Democratization of higher education for disabled and special needs people: Unioeste as social recognition field

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.2021v26n1p201

Keywords:

Democratization of higher education, Social research, Recognition, Specialized educational service

Abstract

According Addressing the democratization of higher education focused on the people with disabilities and / or with special educational needs (PCD / PNEE), this article presents knowledge derived from studies and research carried out in doctoral studies. For this purpose, it conceives that the higher education environment has at its core a field of dispute between sectors of society that have different university projects. The narrative highlights the appropriation of knowledge, of collective action for a political culture, with the aim of access, permanence and conclusion at this level of education. The information presented were collected in the conduct of a case study, from the compilation of interviews with teachers, technicians, academics who use the services of ESA, for a qualitative analysis linked to a theoretical perspective in the field of social sciences. In conclusion, from the observance of specific mechanisms, which are conditions to ensure specialized educational assistance, curricular adaptations and accessibility to people with disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vera Lucia Ruiz Rodrigues Silva, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

PhD in Social Sciences from the Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Specialist in Formulation and Management of Public Policies from the Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste.

Aloísio Ruscheinsky, Universidade do Vale do Rio dos Sinos -UNISINOS

Doctor in Sociology from the University de São Paulo. Professor of the Graduate Program in Science
of the University do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS).

References

ANDRÉ, Maria F. C. Fórum Municipal em defesa dos direitos da pessoa com deficiência: uma reflexão sobre a concepção do direito presente nas suas lutas. 2006. Monografia (Especialização em História da Educação Brasileira) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE, Cascavel, 2006.

BORGES, Liliam F. P.; SBARDELOTTO, Vânice S. A docência no contexto da expansão da educação superior. In: LOSS, Adriana Salete et al. (org.). Ensino superior em movimento: aproximações da inclusão pelos princípios da educação popular. Curitiba: Editora CRV, 2018. v. 1, p. 265-279.

BOURDIEU, Pierre. Homo academicus. Tradução de Lone Ribeiro Valle e Nikon Valle. Florianópolis: UFSC, 2017.

BUENO, José G. S. Educação especial brasileira: questões conceituais e de atualidade. São Paulo: EDUC-Editora da PUC-SP, 2014.

COHEN, Jean L. Sociedade civil e globalização: repensando categorias. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v. 46, n. 3, p. 419-459, 2003.

DALGALO, Vanderlize S. A Prática Docente nos Cursos de Graduação da Unioeste no Contexto da Educação Especial: período de 2012 a 2016. 2018. Dissertação (Mestrado em Sociedade, Estado e Educação) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE, Cascavel, 2018.

DILL, Diovane R.; VIEGAS, Moacir F. Escola e a racionalidade moderna na perspectiva de Boaventura de Souza Santos. In: CUNHA, Fernando I. J. et al. (org.). Educação e ensino: reflexões teóricas e práticas. Maringá: UNIEDASUL, 2020. p. 57-64.

FEEEIEES/PR - FÓRUM ESTADUAL DE EDUCAÇÃO ESPECIAL DAS IEES/PR. ATA 001, de 19 de setembro de 2014. Londrina: UEL, 2014.

FREITAS, Ana Paula; MONTEIRO, Maria Inês Bacellar; CAMARGO, Evani Andreatta Amaral. Ações e reflexões de docentes e pesquisadores sobre a prática pedagógica com alunos com deficiência. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 26, n. 61, p. 57-76, 2017.

GIROUX, Henry. O neoliberalismo é a nova face do fascismo: a linguagem da educação neoliberal. [Entrevista concedida a] Mitja Sardoč. Blog do Alok, Brasília, 6 jan. 2019. Disponível em: http://blogdoalok.blogspot.com/2019/01/o-neoliberalismo-e-nova-face-do.html. Acesso em: 2 mar. 2019.

GÓES, Eliane P. Inclusão de estudantes com deficiência na Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Tese (Doutorado em Políticas Públicas e Formação Humana) - Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.

LOPES, José R.; MÉLO, José L. B. Democracia, desigualdades e direitos desterritorializados: um esboço da questão. Revista Ciências Sociais Unisinos, São Leopoldo, v. 44, n. 1, p. 5-12, 2008.

LOSS, Adriana Salete; VAIN, Pablo Daniel. Ensino superior e inclusão: palavras, pesquisas e reflexões entre movimentos internacionais. Curitiba: Editora CRV, 2018.

PÁDUA, Ivã J. O papel dos movimentos sociais das pessoas com deficiência na efetivação de políticas educacionais de acesso ao ensino superior na Unioeste. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, 2018.

PARANÁ. Lei 16514, de 25 de maio de 2010. Dispõe que somente será considerado guia de turismo no Estado do Paraná, o profissional que estiver cadastrado no Ministério do Turismo Regional MTR-PR, conforme especifica e adota outras providências. Curitiba: Assembleia Legislativa, 2010.

QUADROS, Ronice Müller. Educação de surdos: a aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artmed, 2009.

ROSSETTO, Elisabeth. Sujeitos com deficiência no ensino superior: vozes e significados. 2009. Tese (Doutorado em Educação) - UFRGS, 2009.

SANTOS, Boaventura de S.; MENESES, Maria P. Epistemologias do Sul. Coimbra: Edições Almedina, 2009.

SANTOS, Boaventura S. A Universidade no Século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. São Paulo: Cortez, 2011.

SILVA, Dorisvaldo R. A educação de pessoas com deficiência visual: requisitos básicos para o desenvolvimento de um aplicativo educacional. 2005. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção), Universidade Federal de Santa Catarina, 2005.

SILVA, Dorisvaldo R.; ROSSETTO, Elisabeth; ROSA, Enio Rodrigues da; IACONO, Jane Peruzo; SILVA, Vera Lucia Ruiz Rodrigues da. Programa Institucional de Apoio à Inclusão de Pessoas com Deficiência no Ensino Superior. Revista Ponto de Vista, Educação e Processos Inclusivos, Florianópolis, v. 8, p. 55-74, 2006.

TILLY, Charles. O acesso desigual ao conhecimento científico. Revista Tempo Social, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 47-63, 2006.

TOURAINE, Alain. O que é a democracia? Petrópolis: Vozes, 1996.

URBAN, Ana L. P. Um estudo de produções científicas: ingresso e permanência de universitários com deficiência. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) - UNESP, 2016.

UNIOESTE. Resolução 127, de 10 de setembro de 2002. Programa Institucional de Ações Relativas às Pessoas com Necessidades Especiais (PEE). Cascavel: Unioeste/CEPE, 2002.

UNIOESTE. Resolução 209, de 06 de outubro de 2016, aprova o Regulamento do Programa Institucional de Ações Relativas às Pessoas com Necessidades Especiais (PEE) da Unioeste” (PEE). Cascavel: Unioeste/CEPE, 2016.

UNIOESTE. Coletânea de Documentos. Programa Institucional de Ações Relativas às Pessoas com Necessidades Especiais (PEE). Livro 3. Cascavel: Unioeste/PEE, 2018a.

UNIOESTE. “Correio Eletrônico recebido da PROGRAD”, Programa Institucional de Ações Relativas às Pessoas com Necessidades Especiais (PEE). Cascavel: Unioeste/PEE, 2018b.

Published

2021-04-25

How to Cite

SILVA, Vera Lucia Ruiz Rodrigues; RUSCHEINSKY, Aloísio. Democratization of higher education for disabled and special needs people: Unioeste as social recognition field. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 26, n. 1, p. 201–218, 2021. DOI: 10.5433/2176-6665.2021v26n1p201. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/40819. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles

Funding data

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.