One doll, multiple learnings: the appraisal system on the teaching of English as an additional language

Authors

Keywords:

Systemic-Functional Linguistics; Appraisal System; Teaching of English.

Abstract

Learning a foreign language with the title of lingua franca, such as English, implies studying it analytically to create intelligibility about the ideologies conveyed in discourses in general. Because we consider the text as an instance of meaning (Halliday, 1994) and as the central unit of pedagogical work (Brasil, 2018), in this article, we present a proposal for developing English teaching material for high school, by analyzing an 

 

emblematic excerpt from the Barbie film, released in 2023, that leads us to reflect on social issues important to the formation of critical citizens. For this undertaking, we took as basis the contributions of Systemic-Functional Linguistics (Halliday; Matthiessen, 2004), with a focus on the Appraisal System (Martin; Rose, 2003; Martin; White, 2005), and aligned ourselves with Critical Applied Linguistics (Grande, 2021) and with ethical-reflexive teacher education (Miller, 2013), under a qualitative-interpretivist research approach (Denzin; Lincoln, 2006). In this study, we propose a pedagogical practice that exceeds the linguistic level, with functional and questioning potential, given the contexts of situation and culture in which we find ourselves, whether we are teachers and/or students.

Author Biographies

Emanuelle de Souza Fonseca Souza, PUC-Rio

Professora do Instituto Anísio Teixeira. Doutora em Estudos Linguísticos pela PUC-Rio. Mestre em Estudos Linguísticos pela UERJ/FFP. 

Renan Silva da Piedade, PUC-Rio

Professor de Comunicação e Expressão do Departamento de Letras na Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), onde também atua na Especialização em Língua Inglesa, orientando monografias e lecionando disciplinas de leitura e escrita acadêmica. Doutor e mestre em Letras/Estudos da Linguagem (PUC-Rio) na linha de pesquisa Discurso, vida social e práticas profissionais. Cursou Licenciatura em Letras (Português/Inglês) nesta mesma instituição e Pós-Graduação em Administração e Supervisão Escolar na Universidade Cândido Mendes (UCAM). Seus campos de interesse compreendem estudos em Linguística Aplicada Crítica, Prática Exploratória, Formação de Professores, Questões Raciais e Religiões de Matrizes Africanas.

References

BATISTA, A. G. A. V.; COSTA LEITE, P. M. C. (Org.). Ensino de inglês por meio de textos midiáticos. In: Fernanda Ribeiro. Práticas de Ensino de Inglês. 1ed.São Carlos: Pedro e João Editores, 2022, v. 3, p. 93-108.

BEATO-CANATO, A. P. M.; JORDÃO, C. (Org.). Escolas e Partidos: ideologias, letramentos e decolonialidade. In: Adolfo Tanzi Neto. Linguística Aplicada de Resistência: transgressões, discursos e política. 1ed.Campinas: Pontes Editores, 2021, p. 97-120.

BOHN, H. I. Ensino e aprendizagem de línguas: os atores da sala de aula e a necessidade de rupturas. In: MOITA LOPES, L.P. Linguística Aplicada na Modernidade Recente. SP: Editora Parábola, 2013, p.79-98.

BRAIDOTTI, R. Posthuman Knowledge. 1.ed. Medford: Policy Press, 2019.

BRAND FINANCE. Toys 25: The annual report on the world’s most valuable and strongest toy brands. Brand Finance, 26 June 2019. Disponível em: https://brandfinance.com/images/upload/toys_25_free_1.pdf.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CRUZ, M. B.; SILVA, T. Barbie Diversidade: o discurso multicultural da boneca na perspectiva das crianças. Construção Psicopedagógica (Impresso), v. 20, p. 91-113, 2012.

CECHIN, M. B. C.; SILVA, T. Assim falava Barbie: uma boneca para todos e para ninguém. Fractal: revista de psicologia, v. 24, p. 623-638, 2012.

CHRISTIE, F. Classroom discourse analysis: a functional perspective. Nova York: Continuum, 2002.

DENZIN, N.; LINCOLN, Y. Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: Denzin, N.; Lincoln, Y. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2006, p. 15-42.

FABRÍCIO, B. F. Linguística Aplicada como lugar de desaprendizagem: redescrições em curso. MOITA LOPES, L. P. da (Org.) Por uma Linguística Aplicada INdisciplinar. SP: Parábola Editorial, 2006, p. 45-65.

FUZER, C; CABRAL, S. Introdução à gramatical Sistêmico-Funcional em Língua Portuguesa. Campinas: Mercado de Letras, 2014.

GERBER, R. Barbie e Ruth: a história da mulher que criou a boneca mais famosa do mundo e fundou a maior empresa de brinquedos do século XX. S.P: Ediouro, 2009.

GRANDE, G. C. Ciborgue, bruxa, professora e o que mais ela quiser ser: Educação Linguística de inglês na universidade. In: Adolfo Tanzi Neto. (Org.). Linguística Aplicada de Resistência: transgressões, discursos e política. 1ed.Campinas - SP: Pontes Editores, 2021, p. 259-285.

HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. M. I. M. Halliday’s introduction to functional grammar. Fourth Edition. London: Routledge, 2014.

HUMPHREY, S.; LOVE, K.; DROGA, L. Working Grammar: An introduction for secondary English teachers. Pearson Australia, 2014.

JENKINS, J. Repositioning English and multilingualism in English as a Lingua Franca. De Gruyter. n. 2, 2015, p. 49-85.

LIBERALI, F. C. Management in creativy Chains: a project for the Secretary of Education of the city of São Paulo, 2010.

MARTIN, J.; WHITE, P. The language of Evaluation: Appraisal in English. Great Britain: Palgrave/Macmillan, 2005.

MILLER, I. K. Formação de Professores de línguas: da eficiência à reflexão crítica e ética. In: Moita Lopes, L. P. (Org.) Linguística Aplicada na modernidade recente, p. 227-248. SP: Parábola Editorial, 2013.

MOITA LOPES, L. P. Uma Linguística Aplicada Mestiça e Ideológica: interrogando o campo como linguista aplicado. In: Moita Lopes, L. P. (Org.) Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar, pp.13-44. SP: Parábola Editorial, 2006.

PEREIRA, L. S. M.; MASTRELLA-DE-ANDRADE, M. R. Cinema e identidades: mediações para a formação crítica de professores de línguas.

NONADA, v. 24, p. 188-203, 2015.

PEREIRA, L. S. M.; REIS, M. G. M. O cinema como prática social: o gênero filme na formação crítico-reflexiva de professores de línguas. Revista Horizontes de Linguística Aplicada, v. 19, p. 159-196, 2020.

RAJAGOPALAN, K. A norma linguística do ponto de vista da política linguística. In: LAGARES, X. C.; BAGNO, M. (Org.). Políticas da norma e conflitos linguísticos. SP: Parábola Editorial, 2011, p. 121-128.

ROVERI, F. T. Barbie Tudo o que você quer ser... ou considerações sobre a educação de meninas. Dissertação de Mestrado. Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, 2008.

SANTOS, A. C. F. V. D. M.; CREMONEZI, A. C.; FREITAS, P. H. S. Saindo da bolha (ou não): diálogo entre o filme Barbie e os papéis de gênero. Revista Sapiência: Sociedade, saberes e práticas educacionais, v. 12, p. 393-409, 2023.

SANTOS, S. D. M. Ciladas do novo estilo Barbie: subserviência e hegemonia na constituição da identidade das meninas. Pós-Limiar, v. 3, p. 1, 2020.

TILIO, R. Currículo e material didático no ensino de línguas estrangeiras: reflexões e apresentação de uma proposta. THE ESPECIALIST, v. 44, p. 22-42, 2023.

VIAN JR., O. O Sistema de Avaliatividade e a linguagem da avaliação. In: VIAN JR, O. et al. (orgs.). A linguagem da avaliação em língua portuguesa: estudos sistêmico-funcionais com base no Sistema de Avaliatividade. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010, p. 19-29.

Published

2024-07-24

How to Cite

DE SOUZA FONSECA SOUZA, Emanuelle; SILVA DA PIEDADE, Renan. One doll, multiple learnings: the appraisal system on the teaching of English as an additional language. Entretextos, Londrina, v. 24, n. 2, p. 215–237, 2024. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/50167. Acesso em: 25 jul. 2024.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.