Edit books with the indians: paths of thought living

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2017v12.e32945

Keywords:

Indigenous literature, Editing of oral texts.

Abstract

Books produced and edited with indigenous teachers at the Federal University of Minas Gerais, with the objective of strengthening the teaching of native languages in Brazil, as well as intercultural education, have specificities that lead to thinking about the translation nature of the editorial process. The materiality of literature contemporary indigenous, the book object, has given new meaning to researchers from the transdisciplinary nucleus of Literaterras searches: writing, reading, translations, the term graphic design. To reflect on editorial processes of the indigenous books, this essay briefly reports three significant experiences for that group.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Inês de Almeida, Universidade Federal de Minas Gerais

Researcher at the Graduate Program in Literary Studies at the Faculdade de Letras da UFMG. CNPq Research Productivity Scholarship

References

ALMEIDA, Maria Inês. Ensaios sobre a literatura indígena contemporânea no Brasil. São Paulo: Programa de Comunicação e Semiótica – PUC, 1999. Tese de doutorado inédita.

BARRENTO, João. A chave de ler: Caminhos do Texto de Maria Gabriela Llansol. Jade – Cadernos Llansolianos 4. Sintra: Edições do GELL –Grupo de Estudos Llansolianos, 2005.

CECIM, Vicente Franz. Ó Serdespanto (Viagem a Andara – O Livro invisível). Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2006.

DELEUZE, Gilles. Critique et clinique. Paris: Minuit, 1993.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: Capitalismo e esquizofrenia. v. 1. São Paulo: Editora 34, 1995.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é filosofia? Tradução de Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Munoz. São Paulo: Editora 34, 2007. LE

CLÉSIO, J.-M. G. Haï. Paris: Éditions Flammarion, 1987. Apud DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é filosofia? Tradução de Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Munoz. São Paulo: Editora 34, 2007.

KAXINAWÁ, Agostinho Manduca Mateus (org.). Una Hiwea/ O Livro Vivo. Belo Horizonte, Faculdade de Letras/Literaterras/MEC/IPHAN, 2012.

LACAN, Jacques. Outros escritos. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

LÉVI-STRAUSS, Claude. La pensée sauvage. Paris: Plon, 1962.

LLANSOL, Maria Gabriela. Amar um cão. Colares: Colares Editora, 1990.

LLANSOL, Maria Gabriela. Finita. 2. ed. Lisboa: Assírio & Alvim, 2005.

LLANSOL, Maria Gabriela. Na Casa de Julho e Agosto. Porto: Afrontamento, 1984.

LLANSOL, Maria Gabriela. O começo de um livro é precioso. Lisboa: Assírio & Alvim, 2003.

LLANSOL, Maria Gabriela. O Livro das Comunidades. Porto: Afrontamento, 1977.

LLANSOL, Maria Gabriela. Onde vais, Drama-Poesia? Lisboa: Relógio D`Água, 2000.

MACHADO, Ana Maria Neto. Presença e implicações da noção de escrita na obra de Jacques Lacan. Ijuí: Editora UNIJUI, 2000.

MALLARMÉ, Stephane. Un coup de dés jamais n`abolira le hasard. Edição facsimilar. São Paulo: Perspectiva, 2006. (Signos)

MAXAKALI, Rafael et al. Hitupmã'ax-Curar. Belo Horizonte: FALE/UFMG; Cipó Voador, 2008.

MAXAKALI, Gilmar [et al.]. Tikmu’um Maxakani’yõg mimãti’’ãgtux yog tappet/ Livro Maxakali conta sobre a floresta. Belo Horizonte: Literaterras/FALE/UFMG, 2012.
Disponível em: http://livrosdafloresta.letras.ufmg.br/professores_03_02.php.

NIETZSCHE, Friedrich W. O nascimento da tragédia. Tradução de Heloisa da Graça Burati. São Paulo: Rideel, 2005.

RANCIÈRE, Jaques. Políticas do escrito. Tradução de Raquel Ramalhete, Laís Eleonora Vilanova, Ligia Vassalo e Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Editora 34, 1995.

SILVA, Sérgio Antonio; ALMEIDA, Maria Inês; SILVA, Paula Cristina P. A letra ubíqua da floresta. In: SILVA, Catarina; MADUREIRA, Marta (Eds.) 5 Encontro de Tipografia: Livro de actas. Barcelos (PT): Depto. de Design IPCA, 2015. p. 121-135. Disponível em: http://web.ipca.pt/5et/assets/5et_proceedings- Acesso em: 10 jan. 2018.

Published

2017-12-27

How to Cite

Almeida, M. I. de. (2017). Edit books with the indians: paths of thought living. Boitatá, 12(24), 63–74. https://doi.org/10.5433/boitata.2017v12.e32945

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.