The act of perception: from the focus given to the reader on the aesthetics of reception to the role of the audience in the performance of oral poetry

Authors

  • Raphaela Cristina Maximiano Pereira Universidade Federal de São João del-Rei/MG.

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2009v4.e30992

Keywords:

Estética da Recepção, Leitor, Ouvinte, Performance

Abstract

The proposal of this review article is to address issues and aspects of some texts referring to critical literary theory called Reader Response Criticism literary theory or Aesthetics of Reception. Will be used theories and concepts of authors such as Hans Robert Jauss, Hans Ulrich Gumbrecht, Wolfgang Iser and Regina Zilberman, in order to base the approach taken by this critical conception to the relevance of the reader in the process of reception and perception of the literary work. Based on these, there will be an approach on the concepts of audience and performance of Paul Zumthor. This author studies, among other things, the poetic voice, i.e. the oral literature and the links between producers of poetry and their receptors. Finally, a comparison is drawn between the importance given to the reader, in the studies of the Aesthetics of Reception, and the focus given by Paul Zumthor, one of the great scholars of the poetic voice, to the roles of listeners and the general context of the moment when the poetry is read. Will be discussed the role of reception in the act of reading a text is equal to the attitude of the listener when in contact with the hearing of a poem. To explain this comparison, it will be essential to explicit the concept of performance of Zumthor.

Author Biography

Raphaela Cristina Maximiano Pereira, Universidade Federal de São João del-Rei/MG.

Master student in Literary Theory and Critical of Culture by the Universidade Federal de São João del-Rei/MG.

References

BENJAMIN, W. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.

FERREIRA, J. P. O universo conceitual de Paul Zumthor no Brasil. Revista do IEB., n. 45. p. 141- 152, set. 2007.

GUMBRECHT, H. U. A teoria do efeito estético de Wolfgang Iser. In: LIMA, Luiz Costa. Teoria da literatura em suas fontes. 2. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1983. p. 417- 441.

HALL, S. Notas sobre a desconstrução do popular. Tradução de Adelaine La Guardia Rezende. In: HALL, S. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2009. p. 231 – 247

ISER, W. Os atos de fingir ou o que é fictício no texto ficcional. In: LIMA, Luiz Costa. Teoria da literatura em suas fontes. 2. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1983. p. 384 - p. 416.

JAUSS, H. R. O texto poético na mudança de horizonte da leitura. In: LIMA, Luiz Costa. Teoria da literatura em suas fontes. 2. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1983. p. 305 - 357.

MARTIN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. 5ª ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2008.

PROENÇA, I. C. A ideologia do cordel. Rio de Janeiro: Ed. Imago; Brasília: Ed. INL, 1979.

ZILBERMAN, R. Estética da Recepção e história da literatura. São Paulo: Ática S.A, 1989.

ZUMTHOR, P. A letra e a voz: A “Literatura” Medieval. Tradução de Amálio Pinheiro, Jerusa Pires Ferreira. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

ZUMTHOR, P. Introdução à poesia oral. Tradução de Jerusa Pires Ferreira, Maria Lúcia Diniz Pochat e Maria Inês de Almeida. São Paulo: Hucitec, 1997.

ZUMTHOR, P. Performance, Recepção, Leitura. Tradução de Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. 2. ed. São Paulo: Ed. Cosac Naify, 2007.

Published

2009-06-29

How to Cite

Pereira, R. C. M. (2009). The act of perception: from the focus given to the reader on the aesthetics of reception to the role of the audience in the performance of oral poetry. Boitatá, 4(7), 54–68. https://doi.org/10.5433/boitata.2009v4.e30992

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.