Cordel literature: interdisciplinarity in the classroom
DOI:
https://doi.org/10.5433/boitata.2007v2.e30892Keywords:
Interdisciplinaridade, Pamphlet literatureAbstract
The study had as objective develops an interdisciplinary work, looking for to rescue the pamphlet literature, more known in the Brazilian Northeast, and it publishes - there close to the students of the fundamental teaching of the public net of the city of Londrina. Considering that this culture modality comes in several ways, oral, writing, declaimed and song, understands each other that she presents countless pedagogic possibilities. In this sense the proposed work if he/she gave in two stages. The first stage composed by bibliographical studies, contextualização and characterization of the object. The second stage composed by practical application, with accomplishment of workshops close to the students of the 3rd and 4th series of the fundamental teaching of the State School Newton Guimarães. In these workshops different perspectives and possibilities of the pamphlet literature were approached. The main intention of the study was to make possible t very well taken advantage in the pedagogic extent. To take the Line for classroom implicates in showing the vitalização of the cultural gender as tool for didactic in the education. he students a literary dive, in a replete world of characters, rhythms, themes, images, rhymes among others. Fear these vindos of a modality of the popular literature that can be
Downloads
References
ARAUJO, A.M. et al Cordel e comunicação. São Paulo: USP, 1971.
BATISTA, A. Literatura de cordel: antologia. São Paulo: Global, [19--]. V.2
BATISTA, S.N. Antologia da literatura de cordel.[S.1.]: Fundação José Augusto, 1997.
BOSSI. Alfredo. (org). Cultura Brasileira. Temas e situações. Séries Fundamentos. 4 ed. São Paulo: Gráficas Palas Athena, 2004.
CHAUÍ, Marilena. Cultura e Democracia: o discurso competente e outras falas. 11. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
CHARLOT, Bernard. 2002.Formação de professores: pesquisa e política educacional.In: PIMENTA, S.G.; GHDIN, E (Orgs). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002. p. 89 - 108.
CURRAN, Mark J. A literatura de cordel: Antes e Agora. Disponível em: http://www.cervantesvirtual.com/index.shtml. Acesso em: 25 ag. 2006.
DUARTE, M.F.et al. Literatura de cordel. São Paulo: Global, 19-. V.. 1e 2
FAUSTO NETO, A. Cordel e a ideologia da punição. Petrópolis: Vozes, 1979.
FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda, 1910-1989. Minidicionário da língua portuguesa. 3.ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1993.
LIMA, E. O. L. Folhetos de Cordel. João Pessoa: Ed. Universitária, 1978.
LIMA. Ariovaldo Viana (org.). Acorda Cordel na Sala de Aula: A Literatura Popular como ferramenta auxiliar na Educação. Fortaleza: Tupynanquim Editora, 2006.
LINHARES, Thelma R. S. A história da Literatura de Cordel. Disponível em: http://www.camarabrasileira.com/cordel101.htm. Acesso em: 8 mar.2006.)
LOPES, R. Literatura de Cordel: antologia. 2. ed. Fortaleza: BNB, 1983.
LUYTEM, J. M. O que é Literatura popular. São Paulo: Brasiliense, 1983.
MEYER, M. Autores de Cordel. São Paulo: Abril Educação, 1980.
MIZUKAMI, Mª da Graça Nicoletti. Ensino: As Abordagens do Processo. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1986.
PILLAR, Analice Dutra. Fazendo artes na alfabetização. 2. ed. Porto Alegre: Kuarup, 1987. 79p. (Série Alfabetização; 2).
PINHEIRO. Hélder. LÚCIO, Ana C. M. Cordel na sala de aula. São Paulo: Livrarias Duas Cidades, 2001. (Coleção literatura e ensino - 2).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Boitatá
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Boitatá esta licenciada com CC BY sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.