The concept of social experience in François Dubet: anaylitical possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.2009v14n1p275

Keywords:

Social experience, Social actor, Subjectivity

Abstract

This article seeks to discuss some analytical possibilities for the concept of social experience, employing the approach formulated by François Dubet. We present a brief theoretical review, based on which we move in two interpretive directions: we constitute social experience as an analytical and investigative tool and, at the same time, we problematize the potential methodological scope of the use of this analytical reference in Social Science research.

Author Biography

Rodrigo Manoel Dias da Silva, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS

Doctor in Social Sciences from the Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS. Professor at the Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS.

References

BOBBIO, Norberto. Estado, governo, sociedade: por uma teoria geral da política. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

DUBET, François. Sociologia da Experiência. Lisboa: Instituto Piaget, 1994.

DUBET, François; MARTUCELLI, D. En la escuela: sociología de la experiencia escolar. Buenos Aires: Losada, 1996.

DUGUIT, Léon. Os elementos do Estado. 2. ed. Lisboa: Editorial Inquérito, s/d.

DURKHEIM, Emile. Educação e Sociologia. 11. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1978.

FLORENZANO, Modesto. Sobre as origens e o desenvolvimento do estado moderno no ocidente. Lua Nova, São Paulo, v. 71, p. 11-39, 2007.

FORACCHI, Marialice. Educação e Planejamento. In: FORACCHI, Marialice. (org.) Karl Mannheim – Sociologia. São Paulo: Ática, 1982. p. 152-200.

GAIGER, Luiz Inácio Germany. Por uma Sociologia Dialógica. Estudos Leopoldenses. Série Ciências Humanas, v. 35, n. 155, p. 21-37, 1999.

GOFFMAN, Erving. A Representação do Eu na Vida Cotidiana. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

GOFFMAN, Erving. Manicômios, Prisões e Conventos. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 1992.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 10. ed. Rio de Janeiro, DP & A, 2005.

KANT, Immanuel. Pedagogia. Madrid: Akal, 1983.

LOPES, José Rogério. Exclusão Social, Privações e Vulnerabilidade: uma análise dos novos condicionantes sociais. Em Perspectiva, São Paulo, v. 20, n. 1, p. 123-135, 2006.

LUZ, Madel T. O interacionismo simbólico: breve exposição de uma corrente acionalista em ciências sociais. In: CARVALHO, Maria do Carmo Brant. (org.) Teorias da Ação em Debate. São Paulo: Cortez/PUC, 1993.

MANNHEIM, Karl. A Crise da Sociedade Contemporânea. In: PEREIRA, Luiz; FORACCHI, Marialice (org.). Educação e Sociedade: leituras de sociologia da educação. 6. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1971. p. 321-342.

MARX, Karl. Manuscritos Econômico-Filosóficos. São Paulo: Martin Claret, 2001.

MELUCCI, Alberto. A Invenção do Presente: movimentos sociais nas sociedades complexas. Petrópolis: Vozes, 2001.

MORAES FILHO, Evaristo de. Questões Fundamentais da Sociologia. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

MORAES FILHO, Evaristo de. Sociología – Estudios sobre las formas de socialización. Madrid: Alianza, 1986.

NETTO, João Paulo. Nótula à teoria da ação comunicativa de Habermas. In: CARVALHO, Maria do Carmo Brant. (org.) Teorias da Ação em Debate. São Paulo: Cortez, 1993. p. 51-64.

PARSONS, Talcott. A emergência do conceito de sociedade como categoria sociológica. In: FERNANDES, Florestan (org.). Comunidade e Sociedade. São Paulo: Nacional/Edusp, 1973. p. 269-285.

SETTON, Maria da Graça Jacintho. A particularidade do processo de socialização contemporâneo. Tempo Social – Revista de Sociologia da USP, v. 17, n. 2, p. 335-350, 2005.

SILVA, Rodrigo Manuel Dias da. Experiências sociais e lógicas de ação política: etnografia da participação estudantil na escola pública. 2008. Dissertação de (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2008.

SIMMEL, Georg. Sociabilidade – Um exemplo de Sociologia Pura ou Formal. In: MORAES FILHO, Evaristo de. (org.) Georg Simmel: Sociologia. São Paulo: Ática, 1983. p. 165-181.

TIRAMONTI, Guillermina. La escuela en la encrucijada del cambio epocal. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 92, p. 889-890, 2005.

TÖNNIES, Ferdinand. Comunidade e sociedade como entidades típico-ideais. In: FERNANDES, Florestan. Comunidade e Sociedade. São Paulo: Nacional/Edusp, 1973. p. 96-116.

TOURAINE, Alain. O Retorno do Actor – Ensaio de Sociologia. Lisboa: Instituto Piaget, 1984.

TOURAINE, Alain. Poderemos viver juntos? Iguais e diferentes. Petrópolis: Vozes, 1998.

TOURAINE, Alain. Um novo paradigma para compreender o mundo de hoje. São Paulo: Vozes, 2006.

TOURAINE, Alain.; KHOSROKHAVAR, F. A procura de si – Diálogo sobre o sujeito. Lisboa: Instituto Piaget, 2001.

VAN VELSEN, Jaap. A análise situacional e o método de estudo de caso detalhado. In: FELDMAN-BIANCO, Bela. (org.) A Antropologia das sociedades contemporâneas. São Paulo: Global, 1987.

WEBER, Max. A Ética Protestante e o Espírito do Capitalismo. São Paulo: Martin Claret, 2002.

Published

2009-07-15

How to Cite

SILVA, Rodrigo Manoel Dias da. The concept of social experience in François Dubet: anaylitical possibilities. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 14, n. 1, p. 275–290, 2009. DOI: 10.5433/2176-6665.2009v14n1p275. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/3368. Acesso em: 4 jul. 2024.

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)