Performing poetic of the voice: exploring vocal in the actor’s embodiment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2013v8.e31545

Keywords:

Voice, Vocal resonators, Corporeality, Archetypes, Vocal expression

Abstract

The preparation process for the theatrical work based on any aesthetics, implies a constant commitment of the actors in search for techniques to enable their body and voice to the performing moment. The work that will be reported here proposes a brief reflection on the process used to create a scene composition, from a text fragment of Prometheus Bound, by Aeschylus. The aim of the present study is to describe how this methodology, which works with vocal resonators associated with certain archetypes, is conceived as a performative poetic voice. At the end of this study, we found that this methodology led us to the conclusion that this process was characterized by a dramaturgy of the vocal embodiment for the actor.

Author Biographies

Vagner de Souza Vargas, Universidade Federal de Pelotas

Musician. Actor, Degree in Theater, Universidade Federal de Pelotas / RS.

Denise Marcos Bussoletti, Universidade Federal de Pelotas

PhD in Psychology. Associate Professor. Faculty of Education, Universidade Federal de Pelotas / RS.

References

ALEIXO, Fernando Manoel. Corporeidade da voz: aspectos do trabalho vocal para o ator. 2002. Disponível em http://www.republicacenica.com.br/downloads/textos/corporeidadedavoz.pdf. Visualizado em 20 mar. 2013.

ALEIXO, Fernando Manoel. Corporeidade da voz: voz do ator. Campinas: Editora Komedi, 2007.

ALEIXO, Fernando Manoel. Vocabulário poético do ator. Ouvir ou Ver, n. 4, p. 32-59, 2008.

ALEIXO, Fernando Manoel. Reflexões sobre aspectos pedagógicos relacionados ao trabalho vocal do ator. Moringa, v. 1. n. 1, p. 103-116, 2010.

ALEIXO, Fernando Manoel. Corpo-voz: performance da vocalidade. In: CALDEIRA, Solange Pimentel (Org.). III Seminário e Mostra de Dança Teatro. Coleção Caminhos da Dança Teatro no Brasil. Viçosa: Tribuna Editora, 2011. p. 291-294.

BONFITTO, Matteo. O ator compositor. São Paulo/SP: Perspectiva, 2009.

BURNIER, Luis Otávio. A arte de ator – da técnica à representação. Campinas/SP: Unicamp, 2001.

CUBAS, Gabriela Pérez. La corporeidad y el poder realizador del actor. Revista Brasileira de Estudos da Presença, v. 1, n. 2, p. 370-384, 2011.

FERRACINI, Renato. A arte de não interpretar como poesia corpórea do ator. Campinas/SP: Unicamp, 2001.

MELO, Leonor Cristina Cabral. A voz como revelação do corpo: saúde e verdade na pedagogia vocal do ator. 2011. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Porto Alegre, 2011.

POLAK, Ymiracy N. de Souza. O corpo como mediador da relação homem/mundo. Texto & Contexto em Enfermagem, v.6, n.3, p. 29-43, 1997.

SCORSOLINI-COMIN, Fabio; AMORIM, Katia de Souza. Corporeidade: uma revisão crítica da literatura científica. Revista de Psicologia, Belo Horizonte, v.14, n.1, p. 189- 214, 2008.

STEIN, Moira. Corpo e palavra. Porto Alegre/RS: Movimento, 2009.

Published

2013-06-29

How to Cite

Vargas, V. de S., & Bussoletti, D. M. (2013). Performing poetic of the voice: exploring vocal in the actor’s embodiment. Boitatá, 8(15), 33–46. https://doi.org/10.5433/boitata.2013v8.e31545

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.