Reading in web infographic: multimodality in classroom

Authors

  • Bruna Caroline Barbosa Universidade Estadual do Norte do Paraná – UENP.
  • Monique Susan Morara Lavisio Município de Londrina.
  • Wéllem Aparecida de Freitas Semczuk Universidade Pitágoras; Unopar

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2018v18n1Supl.p65

Keywords:

Infographic genre Web, Reading, Multiletramentos

Abstract

The advances brought by technology have led to the emergence of new genres based on new media. As the web infographic is a new genre emerged from this multimodal rise, we try to propose to teachers a new tool for teaching reading. When considering the circulation of web infographics in national and vestibular exams, we believe that they have not been frequently explored in the classroom. Therefore, we intend to present a teaching proposal with a web infographic genre aimed at secondary school students. Guided by theoretical contributions such as Bronckart (2006); Shepherd and Watters (1999); Marcuschi (2005), Pinheiro (2010), Dionísio (2011), Kato (1995), Solé (1998), Paiva (1998), among others, sought to broaden the learner's reading ability, writing it in the genre in question, and preparing it to work in different fields, as well as national examinations. As a measure, we seek with this teaching proposal to support the teaching work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruna Caroline Barbosa, Universidade Estadual do Norte do Paraná – UENP.

Master in Language Studies and PhD student at the Postgraduate Program in Language Studies at the State University of Londrina - PPGEL / UEL. Professor at the State University of Northern Paraná - UENP.

Monique Susan Morara Lavisio, Município de Londrina.

Master in Language Studies by the Postgraduate Program in Language Studies at the State University of Londrina - PPGEL / UEL. Teacher in the city of Londrina.

Wéllem Aparecida de Freitas Semczuk, Universidade Pitágoras; Unopar

Master in Language Studies and PhD student at the Postgraduate Program in Language Studies at the State University of Londrina - PPGEL / UEL. Professor at Pitágoras Unopar University.

References

BAKHTIN, Mikhail; VOLOCHÍNOV, Valentin Nikolaevich. A interação verbal. In: BAKHTIN, M.; VOLOCHÍNOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1995. p. 110-127.

BRONCKART, Jean Paul. As condições de produção dos textos. In: Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. Trad. Anna Rachel Machado, Péricles Cunha. São Paulo: EDUC, 2003.

BRONCKART, Jean Paul. Os tipos de discurso. In: Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Campinas: Mercado de Letras, 2006.

DIONISIO, Ângela Paiva. Gêneros textuais e multimodalidade. In.: KARWOSKI, Acir Mário; GAYDECZKA; BRITO, Karin Slebeneicher (Orgs.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2011. pp. 137-152.

G1.Operação Lava Jato. Disponível em: http://especiais.g1.globo.com/videos-interativos/#!/politica/operacao-lava-jato. Acesso em: 22 out. 2015

KATO, Mary. O aprendizado da leitura. 4 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

KRESS, Gunther; LEEUWEN, Theo Van. Multimodal discourse: The modes and media of contemporary communication. London: Bloomsbury Academic, 2010.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. In: MARCUSCHI, Luiz Antônio; XAVIER, Antônio Carlos (Orgs.). Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção de sentido. 2 ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005. p. 13-31.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: dinamicidade, configuração, circulação. In.: KARWOSKI, A. M. GAYDECZKA, Beatriz, BRITO, Karim Siebeneicher. Gêneros textuais: reflexões e ensino. União da Vitória – PR, 2005.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção Textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MPF combate a corrupção. Entenda o caso - Caso Lava Jato. Disponível em: http://lavajato.mpf.mp.br/entenda-o-caso. Acesso em: 22 out. 2015.

NASCIMENTO, Roseli Gonçalves do; BEZERRA, Fábio Alexandre Silva; HEBERLE, Viviane Maria. Multiletramentos: iniciação à análise de imagens. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 14, n.2, p. 529-552, jul./dez. 2011.

OLIVEIRA, Derli Machado. Gêneros multimodais e multiletramentos: novas práticas de leitura na sala de aula. In: FÓRUM IDENTIDADES E ALTERIDADES II CONGRESSO NACIONAL EDUCAÇÃO E DIVERSIDADE, 4., Itabaiana/SE, 2013. Anais... Itabaiana/SE: UFS, 2013.

PAIVA, F. A. O gênero textual infográfico: leitura de um gênero textual multimodal por alunos da 1ª série do ensino médio. Revista L@el em (Dis- )curso. v. 3, 2011, p. 87-101.

PAIVA, Francis Arthuso. A Leitura de Infográficos da Revista Superinteressante: procedimentos de leitura e compreensão. 2009. 204 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.

PINHEIRO, Petrilson Alan. Gêneros (digitais) em foco: por uma discussão sóciohistórica. Alfa: Revista de Linguística 54.1 (2010): 33+. Academic OneFile. Web. 10 set. 2015. p.33-58.

ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. Multiletramentos na escola.São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

SHEPHERD, Michael; WATTERS, Carolyn.The Functionality Attribute of Cybergenres. Proceedings of the 32nd Hawaii International Conference on System Sciences – 1999.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de Leitura. 6 ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2018-07-14

How to Cite

BARBOSA, Bruna Caroline; LAVISIO, Monique Susan Morara; SEMCZUK, Wéllem Aparecida de Freitas. Reading in web infographic: multimodality in classroom. Entretextos, Londrina, v. 18, n. 1Supl., p. 65–97, 2018. DOI: 10.5433/1519-5392.2018v18n1Supl.p65. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/33957. Acesso em: 24 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)