Decolonial pedagogy in a socioeducational unit: challenges and practices in the Brazilian Amazon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2025v20.e53118

Keywords:

Decolonial education, Socio-educational system, Interculturality

Abstract

This article presents the results of an investigation on the challenges and possibilities of decolonial pedagogy in a socio-educational unit in the metropolitan region of Belém-PA, analyzing how the incorporation of marginalized epistemologies can transform educational practices in contexts of deprivation of liberty. Through critical documental analysis, we investigate initiatives such as re-existence literacy (using hip-hop), artistic slams, and Abayomi doll workshops, which value peripheral and Amazonian knowledge systems. The research reveals that although the Pará State Curriculum Document presents theoretical advances in decolonial perspectives, its implementation faces practical gaps, such as the lack of guidelines to integrate youth cultures and the persistence of Eurocentric epistemic hierarchies. We conclude that socio-educational practices will only become emancipatory by breaking with colonialist paradigms, ensuring youth agency and teacher training aligned with critical interculturality. The study underscores the need for policies that integrate education, culture, and justice, transforming these units into spaces for critical knowledge production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Monica Silva da Silva Araujo, Federal University of Para

Specialist in English Language Teaching and Learning (Fibra/PA), Teacher (SEDUC/PA).

Isabel Cristina França dos Santos, Federal University of Para

PhD in Education (UFPA), Faculty Member at UFPA (IEMCI, PPGL, PPGDOC, PROFLETRAS).

References

BARTHES, Roland. A câmera clara: nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984. Disponível em: https://bit.ly/2wADeZO. Acesso em: 25 mar. 2019.

BLOMMAERT, Jan; JIE, Dong. Ethnographic fieldwork: a beginner’s guide. Bristol: Multilingual Matters, 2010.

BRASIL. Lei nº 12.594, de 18 de janeiro de 2012. Institui o Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo (Sinase), regulamenta a execução das medidas socioeducativas destinadas a adolescente que pratique ato infracional [...]. Brasília: Presidência da República, 2012. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12594.htm. Acesso em: 12 set. 2024.

BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 12 set. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

COSTA, Antonio Carlos Gomes da. Protagonismo juvenil: adolescência, educação e participação democrática. 4. ed. São Paulo: FTD, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 75. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020.

GOFFMAN, Erving. Manicômios, prisões e conventos. São Paulo: Editora Perspectiva, 1961. Disponível em: https://app.uff.br/observatorio/uploads/Manicomios-prisoes-e-conventos.pdf. Acesso em: 20 ago.2021.

GRUPO NOVA LONDRES. Uma pedagogia dos multiletramentos: projetando futuros sociais. Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 13, n. 2, p. 101-145, 2021. https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5578. Acesso em: 12 set. 2024.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MBEMBE, Achille. Necropolítica. Arte & Ensaios, Rio de Janeiro, n. 32, p. 1-32, 2016.

MIGNOLO, Walter. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. Cadernos de Letras da UFF, Rio de Janeiro, n. 134, p. 287-324, 2008.

MIGNOLO, Walter. Histórias locais, projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003. 505 p. Disponível em: https://monoskop.org/images/7/7e/Mignolo_Walter_/.../globais_2003.pdf. Acesso em: 12 set. 2024.

OLIVEIRA, Luiz Fernandes de; CANDAU, Vera Maria Ferrão. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.26, n. 1, p. 15-40, 2010.

PARÁ. Secretaria de Educação. Documento curricular do Estado do Pará para ensino fundamental e médio. Belém: SEDUC-PA, 2020.

QUIJANO, Anibal. Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. In: LANDER, Edgardo. (org.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO, 2000. p. 201-246.

SILVA, Natália Luczkiewicz da. Letramento crítico e decolonialidade: construindo espaços de Ressignificação. Revista Gatilho, Juiz de Fora, v. 24, p. 34-56, 2023. Acesso em: 15 abr. 2025.

SOUZA, Ana Lúcia Silva. Letramentos de reexistência: poesia, grafite, música, dança: hip-hop. São Paulo: Parábola, 2011.

WALSH, Catherine. Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Quito: Abya-Yala, 2013. 553 p.

Published

2025-09-09

How to Cite

ARAUJO, Monica Silva da Silva; SANTOS, Isabel Cristina França dos. Decolonial pedagogy in a socioeducational unit: challenges and practices in the Brazilian Amazon. Boitatá, Londrina, v. 20, n. 39, p. 1–12, 2025. DOI: 10.5433/boitata.2025v20.e53118. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/boitata/article/view/53118. Acesso em: 25 dec. 2025.