis are the results of audiovisual recordings of a qualitative-interpretative ethnographic research method. The analysis shows that religion is a social marker in the classroom. Some religious identities were assumed, by the other side, some identity religious were rejected. These results point out the importance of looking at diversity and difference in the classroom.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Jakeline Aparecida Semechechem, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doctor's degree student at UEM.

References

ABELEDO, Maria Lopez O. Uma compreensão etnometodológica da aprendizagem de língua estrangeira na fala-em-interação de sala de aula. 2008. 217 f. Tese (Doutorado em Letras) - Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.

ABELEDO, Maria Lopez O. L et al. Uma compreensão etnometodológica de aprendizagem e proficiência em língua adicional. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v.53, n.1, p. 131-144, 2014.

ALMEIDA, Alexandre do Nascimento. A construção de masculinidades na fala-eminteração em cenários escolares. 2009. Tese (Doutorado em Letras) - Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.

ERICKSON, Frederick. Ethnographic microanalysis of interaction. In: LECOMPTE, M. D.; MILLROY, W. L.; PREISSLE, J. (Ed.). The handbook of qualitative research in education. Nova Iorque: Academic Press, 1992. p. 201-225.

FORTES, Mellisa Santos. Uma compreensão etnometodológica do trabalho de fazer membro na fala-em-interação de entrevista de proficiência oral em português como língua adicional. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.

GARCEZ, Pedro M. A perspectiva da Análise da Conversa Etnometodológica sobre o uso da linguagem em interação social. In: LODER, L. L; JUNG, N. M. Fala-eminteração social: introdução à análise da conversa etnometodológica. Campinas: Mercado de Letras, 2008ª. p. 17-38.

GARCEZ, Pedro M.; BULLA, Gabriela da Silva; LODER, Leticia L. Práticas de pesquisa microetnográfica: geração, segmentação e transcrição de dados audiovisuais como procedimentos analíticos plenos. DELTA, 2014, vol.30, n.2, p. 257-288. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/delta/v30n2/0102-4450-delta-30-02-0257.pdf. Acesso em: 15 fev. 2015.

GARFINKEL, Harold. Estudios em Etnometodología. Tradução de Hugo Antonio Pérez Hernáiz. Barcelona: Anthropos Editorial, 2006.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP & A Editora, 2000.

JUNG, Neiva Maria. A (re)produção de identidades sociais na comunidade e na escola. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2009.

KNIPHOFF, Ana Maria. O gerenciamento de categorias de pertencimento no trabalho de avaliação pedagógica na fala-em-interação de sala de aula de EJA. 2012. 143 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2012.

LODER, Leticia L. O modelo Jefferson de transcrição: convenções e debates. In: LODER, Leticia L.; JUNG, Neiva M. (Org.). Fala-em-interação social: introdução à análise da conversa etnometodológica. Campinas: Mercado de Letras, 2008. p. 127-163.

LODER, Leticia L.; SALIMEN, Paola Guimaraens; MÜLLER, Marden. Noções fundamentais: seqüencialidade, adjacência e preferência. In: LODER, L. L; JUNG, N. M. Fala em interação social: Introdução à Análise da Conversa Etnometodológica. Campinas: Mercado de Letras, 2008. p. 39-58.

MONTAGNER, Paula et al. Diversidade e capacitação em escolas de governo: mesa-redonda de pesquisa-ação. Brasília: ENAP, 2010.

SACKS, Harvey. Lecture 6 – The MIR Membership Categorization Device. In: SACKS, Harvey. Lectures on conversation. Oxford: Basil Blackwell, 1992. v.1-2.

SCHEGLOFF, Emanuel. A. A tutorial on membership categorization. Journal of Pragmatics, Amsterdam, v, 39, p. 462-482, 2007a.

SCHEGLOFF, Emanuel A. Categories in action: person-reference and membership categorization. Discourse Studies, Abingdon, v. 9, p. 433-461, 2007b.

SEMECHECHEM, Jakeline Aparecida. Letramento e identidades sociais em um município multilíngue no Paraná. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2010.

SEMECHECHEM, Jakeline Aparecida; JUNG, Neiva Maria. A co-construção de identidades sociais em sala de aula. Uniletras, Ponta Grossa, v. 30, n. 1, p. 9-31, jan./jun. 2008.

SILVERMAN, David. Harvey Sacks: Social Science and Conversation Analysis. New York: Oxford University Press, 1998.

UFLACKER, Cristina Marques. Fazer avaliar na construção do participante competente em sala de aula. 2012. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.

WOOLARD, Kathryn A. Bystanders and the linguistic construction of identity in face-to-back Communication. In: AUER, Peter. (Ed.). Style and Social Identities: alternative Approaches to Linguistic Heterogeneity. Berlim, New York: Mouton de Gruyter, 2007. p. 187-205.

Published

2016-11-30

How to Cite

SEMECHECHEM, J. A. The difference and the diversity in the classroom: religious identities at stake. Entretextos, Londrina, v. 16, n. 1, p. 259–279, 2016. DOI: 10.5433/1519-5392.2016v16n1p259. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/21544. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

Artigos