Life cycles in youth and adult education: a biographical study of a student-teacher of yae

Authors

  • Bruno dos Santos Joaquim Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2016v1n2p236

Keywords:

Youth and adult education, Biography, Teacher training

Abstract

This article intends to understand, through the biographical-narrative approach (JOSSO, 2004; DOMINICÉ, 2006; SOUZA, 2007), the lifelong education process of Teacher Maria (fictitious name), a teacher of Youth and Adults Education (YAE) for more than twenty years, who was also a student of the modality between the 1970s and 1980s. We also intend to discuss the concept of lifelong education and provide conditions for reflection on the training of teachers in the YAE modality, based on Alheit and Dausien (2006) and Lima (2007), and on the interpretation of the biographical trajectories of the teacher, besides understanding, based on the propositions of Oliveira (2009), how the concept of life cycle is effective in the analysis of the life story of Teacher Maria. The findings of this research indicate that the student-teacher linkage with the YAE can be an interpretative key to lifelong learning, a process that has occurred through the succession of formal, non-formal and informal learning in some way linked to YAE. From this relationship three significant perceptions present in the teacher's discourse come and corroborate analyzes of researchers of the modality: a) the fact that she was a YAE student is, in her view, quite significant for her role as a teacher; b) her initial and continuing education is, from her point of view, failing to prepare the teacher to act in the YAE; c) the profile of the teacher, asa woman, domestic worker, migrant and from a poor origin, validates the profile studies of the students of the YAE.

Author Biography

Bruno dos Santos Joaquim, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

Master in Education from the Federal University of the State of São Paulo (EFLCH-UNIFESP). Graduation in Social Sciences by Paulista State University Júlio de Mesquita Filho. Professor of the Basic School of the Education Secretariat of the State of São Paulo.

References

ALHEIT, Peter; DAUSIEN, Bettina. Processo de formação e aprendizagens ao longo da vida. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 1, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517‐97022006000100011. Acesso em: 5 nov. 2015.

CORRÊA, Rosa Lydia Teixeira; GUIRAUD, Luciana. Possibilidades e limites de histórias de vida por meio de depoimentos orais na história da formação de professores. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 9, n. 28, p. 671‐687, set./dez. 2009.

DELORY‐MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 17, n. 51, p. 523‐536, set./dez. 2012.

DI PIERRO, Maria Clara. Balanço e perspectivas da pesquisa sobre formação de educadores/as de jovens e adultos. In: SEMINÁRIO NACIONAL FORMAÇÃO DE EDUCADORES DE EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS, 3., 2011, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: Deriva, 2010. p. 166‐177.

DOMINICE, Pierre. A formação de adultos confrontada pelo imperativo biográfico. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517‐97022006000200010>. Acesso em: 5 nov. 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa, SãoPaulo: Paz e Terra, 2011. HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António (Org.). Vida de professores. Porto: Porto, 2000. p. 31‐62.

JOSSO, Marie‐Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

LIMA, Licinio. Educação ao longo da vida: entre a mão direita e a mão esquerda de Miró. São Paulo: Cortez, 2007.

NÓVOA, Antonio; FINGER, Mathias. O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: MS/DRHS/CFAP, 1988.

OLIVEIRA, Kohl de Oliveira. Ciclos de vida: algumas questões sobre a psicologia do adulto. In: OLIVEIRA, Kohl de Oliveira. Cultura e psicologia: questões sobre o desenvolvimento do adulto. São Paulo: Hucitec, 2009. p. 360‐391.

PALÁCIOS, Jesus et al. Desenvolvimento psicológico na idade adulta e na velhice. In: COLL, César e al. Desenvolvimento psicológico e educação: psicologia evolutiva. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2004. p. 371‐437.

PINEAU, Gaston. As histórias de vida como artes formadoras da existência. In: SUZA, Elizeu Clementino; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Org.). Tempos, Narrativas e Ficções: a invenção de si. Porto Alegre: EDPUCRS; Salvador: EDUNEB, 2006. p. 42‐59.

RIBEIRO, Vera Masagão. A formação de educadores e a constituição da educação de jovens e adultos como campo pedagógico. Educação e Sociedade, Campinas, ano 20, n. 68, p. 185‐201, dez. 1999.

SÃO PAULO. Secretaria Estadual de Educação. Resolução nº 77 de dezembro de 2011. Dispõe sobre a organização e o funcionamento dos cursos de Educação de Jovens e Adultos, nos Centros Estaduais de Educação de Jovens e Adultos – CEEJAs. Disponível em: . Acesso em: 5 mar. 2017.

SCHUTZE, Frtiz. Biography analysis on the empirical base of autobiographical narratives: How to analyse autobiographical narrative interviews‐part 1. 2007. Disponível em: http://www.zsm.ovgu.de/zsm_media/Das+Zentrum/ Forschungsprojekte/INVITE/B2_1‐ p‐140.pdf. Acesso em: 5 abr. 2017.

SILVA, Maria do Rosario; COSTA, Maria Lemos. Narrativas e pesquisa em educação: possibilidades formativas e investigativas. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA UFPI, 6., 2010, Palmas. Anais... Palmas, 2010. p. 1‐14.

SOUZA, Elizeu Clementino. Diálogos cruzados sobre pesquisa (auto)biográfica: análise compreensiva‐interpretativa e política de sentido. Revista Educação UFSM, Santa Maria, v. 39, n. 1, p. 85‐104, jan./abr. 2014.

SOUZA, Elizeu Clementino. (Auto)biografia, histórias de vida e práticas de formação. In: NASCIMENTO, A. D.; HETKOWSKI, T. M. (Org.). Memória e formação de professores. Salvador: Edufba, 2007. p. 59‐74.

TORRES, R. M. Resumen ejecutivo. Educación de Adultos y Desarrollo, Madrid, Supl. 60, p. 17‐30, 2003.

Published

2017-07-06

How to Cite

JOAQUIM, Bruno dos Santos. Life cycles in youth and adult education: a biographical study of a student-teacher of yae. Educação em Análise, Londrina, v. 1, n. 2, p. 236‐257, 2017. DOI: 10.5433/1984-7939.2016v1n2p236. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/28120. Acesso em: 4 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.