On telling and hearing truths and lies: considerations on narratives from children's books and play in a classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2015v10.e31475

Keywords:

Children’s oral narratives, Children’s literature, Plays and games, Ethnography, School,

Abstract

My aim is this article is to discuss the oral narratives formulated by children mainly through a dialogue with narratives written by adults for children, such as those of children’s books and fairy tales. For this purpose, I present some of the narratives, plays and questions which I encountered through an ethnography with children between three and seven years of age in a school in Rio de Janeiro. Based on this fieldwork, I also present some of the discussions that arise in the classroom on the distinction between narratives that are “true” and those that are “makebelieve”, outlining a brief dialogue between this distinction as the children operationalise it and as early anthropologists conceptualise it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Guilherme Fians, University of Manchester.

Master in Social Anthropology by the National Museum - Universidade Federal do Rio de Janeiro (MN-UFRJ). doctoral student in Social Anthropology at the University of Manchester.

References

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. Tradução de Dora Flaksman. Rio de Janeiro: LTC Editora, 1981.

BAG, Mario. Mitos e lendas do folclore do Brasil. São Paulo: Paulinas, 2013. Coleção Mito e Magia.

BATESON, Gregory. Steps to an ecology of mind: collected essays in anthropology, psychiatry, evolution and epistemology. New York: Ballantine Books, 1972.

BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. Tradução de Marcus Vinicius Mazzari. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2002.

Clastres, Pierre. A sociedade contra o estado: investigações de antropologia política. Tradução de Bernardo Frey. Revisão de Miguel Serras Pereira. Porto: Edições Afrontamento, 1979.

COLE, Babette. Mamãe botou um ovo! São Paulo: Editora Ática, 2006.

CORSARO, William. A reprodução interpretativa no brincar ao “faz de conta” das crianças. Educação, sociedade e culturas. n. 17, 2002.

CORSARO, William. “We’re friends, right?”: inside kid’s culture. Washington, D.C.: Joseph Henry Press, 2003.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Volume 4. Tradução de Suely Rolnik. São Paulo: Editora 34, 1997.

DELUMEAU, Jean. História do medo no Ocidente, 1300-1800: uma cidade sitiada. Tradução de Maria Lucia Machado. Tradução de notas de Heloísa Jahn. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

DUGNANI, Patricio. Beleléu. São Paulo: Paulinas, 2012.

FERNANDES, Camila. Ficar com: Parentesco, Criança e Gênero no Cotidiano. 2011. Dissertação (Mestrado em Antropologia) — PPGA-UFF. Niterói.

FIANS, Guilherme. Entre crianças, personagens e monstros: uma etnografia de brincadeiras infantis. Rio de Janeiro: Ponteio Edições, 2015.

HETZEL, Beatriz; Massarani, Mariana. Toda criança gosta... Rio de Janeiro: Manati, 2007.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens. O jogo como elemento da cultura. Tradução de João Paulo Monteiro. Revisão de Mary Amazonas Leite de Barros. São Paulo: Editora Perspectiva, 2000.

INGOLD, Tim. Caminhando com dragões: Em direção ao lado selvagem. In: Steil, Carlos Alberto; Carvalho, Isabel Cristina de Moura (Orgs.). Cultura, percepção e ambiente: diálogos com Tim Ingold. São Paulo: Editora Terceiro Nome, 2012.

Coleção Antropologia Hoje. LATOUR, Bruno. Reagregando o social: uma introdução à teoria do ator-rede. Tradução de Gilson César Cardoso de Sousa. Salvador: Edufba; Bauru: Edusc, 2012.

LÉVI-STRAUSS, Claude. A ilusão arcaica. In: As estruturas elementares do parentesco. Tradução de Mariano Ferreira. Petrópolis: Vozes, 1982.

LÉVY-BRUHL, Lucien. The “soul” of the primitive. Chicago: Henry Regnery Company, 1971.

POUILLON, Jean. Remarques sur le verbe ‘croire’. In: Izard, Michel & Smith, Pierre (Orgs.). La fonction symbolique: essais d’anthropologie. Paris: Gallimard, 1979.

ROLLAND, Claudine. Os dinossauros. Rio de Janeiro: Salamandra, 2003. Coleção Criança Curiosa.

TOREN, Christina. Anthropology as the whole science of what it is to be human. In: Fox, Richard; King, Barbara (Orgs.). Anthropology beyond culture. Oxford: Berg, 2002.

TOREN, Christina.Como sabemos o que é verdade? O caso do mana em Fiji. Mana – estudos de antropologia social, vol. 12, n. 2, 2006.

TOREN, Christina. An anthropology of human development: what diffe-rence does it make? In: Fogel, Alan; King, Barbara; Shanker, Stuart (Orgs.). Human development in the twenty-first century: a dynamic systems approach to the life sciences. Cambridge: Cambridge University Press, 2007.

TYLOR, Edward B. Primitive culture — vol. 1. London: John Murray, 1920.

Published

2015-10-29

How to Cite

Fians, G. (2015). On telling and hearing truths and lies: considerations on narratives from children’s books and play in a classroom. Boitatá, 10(20), 48–88. https://doi.org/10.5433/boitata.2015v10.e31475

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.