The high school teacher in times of reform: aspects of initial formation
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2018v3n1p51Keywords:
Educational Policy, High School, Initial FormationAbstract
This article aims to meet obstacles, challenges and possibilities for training of teachers in the States of Santa Catarina and Rio Grande do Sul. To realize this goal, we adopted as a research methodology the dialectical approach, when considering which quantitative aspects should not distance himself from the qualitative research analysis. With respect to procedures, quantitative data were extracted, especially of microdata of banks and schools in the school census of 2016. Through the analysis it was possible to observe State disparities in relation to the propositions of the National Education Plan (2014-2024), at the same time show that both States distance themselves of him. The study suggests that the changes required in high school are not conditioned to the curricular proposal in the law easing 13,415/2017. They claim, in particular, the transformation of teaching in a socially attractive profession. Dimension underestimated in discussions of the present time by advocates of reform.Downloads
References
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 jun. 2014.
BRASIL. Resolução Conselho Nacional de Educação nº 02, de 01 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União. Brasília, 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Microdados do Censo Escolar da Educação Básica, 2013 a 2016. Brasília: MEC/INEP, 2016a.
BRASIL. Indicador Adequação da Formação Docente da Educação Básica. Indicadores Educacionais, 2013 a 2016. Brasília: MEC/INEP, 2016b.
BRASIL. Lei nº 13.415 de 16 de fevereiro de 2017. Institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Brasília, DF, 2017.
CONAE. Conferência Nacional de Educação: documento – referência/ [elaborado pelo] Fórum Nacional de Educação. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria Executiva Adjunta, 2010.
CONAE. Conferência Nacional de Educação: documento – referência / [elaborado pelo] Fórum Nacional de Educação. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria Executiva Adjunta, 2014.
COSTA, Gilvan Luiz Machado. Flexibilização da formação inicial do professor de matemática: expansão com qualidade social?. In: BASSI, M. E.; AGUIAR, L. C. (Org.). Políticas públicas e formação de professores. Ijuí: Unijuí, 2009. v. 1. p. 117-138.
DOURADO, Luiz Fernandes. Valorização dos profissionais da educação Desafios para garantir conquistas da democracia. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 10, p. 37-56, 2016.
DOURADO, Luiz Fernandes. Diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial e continuada dos profissionais do magistério da educação básica: concepções e desafios. Educação & sociedade, Campinas, v. 36, p. 299-324, 2015.
FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria. Perspectivas sociais e políticas da formação de nível médio: avanços e entraves nas suas modalidades. Educação & Sociedade, v. 32, p. 619-638, 2011.
GRAMSCI, Antônio. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Ed. Civilização Brasileira, 1978. 244p.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (PNAD) 2007-2015. Brasília, 2015.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira Indicador Adequação da Formação Docente da Educação Básica. Diretoria de Estatísticas Educacionais. Nota Técnica nº 020/2014. Brasília, 2014a.
KRAWCZYK, Nora; FERRETTI, Celso João. Flexibilizar para quê? Meias verdades da “reforma”. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 11, n. 20, p. 33-44, jan./jun. 2017.
KUENZER, Acácia Zeneida. A formação de professores para o Ensino Médio. Educação & Sociedade, Campinas, v. 32, n.116, p. 667-688, 2011.
NOSELLA, Paolo. Ensino médio: em busca do princípio pedagógico. Educação & Sociedade, Campinas, v. 32, n. 117, p. 1.051-1.066, out./dez. 2011.
NOSELLA, Paolo; BUFFA, Ester. As pesquisas sobre Instituições Escolares: o método dialético marxista de investigação. Eccos. Revista Científica, São Paulo, v. 7, p. 351- 368, 2005.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, p. 1127-1144, 2004.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. Regulação Educativa na América Latina: repercussões sobre a identidade dos trabalhadores docentes. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 44, p. 209-227, 2006.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. O Ensino Médio perante a obrigatoriedade ampliada: que lições podemos tirar de experiências observadas? Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 91, p. 10-26, 2010.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. As políticas de formação e a crise da profissionalização docente: por onde passa a valorização? Revista Educação em Questão, Natal, v. 46, p. 51-74, 2013.
OLIVEIRA, D. A.; FELDFEBER, M. Políticas educativas y trabajo docente. Buenos Aires: Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico, 2006.
RIO GRANDE DO SUL. Lei nº 14.705, de 25 de junho de 2015. Institui o Plano Estadual de Educação – PEE −, em cumprimento ao Plano Nacional de Educação – PNE −, aprovado pela Lei Federal n.º 13.005, de 25 de junho de 2014. Diário Oficial [do] Estado do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul, 26 de junho de 2015.
SANTA CATARINA. Secretaria Estadual de Educação. Plano Estadual de Educação. Disponível em: . Acesso em: 10 set. 2016.
SAVIANI, Dermeval. Vicissitudes e perspectivas do direito à educação no Brasil: abordagem histórica e situação atual. Educação & Sociedade, Campinas, v. 34, n. 124, p. 743¬760, jul./set. 2013.
SILVA, Monica Ribeiro da. Direito à educação, universalização e qualidade: cenários da educação básica e da particularidade do Ensino Médio. Jornal de Políticas Educacionais, Curitiba, v. 9, p. 61-74, 2015.
SILVA, Monica Ribeiro da; SCHEIBE, Leda. Reforma do ensino médio: Pragmatismo e lógica mercantil. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 11, n. 20, p. 19-31, jan./jun. 2017.
WACHOWICZ, Lílian Anna. A dialética na pesquisa em educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 2, n. 3, p. 171-181, jan./jun. 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The journal reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, with the aim of maintaining the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. It will, however, respect the authors' writing style. Alterations, corrections, or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary. In these cases, the articles, after being adequate, should be submitted to a new appreciation.