Implications of the study activity for the formation of theoretical thinking skills in the student

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2022v7n1p121

Keywords:

Education, Early years elementary school, Study activity, historical-cultural theory, Theoretical thinking skills

Abstract

The article aimed to reflect on the Study Activity as a possibility of influencing pedagogical practice in the process of developing the theoretical thinking skills of students in the Early Years of Elementary School, through the analysis of the characteristics of this teaching-learning methodology. The Study Activity, understood by theorists of Historical-Cultural Theory as the main activity of school-age children, is considered as a means for students, using these capacities, to reproduce the principles of actions by which they understand and analyse the world of phenomena, relationships and human cultural goods. Through theoretical knowledge, the content of the Study Activity, these new skills are developed in students that enable them to develop a new form of action to materialize their relationship with the world, that is, a theoretical relationship with reality.

Author Biographies

Cleber Barbosa da Silva Clarindo, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP

Doctorate in Education from Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Basic Education Teacher - Secretary of Education of the State of São Paulo.

Érika Christina Kohle, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP

Doctoral student in the Graduate Program in Education at the Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho (Marília). Director of the Municipal Elementary School. Teacher of Basic Education II. Voluntary Substitute Professor for the Social Sciences Course at Unesp in Marília.

References

CLARINDO, Cleber Barbosa da Silva. O desenvolvimento das neoformações psíquicas na atividade de estudo. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, Marília, v. 5, n. 3, p. 652-674, maio 2021.

DAVIDOV, Vasili Vasilievitch. Problemas de pesquisa da atividade de estudo. In: PUENTES, Roberto Valdés et al. (org.). Teoria da atividade de estudo. Curitiba : Ed. CRV, 2019. v. 1. p.267-287.

DAVIDOV, Vasili Vasilievitch. What is formal learning activity? Journal of Russian & East European Psychology, Armonk, v. 36, n. 4, p. 37-47, 1998.

DAVÍDOV, Vasili Vasilievitch; SHUARE, Marta. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscú: Editorial Progreso, 1988.

DAVIDOV, Vasili Vasilievitch. Tipos de generalización en la enseñanza. La Habana. Editorial Pueblo y Educación. Cuba. 1982.

ELKONIN, Daniil .B. Psicologia do jogo. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

ELKONIN, Daniil B. Atividade de estudo: sua estrutura e formação. In: PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIM, Paula Alves Prudente (org.). Teoria da atividade de estudo. Curitiba: Editora CRV, 2019a. p.159-168.

ELKONIN, Daniil B. Questões psicológicas relativas à formação da atividade de estudo. In:565w PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIM, Paula Alves Prudente (org.). Teoria da atividade de estudo. Curitiba: Editora CRV, 2019b. p. 141-144.

GONZÁLEZ REY, F. Sujeito e subjetividade: uma aproximação histórico-cultural. São Paulo: Thomson Learning, 2003.

MARTINÉZ, Albertina Mitjáns; REY, Fernando González. Psicologia, educação e aprendizagem escolar. Cortez Editora, 2017.

LEONTIEV, A.N. O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Centauro, 2004.

MARINO FILHO, Armando. A atividade de estudo no ensino fundamental: necessidade e motivação. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2011.

MARKOVA, Aėlita K. The structure of learning motivation and its development in the school age child. Soviet Education, New York, v. 28, n. 7, p. 13-32, 1986. Acesso em: 31 fev. 2020.

PUENTES, Roberto Valdés. Teoria da atividade de estudo: estado da arte das pesquisas russas e ucranianas (1958-2018) In: PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIM, Paula Alves Prudente (org.). Teoria da atividade de estudo. Curitiba: Editora CRV, 2019. p. 83-141.

REPKIN, Vladimir Vladimirovich. Aprendizagem desenvolvimental e atividade de estudo. In: PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIM, Paula Alves Prudente. (org.). Teoria da atividade de estudo. Curitiba: Editora CRV, 2019.

VIGOTSKI, Liev Semionovich. Psicologia pedagógica. Tradução do russo e introdução de Paulo Bezerra. 3. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.

Published

2022-07-12

How to Cite

CLARINDO, Cleber Barbosa da Silva; KOHLE, Érika Christina. Implications of the study activity for the formation of theoretical thinking skills in the student. Educação em Análise, Londrina, v. 7, n. 1, p. 121–146, 2022. DOI: 10.5433/1984-7939.2022v7n1p121. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/45173. Acesso em: 4 jul. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.