Memory and social identity in country music from São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2018v13.e35742

Keywords:

Caipira, Viola, Values, Memories, Social identity

Abstract

The purpose of this paper is to investigate the origins of Brazilian caipira music and go through the beginning of its trajectory to the break that affected the genre, pointing out the different notions that have had over time about the being caipira, its culture, its values and way of life. After to know the object, we intend to characterize the social identity of the caipira through the memories of the ancients, those evoked by music, cultural narratives and traditions, based from reports of old viola masters and young people inserted in Brazilian caipira culture, being verified the alive presence of this one and questioning on its continuity and representation in the present days.

Author Biography

Geise Bernadelli, Universidade de Brasília

Doctor student in Universidade de Brasília and professor in Universidade Projeção

References

ANDRADE, Mário de. Pequena história da música. 8ª ed. São Paulo: Livraria Martins Editora, 1980.

CANDIDO, Antonio. Os parceiros do Rio Bonito: estudo sobre o caipira paulista e a transformação dos seus meios de vida. 11.ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2010.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2006.

LOBATO, Monteiro. Urupês. 5ª ed. São Paulo: Editora da Revista do Brasil, 1919.

NEPOMUCENO, Rosa. Música caipira: da roça ao rodeio. São Paulo: Ed. 34, 1999.

PIUNTI, André. Música sertaneja – uma paixão brasileira. Vol. II. São Paulo: Ed. Talismã, 2011.

POLLAK, Michael. Memória e identidade social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p. 200–212, 1992.

POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v.2, n.3, p. 3–15, 1989.

RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas: Ed. Unicamp, 2007.

AZEVEDO, Téo et al. Guimarães Rosa: Mineirada Roseana. Montes Claros: Independente, 2015.

CORRÊA, Roberto; FREIRE, Paulo; MEDEIROS, Badia. Esbrangente. Brasília: Zen Studio, 2002. 1 CD.

DIAS, Wilson. Mucuta. Belo Horizonte: Estúdio Rio Abaixo, 2011.

OS CAIPIRAS, por Antonio Candido. Direção: Isa Grinspum Ferraz. Produção: Zita Carvalhosa. Documentário, 20'08''. Brasil: TV Cultura e Arte, 2001. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=COgTtPtMaTc. Acesso em: dez. 2017.

Published

2018-12-15

How to Cite

Bernadelli, G. (2018). Memory and social identity in country music from São Paulo. Boitatá, 13(26), 88–97. https://doi.org/10.5433/boitata.2018v13.e35742

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.