Teaching practice as a rite of passage and the teaching of Sociology in secondary schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.2007v12n1p131

Keywords:

Practice of Teaching, Teacher’s formation, Sociology teaching in the secondary.

Abstract

This paper discusses some subjects related to the teacher’s initial formation and to the Sociology teaching in the secondary level. The subjects have origin in the conception of Practice of Teaching as ritual of passage, favoring the conditions for a formation that considers the varied dimensions of the school process. In the first part, the paper presents the theoretical and practical content of the course of Special Didacticism and Practice of Teaching of Social Sciences of UFRJ and finally it problematizes some subjects about the Sociology teaching in the medium level.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Anita Handfas, Universidade Federal do Rio de Janeiro- UFRJ

PhD in Education from the Universidade Federal Fluminense - UFF. Professor at the Universidade Federal do Rio de Janeiro- UFRJ.

Rosana da Câmara Teixeira, Universidade Federal Fluminense - UFF

PhD in Cultural Anthropology from the Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ. Professor at the Universidade Federal Fluminense - UFF.

References

BOURDIEU, Pierre. A juventude é apenas uma palavra. In: BOURDIEU, Pierre. Questões de Sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983.

BRASIL. Ministério da Educação. SEMTEC. Parâmetros Curriculares Nacionais para o ensino médio. Área Ciências humanas e suas tecnologias. Brasília, 1999.

CANDAU, Vera Maria (Org.). Rumo a uma nova didática. Petrópolis: Vozes, 2003.

CENTRAL DE ESTÁGIO. Projeto. Faculdade de Educação da UFRJ e Escolas de Educação Básica: Relações Institucionais. Rio de Janeiro: UFRJ/FE, 2004. (mimeo).

DA MATTA, Roberto. O ofício de etnólogo, ou como ter “anthropological blues”. In: NUNES, Edson de Oliveira (org). A aventura sociológica: objetividade, paixão, improviso e método na pesquisa social. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978. p. 23-35.

DAUSTER, Tânia. Construindo pontes: a prática etnográfica e o campo da educação. In: DAYRELL, Juarez (org.). Múltiplos olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1996. p. 65-72.

DAYRELL, Juarez. A escola como espaço sócio-cultural. In: DAYRELL, Juarez (org.). Múltiplos olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1996. p. 65-72.

DUARTE, Newton. Concepções afirmativas e negativas sobre o ato de ensinar. Cadernos CEDES, Campinas, v. 44, 1998.

DUARTE, Newton. Conhecimento tácito e conhecimento escolar na formação do professor (por que Donald Schön não entendeu Luria). Educação e Sociedade, Campinas, v. 24, n. 83, 2003.

GEERTZ, Clifford. El antropólogo como autor. Barcelona: Paidós, 1989.

LOPES, Alice Casimiro. Organização do conhecimento escolar: analisando a disciplinaridade e a integração. In: CANDAU, Vera Maria (org.). Linguagens, espaços e tempos no ensinar e aprender. Rio de Janeiro: DP&A, 2000. p. 147-164.

MALINOWSKI, Bronislaw. Introdução. Tema, método e objetivo desta pesquisa. In: MALINOWSKI, Bronislaw. Os argonautas do pacífico ocidental. São Paulo, Abril Cultural, 1978. p. 17-34. (Coleção Os Pensadores).

MONTEIRO, Ana Maria. A prática de ensino e a produção de saberes na escola. In: CANDAU, Vera Maria (org.). Didática, currículo e sabres escolares. Rio de janeiro: DP&A, 2002. p. 129-148.

SAES, Décio Azevedo Marques de; ALVES, Maria Leila. O conflito social na escola pública (uma abordagem sociológica). SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO, 21., CONGRESSO LUSO-BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 3., Espaço Público e Gestão da educação: desafios de um novo tempo, Recife, 2003. Anais ... Recife, 2003.

POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO. Problemas vividos pela escola pública: do conflito social aos conflitos funcionais (uma abordagem sociológica). Linhas Críticas, Brasília, v. 10, n. 19, 2004.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. São Paulo: Autores Associados, 1995.

SCHÖN, Donald. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, Antonio (org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1997.

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas conseqüências. Revista Brasileira de Educação, n. 13, 2000.

TURNER, Victor. O processo ritual: estrutura e anti-estrutura. Petrópolis: Vozes, 1974.

VELHO, Gilberto. Observando o familiar. In: VELHO, Gilberto. Individualismo e cultura. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1994. p. 121-132.

Published

2007-07-15

How to Cite

HANDFAS, A.; TEIXEIRA, R. da C. Teaching practice as a rite of passage and the teaching of Sociology in secondary schools. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 12, n. 1, p. 131–142, 2007. DOI: 10.5433/2176-6665.2007v12n1p131. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/3392. Acesso em: 21 may. 2024.

Issue

Section

Articles