Incorporating into didactic sequences for basic education the exam of memes within semantic anomaly – not satisfying semantic selection
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2020v20n2p79Keywords:
Semantics, Teaching, Interaction.Abstract
This article presents some didactic-pedagogical activities. Their premises are
hypotheses from formal semantics, such as semantic selection, and the inner grammar of speakers. After taking a textbook for a case study, and based on our experience as teachers, we realized that anomalous sentences and semantic selection are not being discussed at schools. To fill this gap, we designed some meme interpretation activities, carried out with 7th grade elementary school students. We found that a student can interpret anomalous sentences based
on his/her inner language knowledge and simultaneously recognize the irony and humor produced by anomaly in memes. We describe these activities as a contribution to educators who are interested in textual discursive practices in association with the speaker's inherent knowledge of grammar. In this article, we present in detail some activity plans using memes. Hopefully, this proposal may be a brick in the construction of a more critical and reflective language education.
Downloads
References
BASSO, Renato Miguel; OLIVEIRA, Roberta Pires. Feynman, a linguística e a curiosidade, revisitado. Matraga: estudos linguísticos e literários, Rio de Janeiro, v. 19, n. 30, p. 13-40, 2012.
CAMPOS, Haroldo. Galáxias. São Paulo: Ex-Libris, 1984.
CANÇADO, Marcia. Manual de semântica: noções básicas e exercícios. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
CANÇADO, Marcia. Um estatuto teórico para os papéis temáticos. In: MULLER, Ana Lúcia; NEGRÃO, Esmeralda; FOLTRAN, Maria Jose (org.). Semântica formal. São Paulo: Editora Contexto, 2003. p. 95-124,
CANI, Josiane Brunetti. Multimodalidade e efeitos de sentido no gênero meme. Revista Periferia, Rio de Janeiro, v. 11, n. 2, p. 242-267, maio/ago. 2019.
CHOMSKY, Noam. Lectures on government and binding. Dordrecht: Foris, 1981.
DUARTE, Maria Eugenia Lamoglia. Termos da oração. In: Vieira, Sílvia Rodrigues; Brandão, Sílvia Figueiredo. (Orgs.) Ensino de gramática: descrição e uso. São Paulo: Contexto, 2007.
GUERRA, Christiane; BOTTA, Mariana Giacomini. O meme como gênero discursivo nativo do meio digital. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 12, n. 3, p. 1859-1877, 2018.
HORTA, Natalia Botelho. O meme como linguagem da internet: uma perspectiva semiótica. 2015. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2015. Disponível em: http://repositorio.unb.br/bitstream/10482/18420/1/2015_NataliaBotelhoHorta.pdf. Aceso em: 9. set. 2019.
JACINTHO, Mônica Franco (ed.). Araribá Plus - português, 7o ano. 5. ed. São Paulo: Editora Moderna, 2018.
LEU, Donald J.; KINZER, Charles K.; COIRO, Julie; CASTEK, Jill; HENRY, Laurie A. Novas literacias: uma teoria de duplo nível da natureza mutável da alfabetização, instrução e avaliação. In: RUDDELL, Robert B.; UNRAU, Norman J. Theoretical models and processes of reading. Newark, DE: International Reading Association, 2013.
MEMES e gifs de engraçado. 2018. Disponível em: https://pt.dopl3r.com/memes/engra%C3%A7ado/atallanlac-primeiro-eu-beijo-o- problema-depois-eu-vejo-q-eh-um-problema-dai-q-eu-me-apaixono-pelo-problema/230744. Acesso em 18 dez. 2019.
OLIVEIRA, Roberta Pires. A linguística sem Chomsky e o método negativo. ReVEL, [S. L.], v. 8, n. 14, 2010.
OLIVEIRA, Roberta Pires. Semântica formal: uma breve introdução. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2012.
PASCHOALIN, Maria Aparecida; SPADOTO, Neuza Terezinha. Gramática: teoria e atividades. Londrina: Editora FTD, 2019.
PESTANA, Fernando. A gramática dos concursos públicos. São Paulo, SP: Editora Método, 2013. PINTEREST. Disponível em: https://br.pinterest.com/pin/859061697651351377/.
Acesso em: 22 dez. 2019.
QUADROS, Ana Gomes; MENDES, Luciana Sanchez. Para conhecer semântica. São Paulo: Contexto, 2018.
SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ-MESTRE, Joaquim. Os gêneros escolares. Das práticas de linguagem aos objetos de ensino. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 11, 1999.
THAILA Ayala faz post polêmico na web e internautas repercutem negativamente. GQ, Rio de Janeiro, 26 abr. 2019.Disponível em: https://gq.globo.com/Musa/noticia/2019/04/thaila-ayala-faz-post-feminista-na-web-e- internautas-repercutem-negativamente.html. Acesso em: 18 dez. 2019.
VIEIRA, Silvia Rodrigues. Três eixos para o ensino de gramática. In: VIEIRA, Silvia Rodrigues (org.). Gramática, variação e ensino: diagnose e propostas pedagógicas. São Paulo: Blucher, 2018.p. 47 -60.
VIEIRA, Silvia Rodrigues; BRANDÃO, Silvia Figueiredo (org.). Ensino de gramática: descrição e uso. São Paulo: Contexto, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.