Uma ponte para o futuro: educational policies and public-private partnerships

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2017v2n1p37

Keywords:

Educational politics, Democratization of Education, Partnership education

Abstract

The text argues that neo-liberal and Third Way theses are not democratic, although they use the discourse of democracy to undertake their actions and gain social legitimacy. Although they present themselves as guardians of democracy, they are contrary to the initiatives of redistribution of wealth and the possibility of the working class’s access to economic and social goods, through public policies subsidized by a provider State. Thus, currently much of the social rights conquered historically are privatized and/or offered in a system of partnerships between the public and private sector. This strategy is used notably in education, undermining the constitutional principle of free teaching. Based on these assumptions, the text aims to (i) discuss the main neoliberal theses; (ii) explain the historical constitution of neoliberalism and Third Way in Brazil, and (iii) discuss its implications for educational policies in the current context, focusing on Temer’s government and its Program “Uma Ponte para o Futuro”. The study, carried out through bibliographical research and documentary analysis, concludes that the current measures of the federal government for public education contribute to its dismantling while at the same time favor the private business sector presented as a model to be followed in public education.

Author Biographies

Maria Jose Ferreira Ruiz, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

PhD in Education from UNESP-Marília. Post-doctorate in Education from the Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Lecturer at the Universidade Estadual de Londrina, in the Pedagogy course and in the Postgraduate Program in Education. Leader of the Research Group State Public Policies and Management of Education.

Kátia Silva Bufalo, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Master's Degree in Education from the State University of Londrina. Member of the State Research Group Public Policies and Education Management. Pedagogue in the State Education Network of the State of Paraná.

References

ALVES, G. Trabalho e neodesenvolvimentismo: choque de capitalismo e nova degradação do trabalho no Brasil. Bauru: Práxis, 2014. ANDERSON, P. Balanço do Neoliberalismo. In: SADER, E.; GENTILI, P. Pósneoliberalismo: as políticas e o estado democrático. São Paulo: Paz e Terra, 1995.

BRESSER PEREIRA, L. C. Plano Diretor da Reforma do Aparelho do Estado no Brasil. Brasília, 1995.

BUCHANAN, J. M. The Logical Foundations of Constitutional. Indianapolis: Liberty, 1999.

FRIEDMAN, M. Capitalismo e Liberdade. São Paulo: Abril Cultural, 1984.

FRIGOTTO, G. Os circuitos da história e o balanço da educação no Brasil na primeira década do século XXI. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v.16, n. 46, p. 235-274, 2011.

FUNDAÇÃO ULYSSES GUIMARÃES. Uma ponte para o futuro. PMDB, 2015. Disponível em: . Acesso em: ago. 2016.

GIDDENS, A. A Terceira Via: reflexões sobre o impasse político atual e o futuro da social-democracia. Rio de Janeiro: Record, 2001.

GRAMSCI, A. Os Intelectuais e a Organização da Cultura. 3 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1979.

GROPPO, L. A.; MARTINS, M. F. Terceira Via e políticas educacionais: um novo mantra para a educação. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Goiânia, v. 24, n. 2, p. 215-233, 2008.

HARVEY, D. Condição pós-moderna: Uma pesquisa sobre as origens de mudança cultural. São Paulo: Loyola, 1996. HARVEY, D. O novo imperialismo. 4. ed. São Paulo: Loyola, 2010.

HAYEK, F. A. V. O caminho da servidão. Rio de Janeiro: Instituto Liberal, 1990.

MARTINS, A. S. A direita para o social: a educação da sociabilidade no Brasil contemporâneo. Juiz de Fora: UFJF, 2009.

MENEZES, J. S. da S. A vinculação constitucional de recursos para a educação: Os (des) caminhos do ordenamento constitucional. HISTEDBR, Campinas, v. 30, p. 149-163, 2008.

MONTAÑO, C. Terceiro setor e questão social: crítica ao padrão emergente de intervenção social. São Paulo: Cortez, 2002.

PAULANI, L. Brasil delivery: servidão financeira e estado de emergência econômico. São Paulo: Boitempo, 2008.

PERONI, V. M. V. As relações entre o público e o privado nas políticas educacionais no contexto da terceira via. Currículo sem Fronteiras.13(2). p. 234- 255, 2013.

POULANTZAS, N. Poder Político e Classes Sociais. São Paulo: Martins Fontes, 1977.

RAVITCH, D. Vida e morte do grande sistema escolar americano: como os testes padronizados e o modelo de mercado ameaçam a educação. Porto Alegre: Sulina, 2011.

SAVIANI, D. O Plano de Desenvolvimento da Educação: análise do projeto do MEC. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 1231-1255, 2007.

SAVIANI, D. Sistema Nacional de Educação e Plano Nacional de Educação: significado, controvérsias e perspectivas. Campinas: Autores Associados, 2014.

SCHULTZ, T. O valor econômico da educação. Rio de Janeiro: Zahar, 1967.

SILVA, I. G. Democracia e Participação na “Reforma” do Estado. São Paulo: Cortez, 2003.

WOOD, E. M. Democracia contra capitalismo: a renovação do materialismo histórico. São Paulo: Boitempo, 2006.

WOOD, E. M. O império do Capital. São Paulo: Boitempo, 2014.

Published

2018-01-03

How to Cite

RUIZ, Maria Jose Ferreira; BUFALO, Kátia Silva. Uma ponte para o futuro: educational policies and public-private partnerships. Educação em Análise, Londrina, v. 2, n. 1, p. 37–58, 2018. DOI: 10.5433/1984-7939.2017v2n1p37. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/29921. Acesso em: 4 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.