Rap as the voice of the Londrina periphery: an approach to oral poetic productions
DOI:
https://doi.org/10.5433/boitata.2006v1.e30657Keywords:
Oral poetry, Dialogic relations, Rap, Social functionAbstract
The present article is a result of a scientific initiation project, which research object was the poetic manifestation of rap in the West zone of Londrina. We’ve divided this work into two main parts: in the first, we've included an introduction about the history of the HipHop movement, emphasizing the social engagement, what it's shown since its origin. In the second part, we've explored pieces of rap music, composed by groups like "Conexão Verbal" and "Relato Cruel", in which we could identify the critical aspect and the report of problems with the violence faced by the borders residents’ communities. Besides, we’ve used the interviews of oral history accomplished with the groups, which were a great contribution in order to analyze some fragments from rap lyrics. This work was still based on a bibliography about Literary Theory, specifically, about Bakhtin's concepts of dialogism, as well as in the considerations of Zumthor about Oral Poetry. We’ve looked for establishing a dialogue among the applied theory, the oral sources and the analyzed raps. Our interest focus on understand rap music while an oral poetic manifestation and its social and cultural implications in the society.
Downloads
References
ARANHA, Maria Lúcia de Arruda; PIRES, Maria Helena. Filosofando: Introdução à Filosofia. São Paulo: Moderna, 1986.
ARISTÓTELES. Arte Retórica e arte Poética. Trad. Antonio Pinto de Carvalho. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1964.
ATHAÍDE, Celso. Espalhar pela cidade o sangue do irmão. In: MVBILL, SOARES, Luiz Eduardo. Cabeça de Porco. Rio de janeiro: Objetiva, 2005.
BAKHTIN, Mikail (Volochinov). Marxismo e filosofia da linguagem. Trad. Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira, colab. de Lúcia Teixeira Wisnik e Carlos Henrique D. Chagas Cruz. 5. ed. São Paulo: Hucitec, 1986.
BENJAMIN, Walter. O narrador. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras escolhidas Trad.Sérgio p. Rouanet. 3.ed. São Paulo: Brasiliense, 1987. v. I.
BERMAN, Marshall. Entrevista. Folha de São Paulo, São Paulo, 14 out. 2001. Mais!, p 4-9.
CALVINO, Ítalo. Seis propostas para o próximo milênio: lições americanas. Trad. Ivo Barroso. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
CANDIDO, Antonio. Literatura e sociedade. São Paulo: Publifolha, 2000.
CHAUÍ, Marilena. Cultura e Democracia: o discurso competente e outras falas. São Paulo: Ed. Moderna, 1982.
CIAMPA, Antonio da Costa. A estória do Severino e a história da Severina. São paulo: Brasiliense, 1987.
CIAMPA, Antonio da Costa. Identidade. In: CODO, Wanderley; LANE, Sílvia T. M. (orgs.). Psicologia Social: o homem em movimento. São Paulo: Brasiliense, 1997.
CULLER, Jonathan. Teoria literária: uma introdução. Trad. Sandra Vasconcelos. São Paulo: Beca, 1999.
FERNANDES, Frederico Augusto Garcia. A voz em performance. Tese (doutorado em Letras). UNESP: Assis, 2003.
FERNANDES, Frederico Augusto Garcia. Oralidade e Literatura: manifestações e abordagens no Brasil. Londrina: Eduel, 2003.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1990.
GARCÍA LÓPEZ, J. História de la Literatura Española. Madrid: Vicens Viver, 2001.
HERSCHMANN, Micael (org.) Abalando os anos 90: Funk e Hip Hop: globalização, violência e estilo cultural. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.
JACQUES, M.G.C. Identidade. In: Psicologia Social Contemporânea. Petrópolis: Vozes, 1998.
LINDOLFO FILHO, João. Hip Hopper: tribus urbanas, metrópoles e controle social. In: PAIS, José Machado, BLASS, Leila M. Silva (orgs.).Tribos urbanas: produção artística e identidades. São Paulo: Annablume, 2004.
MACHADO, Irene. O romance e a voz: a prosaica dialógica de Mikail Bakhtin. São Paulo/ Rio de Janeiro: Fapesp/ Imago,1995.
ONG, Walter. Oralidade e Cultura Escrita. Trad. Enid ª Dobránszky. Campinas: Papiros, 1998.
PIMENTEL, Spensy. O Livro Vermelho do Hip Hop. Disponível em: www.realhiphop.com.br Acesso em: 18 nov. 2004.
ROSE, Tricia. Um estilo que ninguém segura: política, estilo e a cidade pós-industrial no Hip-Hop. In: HERSCHMANN, Michael (org.) Abalando os anos 90: Movimento Funk e o Rap no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.
SOARES, Luiz Eduardo. Invisibilidade por preconceito ou indiferença. In: ATHAÍDE, Celso, MVBILL. Cabeça de Porco. Rio de janeiro: Objetiva, 2005.
ZUMTHOR, Paul. A letra e a voz: a literatura medieval. Trad. Jerusa Pires Ferreira e Amalio Pinheiro. São Paulo: Cia das Letras, 1993.
ZUMTHOR, Paul.Introdução à poesia oral. São Paulo: Educ/Hucitec, 1997.
ZUMTHOR, Paul.Performance, Recepção, Leitura. Trad. Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: HUCITEC, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2006 Boitatá
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Boitatá esta licenciada com CC BY sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.