Epic orality in Emicida and Rashid
DOI:
https://doi.org/10.5433/boitata.2024v19.e50378Keywords:
RAP, Epic orality, Emicida, RashidAbstract
The article aims to investigate epic traits in RAP based on two significant contemporary albums of the genre: O Glorioso Retorno de Quem Nunca Esteve Aqui by Emicida (O Glorioso [...], 2013) and Movimento Rápido dos Olhos by Rashid (Movimento [...], 2022). In them, the narrative aspect is evidenced through autobiographical data, storytelling, graphic animation, and other resources. This nature of the style is explained by its affiliation with hip-hop culture, of Afro-diasporic origin, and harkens back to the epic nature of African oral poetry, as attested by theorists like Paul Zumthor and Ruth Finnegan. Thus, RAP occurs in an interlocution from the MC to the young peripheral person, typically addressed in the second person in the lyrics, to whom they are directed. Such a sense of community noted through the resource of adressing is another aspect that reinforces traces of the epic in this musical genre; after all, like the MC, the epic poet embodies the role of representative of their people.
Downloads
References
BINJA, E. J. B. Tradição oral em África: valores, movimentos e resistência. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE SOCIOLOGIA, 3., 2020, São Cristóvão. Anais [...]. São Cristóvão: Universidade Federal de Sergipe, 2020.
DUARTE, Z. A tradição oral na África. Estudos de Sociologia, Recife, v. 2, n. 15, p. 181- 189, 2009. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revsocio/article/view/235328.
EMICIDA. Emicida faz show no Auditório Ibirapuera. [Entrevista concedida a] Elaine Mafra. Rap Nacional, [s. l.], 29 jan. 2014, disponível em: https://www.rapnacional.com.br/emicida-faz-show-no-auditorio-ibirapuera/. Acesso em: 10 jan. 2024.
FAVELA vive 4. [Compositor e intérprete]: ADL, MC Cabelinho, Kmila Cdd, Orochi, Cesar Mc, Edi Rock. Rio de Janeiro: GL Lab, 2021.
FINNEGAN, R. O significado da literatura em culturas orais. In: QUEIROZ, S. (org.). A tradição oral. Belo Horizonte: Fale; Editora da UFMG, 2006.
MARTINS, L. Performances da oralitura: corpo, lugar da memória. Letras, Santa Maria, n. 26, p. 63-81, jun. 2003. DOI: https://doi.org/10.5902/2176148511881.
MOVIMENTO rápido dos olhos. [Compositor e intérprete]: Rashid. São Paulo: Sony Music Entertainment, 2022.
O GLORIOSO retorno de quem nunca esteve aqui. [Compositor e intérprete]: Emicida. São Paulo: LabFantasma, 2013.
ROSENFELD, A. O teatro épico. São Paulo: Perspectiva, 1985.
STAIGER, E. Conceitos fundamentais da poética. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1977.
ZIBORDI, M. A narrativa e os narradores épicos do rap. São Paulo: Mandruvá, 2013.
ZUMTHOR, P. Introdução à poesia oral. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sergio Bento, Gloria Maria Nunes Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Boitatá esta licenciada com CC BY sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.