Analysis of campaign posters: rethinking about environmental education

Authors

  • Aline Cristina Fernandes Universidade Estadual de Londrina
  • Vera Lúcia Lopes Cristovão Universidade Estadual de Londrina https://orcid.org/0000-0001-7875-6930

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2019v19n1p347

Keywords:

Textbook, Textual genres, Environmental education

Abstract

This work aims to discuss perspectives of environmental education in the texts which constitute an unit of an English language textbook (FRANCO; TAVARES, 2015) to the sixth grade of elementary school II, based on the textual genre campaign posters, related to the theme Save the Animals. For this, we anchored our study in the theoretical-methodological assumptions of socio-discursive interactionism (BRONCKART, 1997/2009) and in the language teaching based on textual genres (SCHNEUWLY; DOLZ, 2004). We propose a discussion about the concepts of textbook (LD) (BONINI, 2003, 2004, 2011) as support (MARCUSCHI, 2003) or a textual genre (VENTURI, 2008). We also consider the visions of environment and environmental education (TOZONI-REIS, 2007) present in each text that are part of the analyzed (LD)´s unit. The results point to the recognition of the sustainability concept importance in the process of developing critical education of basic education students.

 

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Aline Cristina Fernandes, Universidade Estadual de Londrina

Master's Degree in Language Studies (PPGEL) from the Universidade Estadual de Londrina. Professor of English Language, SEED - Secretary of State for Education - Regional Nucleus of Goioerê.  

 

Vera Lúcia Lopes Cristovão, Universidade Estadual de Londrina

PhD from Faculty and Psychology and Educational Sciences from the University of Geneva. Professor at the State University of Londrina (UEL), member of the Post-Graduate Program in Language Studies (PPGEL-UEL)

References

BONINI, Adair. Gêneros e projetos de trabalho no livro didático: uma análise de dois manuais. In: ENCONTRO CELSUL - CÍRCULO DE ESTUDOS LINGÜÍSTICOS DO SUL, 6., 2011, Florianópolis, SC. Anais eletrônicos [...]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2004. p. 1-6. Disponível em: http://www.leffa.pro.br/tela4/Textos/Textos/Anais/CELSUL_VI/index.htm

BONINI, Adair. Mídia/ suporte e hipergênero: os gêneros textuais e suas relações. Revista Brasileira de Linguística Aplicada: RBLA, Belo Horizonte, v. 11, n. 3, p. 679-704, 2011.

BONINI, Adair. Veículo de comunicação e gênero textual: noções conflitantes. DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 65-89, 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica Base Nacional Comum Curricular. Documento para consulta pública. Brasília, DF: MEC, 2015. CONFERÊNCIA INTERGOVERNAMENTAL DE TBILISI, 1., 1977, Tbilisi, Georgia, Russia. Anais eletrônicos [...]. UNESCO: PNUMA, 1977. Tema: Educação Ambiental. Disponível em: http://www.ufpa.br/npadc/gpeea/DocsEA/ConfTibilist.pdf. Acesso em: 2 ago. 2017.

DIAS, Bárbara de Castro; BONFIM, Alexandre Maia. A “teoria do fazer” em educação ambiental crítica: uma reflexão construída em contraposição à educação ambiental conservadora. In: ENCONTRO NACIONAL DE EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8., 2011. Atas [...]. Campinas, SP. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, 2011. p. 1-9. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/listaresumos.htm. Acesso em: 2 ago. 2017.

FRANCO, Cláudio de Paiva; TAVARES, Kátia Cristina do Amaral. Way to English 6: for Brazilian leanners. São Paulo: Editora Ática, 2015. v. 1. GUIMARÃES, Ana Maria de Mattos. Didatização do gênero: um desafio. In: ENCONTRO CELSUL - CÍRCULO DE ESTUDOS LINGÜÍSTICOS DO SUL, 6., 2011, Florianópolis, SC. Anais eletrônicos [...]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2011. p. 1-8. Disponível em: http://www.leffa.pro.br/tela4/Textos/Textos/Anais/CELSUL_VI/index.htm. Acesso em: 2 ago. 2017.

LEFF, Enrique. Saber ambiental. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. A questão do suporte dos gêneros textuais. Língua, Lingüística e Literatura, João Pessoa, v. 1, n. 1, p. 9-40, 2003.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONISIO, Ângela Paiva; MACHADO, Anna Rachel; BEZZERA, Maria Auxiliadora. (org.). Gêneros textuais e ensino. São Paulo: Parábola, 2010.

MORDENTE, Olga. Análise sociolinguística de manuais didáticos para o ensino de Italiano como língua estrangeira. São Paulo: Departamento de Linguística da FFLCH-USP, São Paulo, 1994.

REIGADA, Carolina; TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Educação ambiental para crianças no ambiente urbano: uma proposta de pesquisa-ação. Ciência & Educação, Bauru, SP, v. 10, n. 2, p. 149-159, 2004.

SOUZA, Ester Maria de Figueiredo; VIANA, Layane Dias Cavalcante. Livro didático como gênero do discurso complexo. Anais do Silel, Uberlândia, MG, v. 2, n. 2, p. 1-10, 2011.

TAVARES, Lúcia Helena Medeiros da Cunha. Gêneros e multimodalidade discursiva nas histórias em quadrinhos. Prolíngua, João Pessoa, PB, v. 5, n. 2, p. 69-80, jul./dez. 2010.

TEIXEIRA, Lucas André. Formação do educador ambiental: reflexões de um professor da escola pública. 2013. 276 f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, SP, 2013.

TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Environmental education: theoretical references in higher education. Interface: Comunicação, Saúde, Educucação, Botucatu, SP, v. 5, n. 9, p. 33-50, 2001.

TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Temas ambientais como “temas geradores” contribuições para uma metodologia educativa ambiental crítica, transformadora e emancipatória. Educar, Curitiba, n. 27, p. 93-110, 2006.

TREIN, Eunice Schilling. A educação ambiental crítica: crítica de que? Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, RJ, v. 7, n. 14, p. 304-318, ago./dez. 2012.

VENTURI, Maria Alice. Tópicos de aquisição e ensino de língua estrangeira. São Paulo, SP: Humanitas, 2008.

WALLACE, Catherine. The role of the text in the second language classroom. Oxford, OX: Oxford University Press, 1996.

Published

2019-07-01

How to Cite

FERNANDES, A. C.; CRISTOVÃO, V. L. L. Analysis of campaign posters: rethinking about environmental education. Entretextos, Londrina, v. 19, n. 1, p. 347–383, 2019. DOI: 10.5433/1519-5392.2019v19n1p347. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/37115. Acesso em: 12 may. 2024.