Contributions of Constance Kamii to Youth and Adult Education

Authors

  • Juliana Ferreira Brandão Docente da secretaria municipal de Educação de Formosa-GO https://orcid.org/0000-0002-8350-1710
  • Sônia Bessa da Costa Nicacio Docente do curso de Pedagogia e do Programa de Pós Graduação em Gestão, Educação e Tecnologia da Universidade Estadual de Goiás - UEG https://orcid.org/0000-0001-9857-6523

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2022v7n2p456

Keywords:

Education for young people and adults, learning, arithmetic, games

Abstract

Youth and Adult Education (EJA, in Portuguese) is legally supported and focuses on people who could not attend school at the appropriate age or opportunity. Pressured by difficulties such as age, work, and everyday experiences, many give up and feel discouraged. Appropriate methodologies applied by teachers can significantly contribute to the development of these students. This qualitative descriptive article with reference to the works of Constance Kamii aims to describe the performance and actions of EJA students in nine weekly pedagogical interventions carried out with games and challenges in the teaching of arithmetic. Also, this study aims to verify advances in the students’ understanding of arithmetic operations. Eleven students aged between 16 and 58 years, attending the 2nd to 5th year of elementary school, participated. Nine of them eventually inferred the relationship between addition and multiplication. All made visible progress in building the numerical network, in performing mental calculation and in understanding addition and multiplication. They had a good acceptance of the games and challenges used as pedagogical tools, and a positive perception of the games. The constructive attitude of the researchers in proposing games and challenges promoted a better use of these resources in Youth and Adult Education.

Author Biographies

Juliana Ferreira Brandão, Docente da secretaria municipal de Educação de Formosa-GO

Graduated in Pedagogy from the State University of Goiás (2018). Has experience in the area of Education.

Sônia Bessa da Costa Nicacio, Docente do curso de Pedagogia e do Programa de Pós Graduação em Gestão, Educação e Tecnologia da Universidade Estadual de Goiás - UEG

Degree in Pedagogy with Master’s and Doctorate in Education (UNICAMP, 2003, 2008), Post-Doctorate (UFTM, 2014). Professor at the Academic Institute of Education and Degrees of the State University of Goiás (UEG) and in the Post-Graduation program in Management, Education and Technologies PPGGET. Conducts research in: Mathematics Education, Economic and Financial Education and Teacher Training. Leader of LIMA/UEG/CNPq.

References

BESSA, Sônia; COSTA, Váldina Gonçalves de Costa. Operação de multiplicação: possibilidades de intervenção com jogos. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 98, n. 248, p. 130-147, 2017. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.98i248.2576

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer nº 11/2000: diretrizes curriculares nacionais para a educação de jovens e adultos. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 2000. Disponível em: http://confinteabrasilmais6.mec.gov.br. Acesso em: 15 jul. 2021.

CAIADO, Ana Paula Sthel; ROSSETTI, Claudia Broetto. Jogos de regras e relações cooperativas na escola: uma análise psicogenética. Revista da ABRAPEE, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 87-95, jan./jul. 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-85572009000100010

CAMARGO, Ricardo Leite; BRONZATTO, Maurício. Os jogos de regras e sua contribuição para o desenvolvimento lógico-aritmético. Revista Scheme, Marília, v. 7, n. 2, p. 58-77, ago./dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.36311/1984-1655.2015.v7n2.p58-77

CARVALHO, Luciana Ramos Rodrigues de; OLIVEIRA, Franscismara Neves de. Quando o jogo na escola é bem mais que jogo: possibilidades de intervenção pedagógica no jogo de regras Set Games. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 95, n. 240, p. 431-455, maio/ago. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-66812014000200010

KAMII, Constance. A criança e o número. 35. ed. São Paulo: Papirus, 2007.

KAMII, Constance; DEVRIES, Rheta. Jogos em grupo na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 1991.

KAMII, Constance; HOUSMAN, Leslie Baker. Crianças pequenas reinventam a aritmética: implicações da teoria de Piaget. Porto Alegre: Artmed, 2002.

KAMII, Constance; JOSEPH, Linda Leslie. Crianças pequenas continuam reinventando a aritmética. Porto Alegre: Artmed, 2005.

KRUMMENAUER, Wilson Leando; COSTA, Sayonara Salvador Cabral da; SILVEIRA, Fernando Lag da. Uma experiência de ensino de física contextualizada para a educação de jovens e adultos. Revista Ensaio, Rio de Janeiro, v. 12, n. 2, p. 69-82, maio/ago. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172010120205

MACEDO, Lino de. Abstração e aprendizagem da matemática. In: MOLINARI, A. C. et al. (org.). Aprender matemática e conquistar a autonomia. São Paulo: Book, 2014. p. 37-64.

MACEDO, Lino de; PETTY, Ana Lúcia Sícoli; PASSOS, Norimar Christine. Os jogos e o lúdico na aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artmed, 2005.

PIAGET, Jean. A representação do mundo na criança. Rio de Janeiro: Record, 1979.

PIAGET, Jean. Abstração reflexionante: relações lógico-aritméticas e ordem das relações espaciais. Porto Alegre: Artmed, 1995.

PIAGET, Jean. Biologia e conhecimento. Petrópolis: Vozes, 2003.

PIAGET, Jean. Psicologia e pedagogia. 9. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.

PIAGET, Jean. Fazer e compreender. São Paulo: Melhoramentos: Edusp, 1978.

RIBEIRO, Gisele Bueno de Farias; OLIVIERA, Francismara Neves; CALSA, Geiva Carolina. O jogo de regras Rummikub e as possibilidades de negociação interpares. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 247-255, jul./dez. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-85572012000200007

SARAVALI, Eliane Giachetto et al. A construção dos possíveis cognitivos no contexto brasileiro: um estudo evolutivo. In: BESSA, Sonia (org). Processos de ensino aprendizagem de matemática. Curitiba: Appris, 2020. p. 281-303.

ZAIA, Lia Leme. O jogo, a construção das estruturas operatórias elementares e das estruturas aritméticas. In: MANTOVANI DE ASSIS, Orly Zucatto. (org.). PROEPRE: fundamentos teóricos II. São Paulo: Book, 2013. p. 279-296.

Published

2022-12-23

How to Cite

BRANDÃO, Juliana Ferreira; SÔNIA BESSA DA COSTA NICACIO. Contributions of Constance Kamii to Youth and Adult Education. Educação em Análise, Londrina, v. 7, n. 2, p. 456–476, 2022. DOI: 10.5433/1984-7939.2022v7n2p456. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/47480. Acesso em: 4 jul. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.