About the child's imaginary: connections to the work of Antoine Saint-Exupéry - the little Prince
DOI:
https://doi.org/10.5433/boitata.2015v10.e31480Keywords:
Imaginary, Child development. Childhood, Children’s literature,Abstract
This paper presents an account on some lessons of the discipline (ART1011) Art in Childhood and Adolescence, which belongs to the curricular matrix of the teaching degree in Visual Arts at Federal University of Santa Maria. These lessons were planned in the Supervised Teaching Practice, a discipline of the Graduate Program in Education (PPGE/UFSM) held during the second semester of 2014. Here we seek to draw connections with the children's imaginary through Antoine Saint-Exupéry’s book The Little Prince. By means of this children’s literature work, we have built relations with child development, about choices on the different worlds and characters presented in the book and how they reverberate in the child's imaginary. Those narratives took us back to issues of memory and remembrance and how adulthood can, at times, move away of or closer to the developments of creative capacity.Downloads
Download data is not yet available.
References
GARCIA, Luisa M. M. Arte y símbolo en la infancia: un cambio de mirada. Barcelona: Octaedro, 2004.
KOHAN, Walter O. Infância, estrangeiridade e ignorância. Ensaios de filosofia e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
MARTINS, Alice F. Toda criança desenha... Toda criança desenha?!... In: MARTINS, R; TOURINHO, I. (Orgs). Cultura visual e infância: quando as imagens invadem a escola. Santa Maria: Ed. Da UFSM, 2010. (p. 227 – 247).
MORIYÓN, Félix García. A infância, um território fronteiriço. In: KOHAN, Walter Omar (Org.) Devir-criança da filosofia: infância da educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.
RENÉ, Schérer. Infantis: Charles Fourier e a infância para além das crianças. Tradução Guilherme João de Freitas Teixeira. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
SAINT-EXUPÉRY, Antoine. O pequeno príncipe. Tradução de Dom Marcos Barbosa. 48. e. Rio de janeiro: Agir. 2004.
SANTOS, Litza, P. Produção acadêmica sobre desenho infantil na educação infantil. In: PACHECO, L. P. (Org.) Temas essenciais na Educação Infantil. Salvador: EDUFBA.
KOHAN, Walter O. Infância, estrangeiridade e ignorância. Ensaios de filosofia e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
MARTINS, Alice F. Toda criança desenha... Toda criança desenha?!... In: MARTINS, R; TOURINHO, I. (Orgs). Cultura visual e infância: quando as imagens invadem a escola. Santa Maria: Ed. Da UFSM, 2010. (p. 227 – 247).
MORIYÓN, Félix García. A infância, um território fronteiriço. In: KOHAN, Walter Omar (Org.) Devir-criança da filosofia: infância da educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.
RENÉ, Schérer. Infantis: Charles Fourier e a infância para além das crianças. Tradução Guilherme João de Freitas Teixeira. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
SAINT-EXUPÉRY, Antoine. O pequeno príncipe. Tradução de Dom Marcos Barbosa. 48. e. Rio de janeiro: Agir. 2004.
SANTOS, Litza, P. Produção acadêmica sobre desenho infantil na educação infantil. In: PACHECO, L. P. (Org.) Temas essenciais na Educação Infantil. Salvador: EDUFBA.
Downloads
Published
2015-10-29
How to Cite
Charréu, L. A. V., Barin, A. C., & Aranha, R. D. (2015). About the child’s imaginary: connections to the work of Antoine Saint-Exupéry - the little Prince. Boitatá, 10(20), 157–169. https://doi.org/10.5433/boitata.2015v10.e31480
Issue
Section
Dossiê
License
Copyright (c) 2015 Boitatá
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Boitatá esta licenciada com CC BY sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.