Poetry and politics in the intellectual formation of the Guarani People

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2012v7.e31245

Keywords:

Social values, Poetics of the voice, Interculturality, Contact areas

Abstract

This article is the result of listening to a speech that touches the heart deeply. Mario Karai Moreira is Guarani, a student of Letters at UFRGS since 2008. He was present in a class of the discipline Indigenous and African Letters and Voices, taught at PPG in Letters at UFRGS, in the first half of 2010. This text, composed of a coming and going , establishes a complementary movement between the experiences and points of view reported on that occasion and the its epistemological implications. In Mário's speech, the social and poetic values of the Guarani voice are realized, as well as the effects of an intercultural relationship that can be understood as a “contact zone” (PRATT, 1999).

 

Author Biographies

Ana Lúcia Liberato Tettamanzy, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professor of Portuguese Language Literatures at the Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Mauren Pavão Przybylski, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

PhD student in Portuguese and Luso-African Literatures at the Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

References

ALMEIDA, Maria Inês de; QUEIROZ, Sônia. Na captura da voz: as edições da narrativa oral no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica: FALE, 2004.

FINNEGAN, Ruth. O significado da literatura em culturas orais. In: QUEIROZ, Sônia (org.) A tradição oral. Trad. Ana Elisa Ribeiro. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2006.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. Trad. Laura Fraga de Almeida Sampaio.14. ed. São Paulo: Loyola, 2006.

MATO, Daniel. Para além da academia; práticas intelectuais latino-americanas em cultura e poder. In: MARGATO, Izabel; GOMES, Renato Cordeiro (orgs.). O papel do intelectual hoje. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2004.

MENEZES, Ana Luisa Teixeira de e BERGAMASCHI, Maria Aparecida. Educação Ameríndia: a dança e a escola Guarani. Santa Cruz: EdUnisc, 2009.

MUNDURUKU, Daniel. Autoria indígena: a escrita e a autoria fortalecendo a identidade. http://pib.socioambiental.org/pt/c/iniciativas-indigenas/autoria-indigena/a-escrita-e-a-autoria-fortalecendo-aidentidade. Acesso em: 20 out. 2011.

PRATT, Mary Louise. A crítica na zona de contato: nação e comunidade fora de foco. Travessia: Florianópolis, n.38, 1999. p.7-29.

RIBEIRO, Darcy. Os índios e a civilização: a integração das populações indígenas no Brasil moderno. 2ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1977.

SANTIAGO, Silviano. Intensidades discursivas. In: SANTIAGO, Silviano. O cosmopolitismo do pobre: crítica literária e crítica cultural. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2004.

SEVCENKO, Nicolau. As raízes xamânicas da narrativa. In: RIEDEL, Dirce Cortes. Narrativa: ficção e história. Rio de Janeiro: Imago, 1988.

SILVA, Aracy Lopes da. Mito, razão, história, sociedade: inter-relações nos universos sócioculturais indígenas. In: SILVA, Aracy Lopes da; GRUPIONI, Luís Donisete Benzi. A temática indígena na escola. Brasília: MEC/MARI/UNESCO, 1995.

TASSINARI, Antonela Maria Imperatriz. Sociedades indígenas: introdução ao tema da diversidade cultural. In: SILVA, Aracy Lopes da; GRUPIONI, Luís Donisete Benzi. A temática indígena na escola. Brasília: MEC/MARI/UNESCO, 1995.

VICH, Victor; ZAVALA, Virginia. Oralidad y poder: herramientas metodológicas. Buenos Aires: Editorial Norma, 2004.

Published

2012-06-10

How to Cite

Tettamanzy, A. L. L., & Przybylski, M. P. (2012). Poetry and politics in the intellectual formation of the Guarani People. Boitatá, 7(13), 185–200. https://doi.org/10.5433/boitata.2012v7.e31245

Issue

Section

Seção Livre

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.