Implications of the study activity for the formation of theoretical thinking skills in the student
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2022v7n1p121Keywords:
Education, Early years elementary school, Study activity, historical-cultural theory, Theoretical thinking skillsAbstract
The article aimed to reflect on the Study Activity as a possibility of influencing pedagogical practice in the process of developing the theoretical thinking skills of students in the Early Years of Elementary School, through the analysis of the characteristics of this teaching-learning methodology. The Study Activity, understood by theorists of Historical-Cultural Theory as the main activity of school-age children, is considered as a means for students, using these capacities, to reproduce the principles of actions by which they understand and analyse the world of phenomena, relationships and human cultural goods. Through theoretical knowledge, the content of the Study Activity, these new skills are developed in students that enable them to develop a new form of action to materialize their relationship with the world, that is, a theoretical relationship with reality.References
DAVIDOV, Vasili Vasilievitch. Problemas de pesquisa da atividade de estudo. In: PUENTES, Roberto Valdés et al. (org.). Teoria da atividade de estudo. Curitiba : Ed. CRV, 2019. v. 1. p.267-287.
DAVIDOV, Vasili Vasilievitch. What is formal learning activity? Journal of Russian & East European Psychology, Armonk, v. 36, n. 4, p. 37-47, 1998.
DAVÍDOV, Vasili Vasilievitch; SHUARE, Marta. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscú: Editorial Progreso, 1988.
DAVIDOV, Vasili Vasilievitch. Tipos de generalización en la enseñanza. La Habana. Editorial Pueblo y Educación. Cuba. 1982.
ELKONIN, Daniil .B. Psicologia do jogo. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
ELKONIN, Daniil B. Atividade de estudo: sua estrutura e formação. In: PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIM, Paula Alves Prudente (org.). Teoria da atividade de estudo. Curitiba: Editora CRV, 2019a. p.159-168.
ELKONIN, Daniil B. Questões psicológicas relativas à formação da atividade de estudo. In:565w PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIM, Paula Alves Prudente (org.). Teoria da atividade de estudo. Curitiba: Editora CRV, 2019b. p. 141-144.
GONZÁLEZ REY, F. Sujeito e subjetividade: uma aproximação histórico-cultural. São Paulo: Thomson Learning, 2003.
MARTINÉZ, Albertina Mitjáns; REY, Fernando González. Psicologia, educação e aprendizagem escolar. Cortez Editora, 2017.
LEONTIEV, A.N. O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Centauro, 2004.
MARINO FILHO, Armando. A atividade de estudo no ensino fundamental: necessidade e motivação. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2011.
MARKOVA, Aėlita K. The structure of learning motivation and its development in the school age child. Soviet Education, New York, v. 28, n. 7, p. 13-32, 1986. Acesso em: 31 fev. 2020.
PUENTES, Roberto Valdés. Teoria da atividade de estudo: estado da arte das pesquisas russas e ucranianas (1958-2018) In: PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIM, Paula Alves Prudente (org.). Teoria da atividade de estudo. Curitiba: Editora CRV, 2019. p. 83-141.
REPKIN, Vladimir Vladimirovich. Aprendizagem desenvolvimental e atividade de estudo. In: PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIM, Paula Alves Prudente. (org.). Teoria da atividade de estudo. Curitiba: Editora CRV, 2019.
VIGOTSKI, Liev Semionovich. Psicologia pedagógica. Tradução do russo e introdução de Paulo Bezerra. 3. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The journal reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, with the aim of maintaining the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. It will, however, respect the authors' writing style. Alterations, corrections, or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary. In these cases, the articles, after being adequate, should be submitted to a new appreciation.