Sociology teacher training: a study in the light of historical-cultural theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.2007v12n1p159

Keywords:

Course of Social Sciences, Teaching of Sociology, Nucleus of Teaching, Educational experience

Abstract

The aim of this paper is to develop some reflections about the trajectory of the course of Social Sciences in the Faculty of Philosophy and Science — Unesp/Marília — by means of the historical-cultural theory, and to reveal the most relevant contributions to the formation of the teacher of Sociology, in the context of the implementation of Sociology, as an obligatory discipline, in the senior high school, all over the country, aiming to the formation of a professional aware of the quality of public education and of knowledge socialization.

Author Biographies

Maria Valéria Barbosa, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP

PhD in Social Sciences from the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP. Professor at the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP.

Sueli Guadelupe de Lima Mendonça, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP

PhD in Education from the Universidade de São Paulo - USP. Professor at the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP.

References

BARBOSA, M.V.; MENDONÇA, S.G.L. Licenciatura em ciências sociais: problemas e perspectivas. In: MORTATTI, M.R.L. (org.). Formação de professores: propostas para ação reflexiva no ensino fundamental e médio. Araraquara: JM Editora, 2003.

CANDIDO, A. Tendências no desenvolvimento da sociologia da educação. In: FORACCHI, M. M.; PEREIRA, L. (org.). Educação e sociedade: leituras de sociologia da educação. São Paulo: Ed. Nacional, 1983.

CHAMMÉ, S. J.; MOTT, Y. T. A realidade do ensino de sociologia no 2º grau: inovações e continuidades. In: BICUDO, M. A V.; BERNARDO, M. V. C. (org.). Núcleos de ensino: um projeto de educação continuada. São Paulo: Ed. Unesp, 1996.

FREITAS, L.C. A internalização da exclusão. Educação e sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 301-328, set. 2002.

MELLO, S. A. A escola de Vygotsky. In: CARRARA, K. (org.). Introdução à psicologia. São Paulo: Avericamp. 2004.

MENDONÇA, S.GL.; MILLER, S. (org.). Vigotski e a escola atual: fundamentos teóricos e implicações pedagógicas. Araraquara: Junqueira & Marin, 2006.

OLIVEIRA, B. A. Fundamentos filosóficos marxistas da obra vigotskiana: a questão da categoria de atividade e algumas implicações para o trabalho educativo. In: MENDONÇA; MILLER (org.). Vigotski e a escola atual: fundamentos teóricos e implicações pedagógicas. Araraquara: Junqueira & Marin, 2006. p.3-26.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. São Paulo: Cortez e Autores Associados, 1991.

VYGOTSKI, L.S. Obras escogidas. Tradução: Lydia Kuper.vol.III. Madrid: Visor, 1995.

VYGOTSKI, L.S. Obras escogidas. Madrid: Visor, 1996. v. 4. .

VYGOTSKY, L.S. El problema del entorno. 1935. Mimeo.

Published

2007-07-15

How to Cite

BARBOSA, Maria Valéria; MENDONÇA, Sueli Guadelupe de Lima. Sociology teacher training: a study in the light of historical-cultural theory. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 12, n. 1, p. 159–176, 2007. DOI: 10.5433/2176-6665.2007v12n1p159. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/3395. Acesso em: 2 jul. 2024.

Issue

Section

Articles