Cybercultural children:

contributions to thinking about the school's performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v9n3p688

Keywords:

Cyberculture; Children; Digital technologies; Basic Education.

Abstract

Technological advances have been changing the way we live, be and be in the world, influencing behaviors already in childhood. At school, these changes are also felt in the ways of learning and teaching, making it essential to prepare teachers for pedagogical activities that involve digital technologies for children to act in the context of cyberculture. The present study is an excerpt from a master's research in Education, and aims to understand the profile of children in the context of cyberculture. We carried out the construction of data with/with the research subjects, students of the 3rd year of the initial years of elementary School of a public school in the city of Mossoró/RN. We were inspired by the theoretical, epistemological and methodological research and training of a multi-referential background. We found that children are cybercultural subjects and interact daily with technologies, with emphasis on games and social networks, and that continuing education, reflection and intersubjective and plural dialogue between school/family/society is a condition for the search for a citizenship and authorial formation, in the future, of children in the context of cyberculture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dayse Medeiros de Sousa Figueirôa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Dayse Medeiros, graduated in Pedagogy from the State University of Rio Grande do Norte - UERN. Primary school teacher in Mossoró/RN. Pedagogical support in a state public school. Master's student in Education at PosEduc/UERN. Her research focuses on the use of digital technologies to develop multilingualism in the context of cyberculture.

Mayra Ribeiro, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doctor in Education from the State University of Rio de Janeiro - UERJ; professor at the Faculty of Education at UERN, working on the Master's Degree in Education - POSEDUC/UERN and the undergraduate course in pedagogy and other degrees; member of the Teacher Training and Professionalization - UERN and Teaching and Cyberculture - URRJ research groups. She studies and researches teacher training in the context of cyberculture, inspired by multi-referential epistemologies and everyday life.

References

BENTES, Jackson; FREIRE, Wendel; PIANTKOSKI, Marcelo; AZAMBUJA, Michelle. Infância e cultura digital: diálogo com gerações. Curitiba: Appris, 2017.

EISENSTEIN, Evelyn; SILVA, Eduardo Jorge Custódio. Crianças, adolescentes e o uso intensivo das tecnologias de informação e comunicação: desafios para a saúde. In: NÚCLEO DE INFORMAÇÃO E COORDENAÇÃO DO PONTO BR (coord.). Pesquisa sobre o uso da Internet por crianças e adolescentes no Brasil: tic kids online Brasil 2015. São Paulo: CETIC.br, 2016. p. 117- 128.

FERREIRO, Emilia. Reflexões sobre alfabetização. Tradução Horácio Gonzales, Maria Amélia de Azevedo Goldberg, Maria Antônia Cruz Costa Magalhães, Mansa do Nascimento Paro e Sara Cunha Lima. 24. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

INTELIGÊNCIAS em rede na educação superior. Uberlândia: UFU, 2023. 1 vídeo (120 min). Publicado pelo canal Canal da UFU. Disponivel em: https://www.youtube.com/watch?v=QaFMuZg6S7A. Acessado em: 5 jan. 2024.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

MACEDO, Roberto Sidnei. Etnopesquisa crítica, etnopesquisa-formação. 2. ed. Brasília, DF: Liber Livro Editora, 2010.

MACEDO, Roberto Sidnei; GALEFFI, Dante; PIMENTEL, Álamo. Um rigor outro sobre a questão da qualidade na pesquisa qualitativa educação e ciências antropossociais: educação e ciências antropossociais. Salvador: UFBA, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ufba/206/1/Um%20rigor%20outro.pdf. Acesso em: 10 jan. 2024.

OLIVEIRA, Marcos Antonio; PONTES, Verônica Maria de Araújo. O letramento digital e o ensino remoto: a percepção dos estudantes sobre a aprendizagem. Revista Práticas Educativas, Memórias e Oralidades, Fortaleza, v. 4, p. 1-14, 2022. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v.4.7212

PADILHA, Adriano. Emoji. In: ENCICLOPÉDIA Significado. [S. l.]: 7Graus, [2023]. Disponível em: https://www.significados.com.br/emoji/. Acesso em: 10 jan. 2024.

RIBEIRO, Mayra Rodrigues Fernandes. A sala de aula no contexto da cibercultura: formação docente e discente em atos de currículo. 2015. 209 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.

ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

ROJO, Roxane. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e linguagens na escola. In: ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo (org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. p. 11-31.

SANTOS, Edméa. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina: EDUFPI, 2019.

SANTOS, Rosemary. Formação de formadores e educação superior na cibercultura: itinerâncias de grupos de pesquisa no facebook. 2015. 183 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.

SBP – SOCIEDADE BRASILEIRA DE PEDIATRIA. Tempo máximo de uso de telas para crianças e adolescentes será um dos temas tratados em evento da SBP a ser realizado em Belo Horizonte. Sociedade Brasileira de Pediatria, Rio de Janeiro, 15 out. 2018. Disponível em: https://www.sbp.com.br/imprensa/detalhe/nid/tempo-maximo-de-uso-de-telas-para-criancas-e-adolescentes-sera-um-dos-temas-tratados-em-evento-da-sbp-a-ser-realizado-em-belo-horizonte/. Acesso em: 12 jul. 2023.

SERRES, Michel. Polegarzinha. Tradução Jorge Bastos. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.

SILVA, Marco. Sala de aula interativa a educação presencial e à distância em sintonia com a era digital e com a cidadania. In: CONGRESSO BRASILEIRO DA COMUNICAÇÃO, 24., 2001, Campo Grande. Anais […]. Campo Grande: INTERCOM, 2001.

SOARES, Magda. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Contexto, 2020.

Published

2024-10-07

How to Cite

FIGUEIRÔA, Dayse Medeiros de Sousa; RIBEIRO, Mayra. Cybercultural children: : contributions to thinking about the school’s performance. Educação em Análise, Londrina, v. 9, n. 3, p. 688–707, 2024. DOI: 10.5433/1984-7939.2024v9n3p688. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/49743. Acesso em: 21 nov. 2024.