Higher education of the private sector in Maranhão: expansion and regional development

Authors

  • Edgar Oliveira Santos Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão - UEMASUL; Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC
  • Edney Loiola Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão – UEMASUL
  • Sônia Oliveira Santos Universidade Cruzeiro do Sul (UNICSUL).

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2017v2n1p59

Keywords:

Access to higher education, Private education, Regional development

Abstract

The present study analyzes the expansion of private higher education in Brazil and its contribution to regional development, using both the experience lived in the southern region of the state of Maranhão mainly from the first decade of the twenty-first century focusing on possible influences of private education in such a development. Thus, it aims to clarify the tacit elements of the purpose of this expansion in the private segment. The theoretical methodological foundations are based on the critical comments of authors such as Gaudêncio Frigotto observing an education for the dictates of an expansion of higher education of capitalist bases, while José Eli da Veiga, Celso Furtado and Pedro Demo observe elements of the conceptual structure of Development, highlighting education, culture and quality of life as essential in achieving regional progress. The results are consubstantiated with census data from the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP) and the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE), which allow us to detect evidence of an expansion oriented towards the strengthening of hegemonic power, structured under the Form of large multinationals of the educational field, operating from the crisis and bankruptcy of small and medium institutions of higher education of the private segment of education, exemplified in the reality of South America.

Author Biographies

Edgar Oliveira Santos, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão - UEMASUL; Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC

PhD student in the Regional Development Program of UNISC. Professor at the Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão - UEMASUL

Edney Loiola, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão – UEMASUL

PhD in Socio-Environmental Development (NAEA / UFPA). Professor at the Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão - UEMASUL

Sônia Oliveira Santos, Universidade Cruzeiro do Sul (UNICSUL).

Professor, Master in Social Policies - Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão - UEMASUL

References

AMBIEL, Rodolfo A. M. Construção da escala de motivos para evasão do ensino superior. Avaliação Psicológica, Itatiba, v. 14, n. 1, abr. 2015. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-04712015000100006. Acesso em: 5 nov. 2016.

ANDRADE, Dorlice Souza. Universidade e ensino superior em Imperatriz. 2006. Dissertação (Mestrado em Planejamento do Desenvolvimento) – Universidade Federal do Pará, Belém, 2006.

BRASIL. Lei nº 11.096, de 13 de janeiro de 2005. Institui o Programa Universidade para Todos - PROUNI, regula a atuação de entidades beneficentes de assistência social no ensino superior; altera a Lei no 10.891, de 9 de julho de 2004, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/lei/l11096.htm. Acesso em: 28 jun. 2016.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 2 jul. 2014.

CHAVES, Vinicius. Educação superior e desenvolvimento: o papel das instituições de ensino superior privadas na concretização dos objetivos fundamentais da República. 2014. Disponível em: http://www.publicadireito.com.br/artigos/?cod=0428be7495f8f382. Acesso em: 11 jul. 2016.

CUNHA, Luiz Antônio. O desenvolvimento meandroso da educação brasileira entre o estado e o mercado. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 809-829, out. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v28n100/a0928100.pdf. Acesso em: 25 mar. 2017.

DEMO, Pedro. Educação e desenvolvimento: mito e realidade de uma relação possível e fantasiosa. Campinas: Papirus, 1999.

ENCICLOPÉDIA DE IMPERATRIZ. Imperatriz. Instituto Imperatriz, 2003.

ETENE. Consumo de produtos industriais na cidade de Imperatriz. Fortaleza: Etene, 2002.

FAUSTO, Boris. História do Brasil. São Paulo: EDUSP, 1995.

FERRO, Wilson Pires. Espelhos de São Luis: artigos e crônicas. São Luís: Lithograf, 2005.

FLECK, M. P. A. et al. Aplicação da versão em português do instrumento abreviado de avaliação da qualidade de vida “WHOQOL-Brief”. Revista de Saúde Pública, v. 24, n. 2, p. 178-183, 2000.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A produtividade da escola improdutiva. São Paulo: Cortez, 1999.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e crise do capitalismo real. São Paulo: Cortez, 2000.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Os circuitos da história e o balanço da educação no Brasil na primeira década do século XXI. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 46, jan./abr. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v16n46/v16n46a13.pdf. Acesso em: 8 ago. 2015.

FURTADO, Celso. Introdução ao desenvolvimento: enfoque histórico-estrutural. 3. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008. IBGE. Pesquisa nacional por amostra de domicílios. 1999. Disponível em . Acesso em: 2 abr., 2017.

IBGE. Pesquisa nacional por amostra de domicílios: síntese de indicadores 2008. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/59/pnad_1999_v21_br.pdf. Acesso em: 6 fev. 2017.

INEP. Censo da educação superior 2010: divulgação dos principais resultados do censo da educação superior 2010. Brasília, 2011. Disponível em: https://ww2.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/trabalhoerendimento/pnad2008/default.shtm. Acesso em: 12 mar. 2017.

INEP. Resumo técnico: censo da educação superior 2008: (dados preliminares). Brasília, 2009. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2010/divulgacao_censo_2010.pdf. Acesso em: 2 jul. 2014.

INEP. Resumo técnico: censo da educação superior de 2009. Brasília, 2010. Disponível em: http://download.inep.gov.br/download/superior/censo/2009/resumo_tecnic o_2009.pdf. Acesso em: 9 jul. 2015.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Obras escolhidas. São Paulo: Alfa-Omega, 2006. v. 1.

MOEHLECKE, Sabrina; CATANI, A. M. Reforma e expansão do acesso ao ensino superior: balanço e proposições. Brasília: INEP, 2006. (Série Documental).

MORIN, Edgar. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1996.

NASCIMENTO, Ilma Vieira; CABRAL NETO, Antônio. A expansão da educação superior no Maranhão: cenário atual e tendência. São Paulo: Xamã, 2011.

NEGREIROS, Sebastião. A história de um jornalista despretensioso, fatos que marcaram a história de Imperatriz. Imperatriz: Ética, 1996.

PASTORE, José. Educação para o trabalho. Correio Braziliense, Brasília, 3 jun. 2013. Disponível em: http://www.josepastore.com.br/artigos/ed/ed_055.htm. Acesso em: 24 abr. 2017.

PASTORE, José. Trabalho sem emprego. Cadernos de Administração do SENAC, Rio de Janeiro, 2000. Disponível em: http://www.josepastore.com.br/artigos/em/em_043.htm. Acesso em: 24 abr. 2017.

SAMPAIO, H. Ensino superior no Brasil: o setor privado. São Paulo: Fapesp/Hucitec, 2000.

SANTOS, Edgar Oliveira. Característica e perspectivas de Imperatriz como cidade-pólo do Sul do Maranhão. Revista Econômica do Nordeste, Fortaleza, v. 39, n. 3, 2008.

SAVIANI, Dermeval. A expansão do ensino superior no Brasil: mudanças e continuidades. Revista Poíesis Pedagógica, Catalão, v. 8, n. 2, ago./dez. 2010. Disponível em: http://www.revistas.ufg.br/index.php/poiesis/article/view/14035. Acesso em: 5 ago. 2015.

SEN, Amartya. Development as freedom. New York: Anchor Books, 1999. Disponível em: http://www.c3l.uni-oldenburg.de/cde/OMDE625/Sen/Senintro.pdf. A. Acesso em: 30 jan. 2017.

SGUISSARDI, V. Reforma universitária no Brasil – 1995-2006: precária trajetória e incerto futuro. Educação & Sociedade, Campinas, v. 27, n. 96, p. 1021-1056, out. 2006.

VEIGA, José Eli da. Desenvolvimento sustentável: o desafio do século XXI. Rio de Janeiro: Gramond, 2005.

Published

2018-01-03

How to Cite

SANTOS, Edgar Oliveira; LOIOLA, Edney; SANTOS, Sônia Oliveira. Higher education of the private sector in Maranhão: expansion and regional development. Educação em Análise, Londrina, v. 2, n. 1, p. 59–82, 2018. DOI: 10.5433/1984-7939.2017v2n1p59. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/29824. Acesso em: 4 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.