Between books and discs: alliance and dispute between Jorge Amado and Dorival Caymmi in the representation of Baianity in the decade 1940

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2014v9.e31692

Keywords:

Dorival Caymmi, Jorge Amado, Baianidade, Popular culture, Classical Culture

Abstract

In the 1940s, literary writer Jorge Amado and songwriter Dorival Caymmi formed a prolific partnership around baianidade, establishing a unique proximity between scholars and popular in the panorama cultural of its time. Under the fraternal and confluent image of this joint work, however, there remained an acute dispute over the representation of the popular, with one and the other manipulating the production of others, in a game of emphases and omissions aimed at asserting their own situation in the Brazilian political and aesthetic debate. O present work analyzes this joint production and seeks to historically reconstruct the game of tensions that the shaped.

Author Biography

André Domingues dos Santos, Universidade Federal do Sul Bahia

Prof. Dr. do Campo das Artes: knowledge and practices of the Universidade Federal do Sul Bahia

References

AMADO, Jorge: O moço Caymmi e a Bahia. In: CAYMMI, Dorival. Cancioneiro da Bahia. 4 ed. São Paulo: Ed.: Martins, 1967.

AMADO, Jorge: Bahia de Todos os Santos: guia de ruas e mistérios. 35 ed. Rio de Janeiro: Ed. Record, 1983.

AMADO, Jorge: Mar morto. 51. ed.. Rio de Janeiro: Ed. Record, 1980.

AMADO, Jorge. Casa Grande e senzala e a revolução cultural. In: Gilberto Freyre: sua ciência, sua filosofia, sua arte: ensaios sobre o autor de Casa-grande & senzala, e sua influência na moderna cultura do Brasil. Rio de Janeiro: Ed. José Olympio, 1962. Disponível em:<http://bvgf.fgf.org.br/portugues/critica/livros/gf_cfa_amado.htm>. Acesso em: 05 nov. 2013.

ANDRADE, C. M. P.: Bahia, Cidade-Síntese da Nação Brasileira: Uma leitura em Jorge Amado. 1999. Tese (Doutorado) - HS-PUCSP, São Paulo, 1999.

CASTRO, Ruy. Carmen, uma biografia. São Paulo: Ed. Companhia das Letras, 2005.

CAYMMI, Dorival. Cancioneiro da Bahia. 4 ed. São Paulo, Ed.: Martins, 1967.

CAYMMI, Dorival .É doce morrer no mar. (D. Caymmi/J. Amado). Rio de Janeiro: Grav. Colúmbia, 1941. Disponível em: <http://acervo.ims.uol.com.br/index.asp?codigo_sophia=7130> . Acesso em: 15 out. 2013.

CAYMMI, Dorival. Porque estou musicando motivos de ‘Mar Morto’ e ‘Jubiabá’. In: ANUÁRIO Brasileiro de Literatura. Rio de Janeiro: Irmãos Pongetti Editores, 1940. n.4

CAYMMI, Stella. Dorival Caymmi e a Bossa Nova: o portador inesperado - a obra de Dorival Caymmi (1938-1958). Rio de Janeiro: Ed. Ibris Libris, 2008.

CAYMMI, Stella. Dorival Caymmi, o Mar e o Tempo. Rio de Janeiro: Ed. 34, 2001.

CAYMMI, Stella. O que é que a baiana tem?: Dorival Caymmi na era do rádio. Rio de Janeiro: Ed. Civilização Brasileira, 2013.
DOMINGUES, André. Caymmi sem folclore. São Paulo: Ed. Barcarolla, 2009.

GARCIA, Walter. Melancolias, Mercadorias: Dorival Caymmi, Chico Buarque, o pregão de rua e a canção popular-comercial no Brasil Tese (Doutorado) - ECA-USP, São Paulo, 2006.

SANDRONI, Carlos. Feitiço Decente: Transformações do samba no Rio de Janeiro (1917- 1933). Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.

SAROLDI, Luiz Carlos; MOREIRA, Sônia Virgínia. A Rádio Nacional: o Brasil em sintonia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2005.

TOTA, Antônio Pedro. Samba da Legitimidade. 1980. Dissertação (Mestrado) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 1980.

VIANNA, Hermano. O Mistério do Samba. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2004.

WISNIK, José Miguel. Getúlio da Paixão Cearense (Villa-Lobos e o Estado Novo). In: SQUEFF, Enio; WISNIK, José Miguel. O Nacional e o Popular na Cultura Brasileira – Música. 2. ed. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1983.

Published

2014-10-30

How to Cite

Santos, A. D. dos. (2014). Between books and discs: alliance and dispute between Jorge Amado and Dorival Caymmi in the representation of Baianity in the decade 1940. Boitatá, 9(18), 38–55. https://doi.org/10.5433/boitata.2014v9.e31692

Issue

Section

Dossiê