The process of evasion of disabled students in higher education: the case of Federal University of Viçosa / MG

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2020v5n1p161

Keywords:

Higher education, Quota system, Evasion.

Abstract

This article portrays the evasion process of students with disabilities in Higher Education, at the Federal University of Viçosa - Viçosa campus. Specifically, the objective was to point out the factors responsible for the evasion of students who entered through the quota policy for people with disabilities, in the years 2018 and 2019. To that end, the concepts of evasion discussed in national surveys and according to the institution's conception. Information from the institutional academic system was also used, with the perspective of filtering cases of dropout and their characteristics. It was found that the majority of dropouts were male students, motivated by the dropout process, with the courses with the highest dropout rates being those in the area of Exact and Technological Sciences. It concludes about the need for interventions structured in three axes: permanent motivation, permanence and academic support.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nathália Dias Pereira Alves Oliveira, Universidade Federal de Viçosa (UFV)

Master's student in Home Economics at the Universidade Federal de Viçosa.

Maria das Dores Saraiva de Loreto, Universidade Federal de Viçosa (UFV)

Post-Doctorate in Family and Environment from the University of Guelph. Professor at the Universidade Federal de Viçosa.

References

ANACHE, A. A.; CAVALCANTE L. D. Análise das condições de permanência do estudante com deficiência na educação superior. Revista de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 22, p. 115-125, 2018.

BAGGI, C. A. S.; LOPES, D. A. Evasão e avaliação institucional no ensino superior: uma discussão bibliográfica. Avaliação,Sorocaba, v. 16, n. 2, p. 355-374, jul. 2011.

BALBO, G. C. Educação superior brasileira: organização acadêmica. Revista Científica Eletrônica do Curso de Direito,Garça, 14. ed., p. 1-21, jul. 2018.

BARDAGI, M.; HUTZ, C. S. Evasão e serviços de apoio ao estudante: uma breve revisão da literatura brasileira. Psicologia Revista, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 279-301, 2005.

BARROSO, M. F.; FALCÃO, E. B. M. Evasão universitária: o caso do instituto de física da UFRJ. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA,9., 2004, Jaboticatubas. Atas [...]. Jaboticatubas: SBF, 2004. p. 1-14.

BOUND, J.; LOVENHEIM, M.; TURNER, S. Why have College Completion Rates Declined?: an analysis of changing student preparation and collegiate resources. American Economic Journal Applied economics, Nashville, v. 2, n. 3, p. 129-157, 2010.

BRAGA, M. M.; PEIXOTO, M. C. L.; BOGUTCHI, T. F. A evasão no ensino superior brasileiro: o caso da UFMG. Avaliação, Campinas, v. 8, n. 1, p. 161-189, 2003.

BRASIL. Lei 13.14, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 27, jul. 2015.

BRASIL. Lei nº 13.409, de 28 de dezembro de 2016. Altera a Lei no 12.711, de 29 de agosto de 2012, para dispor sobre a reserva de vagas para pessoas com deficiência nos cursos técnico de nível médio e superior das instituições federais de ensino. Brasília: Presidência da República, 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015- 2018/2016/lei/L13409.htm. Acesso em: 12 mar. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Comissão Especial de Estudos Sobre a Evasão nas Universidades Públicas Brasileiras. Diplomação, retenção e evasão nos cursos de graduação em instituições de ensino superior públicas. Brasília: [MEC], 1996. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/pesquisa/DetalheObraForm.do?select_action=&co_obra=24676. Acesso em: 4 abr. 2020.

BUENO, J. G. S. Educação especial brasileira: integração/segregação do aluno diferente. São Paulo: EDUC: PUCSP, 1993.

CARDOSO, A. L. J.; NAGAI, N. P. Diversidade de gênero e a evasão universitária em cursos de graduação em administração, ciências contábeis, ciências econômicas e sistemas de informação da Universidade Federal de Mato Grosso. Revista de Estudos Sociais, Cuiabá, v. 20, n. 41, p. 61-86, 2018.

CARDOSO, C. B. Efeitos da política de cotas na Universidade de Brasília: uma análise do rendimento e da evasão. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2008.

CARVALHO, L. O.; MEIRA, M. M. C.; SANTOS, P. A.; PIAU, D. D. N. D. Análise das causas e efeitos da evasão acadêmica do curso de engenharia elétrica no Instituto Federal da Bahia Campus Vitória da Conquista. In: COBENGE – CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, 44., 2016, Natal. Anais [...]. Natal: UFRN: ABENGE, 2016. p. 1-10.

CASTELO BRANCO, A. L.; BONTEMPO, G. C.; SARAIVA, A. C. L. C.; AMARAL, S. C. S. O processo de escolha por um curso superior após a “Lei de Cotas” e o Enem/Sisu: o caso dos cursos de licenciaturas da UFV Campus Viçosa. Revista Brasileira de Ensino Superior, Porto Alegre, v. 2, n. 1, p. 21-33, 2016.

CASTRO, T. R.; GASQUES, A. C. F. A Evasão discente no ensino superior: uma discussão teórica. In: CONBREPRO - CONGRESSO BRASILEIRO DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO, 8., 2018, Ponta Grossa. Anais [...]. Ponta Grossa: UTFPR, 2018, p. 1-9.

CAVALCANTE, M. C. L. P. Políticas de educação superior: acesso e permanência de estudantes trabalhadores dos cursos noturnos (1996-2006). 2008. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Católica Dom Bosco, Campo Grande, 2008.

DEL GIÚDICE, J. Z. A. Programa de assistência estudantil da Universidade Federal de Viçosa/MG: repercussões nos indicadores acadêmicos e na vida pessoal, familiar e social dos beneficiários. 2013. Dissertação (Mestrado em Economia Doméstica) - Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2013.

DIAS, E. C. M.; THEÓPHILO, C. R.; LOPES, M. A. S. Evasão no Ensino Superior: estudos dos fatores causadores da evasão no curso de ciências contábeis da UNIMONTES-MG. In: CONGRESSO USP DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA EM CONTABILIDADE, 7., 2010, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: USP, 2010. p. 1-16. Disponível em: http://www.congressousp.fipecafi.org/web/artigos102010/419. Acesso em: 13 ago. 2020.

FERNANDES, J. S.; SANTOS, C. S. Um passeio na literatura sobre evasão e ações afirmativas no Ensino Superior. Equidade, Salvador, p. 1-11, 2016. Disponível em: http://www.equidade.faced.ufba.br/um-passeio-na-literatura-sobre-evasao-e-acoes-afirmativas-no-ensino-superior-0. Acesso em: 03 abr. 2020.

FERREIRA, L. Q. A. Trajetórias de inclusão no ensino superior: uma análise na perspectiva de um grupo de jovens universitários com deficiência. 2018. Dissertação (Mestrado em Economia Doméstica) - Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2018.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE – Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 20-29, 1995.

IGBE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Banco de dados agregados do censo demográfico de 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2012.

INEP - INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANISIO TEIXEIRA. Censo da educação superior 2018: sinopse estatística. [Brasília]: Inep, 2019. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior. Acesso em: 10 abr. 2020.

LAVARDA, E. S. O currículo e a inclusão na educação superior: ações de permanência nos cursos de graduação da UFSM. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.

LOBO, M. B. C. M. Panorama da evasão no ensino superior brasileiro: aspectos gerais das causas e soluções. ABMES Cadernos, Brasília, n. 25, p. 9-58, 2012.

MACIEL, C. E.; CUNHA JUNIOR, M.; LIMA, T. S. A produção científica sobre permanência e evasão na educação superior no Brasil. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 45, p. 1-20, 2019.

MANTOAN, M. T. E. A hora da virada. Revista de Educação Especial, Brasília, v. 1, n. 1, p. 24-28, 2005.

MELLO, S. P. T.; SANTOS, E. G.; SOARES, A. C.; REZENDE; A. M. C. A evasão no curso de administração: diagnostico e possibilidades em uma Universidade pública no sul do brasil. In: ENANGRAD - ENCONTRO NACIONAL DE CURSOS DE GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 23., 2012. Bento Gonçalves. Anais […]. Rio de Janeiro: ANGRAD, 2012. p. 67-80.

MENDONÇA, I. O. Determinantes da evasão universitária: estudo de caso nos cursos de graduação da Universidade Federal de Viçosa Campus Rio Paranaíba. 2018. Dissertação (Mestrado Profissional em Administração Pública em Rede Nacional) - Universidade Federal de Viçosa, Rio Paranaíba, 2018.

MERCURI, E.; POLYDORO, S. A. J. (org.). Estudante universitário: características e experiências de formação. Taubaté São Paulo: Cabral Editora e Livraria Universitária, 2004.

MOEHLECKE, S. Avaliação institucional no ensino superior: como acompanhar a trajetória dos estudantes de Graduação? In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 23.; CONGRESSO LUSOBRASILEIRO DE POLÍTICA E ADINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 5.; COLÓQUIO IBERO-AMERICANO DE POLÍTICA E ADINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 1., 2007, Porto Alegre, RS. Brasília, DF: Anpae, 2007. (Cadernos Anpae, nº 4). Disponível em: http://www.anpae.org.br/ congressos_antigos/simposio2007/401.pdf. Acesso em: 10 abr. 2020.

OLIVEIRA, A. F. Políticas públicas educacionais: conceito e contextualização numa perspectiva didática. In: OLIVEIRA, A. F.; PIZZIO, A.; FRANÇA, G. (org.). Fronteiras da educação: desigualdades, tecnologias e políticas. Goiás: Editora da PUC Goiás, 2010. p. 93-99.

OLIVEIRA, C. S.; LINS, L. N. Identificação das causas da evasão e retenção prolongada de estudantes do Ensino Superior a partir de dados censurados. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE PESQUISA OPERACIONAL, 43., Ubatuba, 2011. Anais [...]. Ubatuba: SBPO, 2011. p.637-648.

OLIVEIRA, D. C.; RAMOS, F. R. S.; BARROS, A. L. B. L.; NÓRBEGA, M. M. L. Classificação das áreas de conhecimento do CNPq e o campo da enfermagem: possibilidades e limites. Rev. Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 66, p. 60-65, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S003471672013000700008&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 4 maio 2020.

PALHARINI, F. A.; PALHARINI, D. B. Evasão no curso de ciências econômicas: um estudo comparativo com a área de conhecimento e geral da UFF. Niterói: Universidade Federal Fluminense, 2011.

POLYDORO, S. A. J.; PRIMI, R.; SERPA, M. N. F.; ZARONI, M. M. H.; POMBAL, K. C. P. Desenvolvimento de uma escala de integração ao Ensino Superior. Psico-USF , Itatiba, v. 6, n. 1, p. 11-17,jun. 2001.

RIGO, J. S. Percursos de formação de estudantes de licenciatura noturna na UFV: ENEM, SISU e evasão. 2016. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2016.

SANTOS, A. P. Implementação da lei de cotas em três universidades federais mineiras. 2018. Tese (Doutorado em Educação, Conhecimento e Inclusão Social) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018.

SANTOS, M. L. A. Itinerários universitários: a permanência de mães trabalhadoras nos bacharelados interdisciplinares da Universidade Federal da Bahia. 2014. Dissertação (Mestrado em Estudos Interdisciplinares Sobre a Universidade) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2014.

SENA, E. F. Estímulo, acesso, permanência e conclusão no ensino superior de alunos bolsistas do Programa Universidade para Todos (PROUNI): contribuições para o enfrentamento do processo de inserção. 2011. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.

SILVA FILHO, R. L. L. Evasão no ensino superior brasileiro: novos dados. Mogi das Cruzes: Instituto Lobo, 2017. Disponível em: https://www.institutolobo.org.br/core/uploads/artigos/art_088.pdf. Acesso em: 6 maio de 2020.

SILVA FILHO, R. L. L.; MOTEJUNAS, P. R.; HIPÓLITO, O.; LOBO, M. B. C. M. A evasão no ensino superior brasileiro. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 132, set./dez. 2007.

SMITH, J.; NAYLOR, R. Dropping out of university: a statistical analysis of the probability of withdrawal for UK University Students. Journal of the Royal Statistical Society, London, n. 164, p. 384-406, 2001.

TEIXEIRA, G. A. S. Família e escola: considerações sobre o papel social dessas instituições na sociedade contemporânea. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL PROCESSOS CIVILIZADORES: CIVILIDADE, FRONTEIRA E DIVERSIDADE, 14., 2012. Londrina. Anais eletrônicos [...]. Londrina: UEL, 2012. p. 1-8.

TINTO, V. Dropout from higher education: a theoretical synthesis of recente research. Review of Educational Research, Washington, v. 45, n. 1, p. 89-125, 1975.

TINTO, V.; CULLEN, J. Dropout in higher education: a review and theoretical synthesis of recent research. New York: Teachers College, 1973.

TOMELIN, J. F.; TOMELIN, K. N. Estratégias psicopedagógicas para retenção de alunos no Ensino Superior. In: CONGRESSO INTERNACIONAL ABED DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 19., 2013, Salvador. Anais [...]. Salvador: ABED, 2013. Disponível em: www.abed.org.br/congresso2013/cd/207.doc. Acesso em: 19 jun. 2020. p. 1-10.

TOREZAN, I. UEL: exatas têm evasão de 46% e alunos relatam dificuldades. Pretexto Webjornal Laboratório, Londrina, 13 ago. 2018. Disponível em: https://pretextouel.wordpress.com/2018/08/13/uel-exatas-tem-evasao-de-46-e-alunos-relatam-dificuldades/. Acesso em: 4 maio 2020.

UFV - UNIVERSIDADE FEDERAL DE VIÇOSA. Centros e Institutos de Ciências. Viçosa: UFV, 2020a.Disponível em: https://www.ufv.br/centros-e-institutos-de-ciencias/. Acesso em: 4 maio 2020.

UFV - UNIVERSIDADE FEDERAL DE VIÇOSA. Estrutura organizacional: conselhos superiores. Viçosa: UFV, 2020b. Disponível em: https://www.ufv.br/conselhos-superiores. Acesso em 5 abr. 2020.

UFV - UNIVERSIDADE FEDERAL DE VIÇOSA. Regime didático da graduação da UFV. Viçosa: UFV, 2020c. Disponível em: http://www.soc.ufv.br/wp-content/uploads/01-2020-CEPE-Regime-Did%C3%A1tico.pdf. Acesso em: 6 abr. 2020.

VELOSO, T. C. M. A.; ALMEIDA, E. P. Evasão nos cursos de graduação da Universidade Federal de Mato Grosso, campus universitário de Cuiabá: um processo de exclusão. Série-Estudos, Campo Grande, n.13, p. 133-148, 2002.

VIDALES, S. El fracaso escolar en la educación media superior: el caso del achillerato de una universidad mexicana. Rev. Iberoamericana Calidad, Madri, v. 7, n. 4, p. 321-341, 2009.

Published

2020-07-15

How to Cite

OLIVEIRA, Nathália Dias Pereira Alves; LORETO, Maria das Dores Saraiva de. The process of evasion of disabled students in higher education: the case of Federal University of Viçosa / MG. Educação em Análise, Londrina, v. 5, n. 1, p. 161–184, 2020. DOI: 10.5433/1984-7939.2020v5n1p161. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/40761. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.