Challenges of diversity at school
DOI:
https://doi.org/10.5433/2176-6665.2000v5n2p9Keywords:
Education, Culture, Diversity, SchoolAbstract
Using images as a linguistical framework, the article seeks to increase the awareness of teachers to the necessity of recovering and teaching children mutual respect among the different: natives, blacks, women, children, mentally and physically challenged ones, and many others. In order to do so; it establishes the alterity as the goal to be reached in education and schools, whose main challenge is to understand the teaching-learning relation as a cultural process based on a permanent exchange among the different subjects.Downloads
References
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O outro esse desconhecido In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Identidade e Etnia. São Paulo: Brasiliense, 1986.
CLASTRES, Pierre. Arqueologia da Violência. São Paulo: Brasiliense, 1982.
CUNHA, Manuela Carneiro da. Saberes locais, tramas identitárias e o sistema mundial na antropologia de Manuela Carneiro da Cunha. Entrevista a Kiko Ferrite, In: SEXTA-FEIRA - antropologia, artes e humanidades, São Paulo, 03 out. 1998.
DAYRELL, Juarez. A escola como espaço sócio-cultural. In: DAYRELL, Juarez (org.) Múltiplos olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1996. p. 7.
ITURRA, Raul. Fugirás à escola para trabalhar a terra. Ensaios de Antropologia Social sobre o insucesso escolar. Lisboa: Escher Publicações, 1990.
LARROSA, Jorge. O enigma da infância ou o que vai do impossível ao verdadeiro. In: LARROSA, Jorge; LARA, Núria Peres de (org.). Imagens do Outro. Petrópolis: Vozes, 1998. p. 68-83.
QUINTEIRO, Jucirema. Infância e escola: uma relação marcada por preconceitos. 2000. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, UNICAMP, abril de 2000.
SANTOS, Eliane. Quanto vale uma criança negra. Debate. In: SANTOS, Joel Rufino; VARGAS, Eduardo Viana (org.) Literatura e Criança. ENCONTRO LOCAL DO PROGRAMA QUANTO VALE UMA CRIANÇA NEGRA. 1., 1989, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: ISER - Instituto de Estudos da Religião, 1989.
SANTOS, Joel Rufino. Quanto vale uma criança negra. Idéias em debate. In: SANTOS, Joel Rufino; VARGAS, Eduardo Viana (org.) Literatura e Criança. ENCONTRO LOCAL DO PROGRAMA QUANTO VALE UMA CRIANÇA NEGRA. 1., 1989, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: ISER - Instituto de Estudos da Religião, 1989.
SARMENTO, Manuel Jacinto; PINTO, Manuel (coord.) As crianças: Contextos e Identidades. Centro de Estudos da Criança. Portugal: Universidade do Minho, 1997.
STOLCKE, Verena. Cultura européia: uma nova retórica de exclusão? Revista Brasileira de Ciências Sociais. São Paulo, n. 22, jun. 1993.
TERENA, Marcos. Identidade Terena em contextos pluriculturais. [Entrevista concedida a] Narcimária C.P. Luz. In: LUZ, Narcimária C. P.(org.). Pluralidade Cultural e Educação. Salvador: Secretaria da Educação – SECNEB, 1996.
TONUCCI, Francesco. Com olhos de criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
VARGAS, Eduardo Viana. Devir e Diferença: considerações micro politicas a respeito dos modos de expressão semiótica das crianças. In: SANTOS, Joel Rufino; VARGAS, Eduardo Viana (org.) Literatura e Criança. ENCONTRO LOCAL DO PROGRAMA QUANTO VALE UMA CRIANÇA NEGRA. 1., 1989, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: ISER - Instituto de Estudos da Religião, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright on articles published in Mediações belongs to the author(s): in the case of partial or entire republication of the original publication, we ask author(s) to indicate the original publication in the periodical.
Mediações uses the Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows Open Access, enabling any user to read, download, copy and disseminate its content so long as adequately referenced.
The opinions expressed by the author(s) are their sole responsibility.