Romantic literature footprints in contemporary women’s writing
DOI:
https://doi.org/10.5433/1678-2054.2014v27p6Keywords:
Contemporary women’s narrative, Romanticism, SubjectivismAbstract
In this paper, I try to investigate three ministories Lia Beltran published in the literary site “Suicides Writers”, emphasizing footprints of the Romantic tradition in the subjectivism found in her writings. The texts present the introduction of new meanings to the romantic idea; furthermore, I analyze connections between identity and the writing itself which emerges as the contemporary field of creation by which women’s writing introduce new meanings to fictionalize experiences lived.Downloads
References
BAUMGARTEN, A. G. Estética – A lógica da arte e do poema. Petrópolis: Vozes, 1993.
BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980. v.1.
BELTRÃO, Lia. Escritoras Suicidas. Disponível em: . Acesso em 20 maio 2014.
BLANCHOT, Maurice. O espaço literário. Rio de Janeiro: Rocco, 1987.
BRUNO, Fernanda. Quem está olhando? Variações do público e do privado em weblogs, fotologs e reality shows. Contemporãnea: Revista de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas da UFBA (Salvador). 2005, vol. 3, n.2, pp. 53-70.
CANDIDO, Antonio. Literatura e sociedade. 7. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1985.
CASTELLO BRANCO, Lucia. O que é escrita feminina. São Paulo: Brasiliense, 1991.
CHARTIER, Roger. O mundo como representação. Estud. av. [online]. 1991, vol. 5, n. 11, pp. 173-191. Disponível em: . ISSN 0103-4014. http:// dx.doi.org/10.1590/S0103-40141991000100010
COSTA LIMA, Luiz. Concepção de história literária na Formação. Pensando nos trópicos. Dispersa demanda II. Rio de Janeiro: Rocco, 1991. p. 149-166.
COSTA, Sérgio. Amores fáceis: romantismo e consumo na modernidade tardia. Novos estud. - CEBRAP [online]. 2005, n. 73, pp. 111-124 . Disponível em: . ISSN 0101-3300. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-33002005000300008.
CORRÊA, Regina Helena M. A. Literatura, Texto e Hipertexto. Terra Roxa e outras terras. 2006, vol. 8. Disponível em: <http://www.uel.br/pos/letras/terraroxa/g_pdf/vol8/8_4.pdf>.
DUARTE, Luiz Fernando. O culto do eu no templo da razão, em “Três ensaios sobre pessoa e modernidade”. Boletim do Museu Nacional (Rio de Janeiro). 1983, vol. 41, pp. 2-27.
ECO, Umberto. Obra aberta. São Paulo: Perspectiva, 2003.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
KLINGER, Diana Irene. Escritas de si, escritas do outro: autoficção e etnografia na narrativa latino-americana contemporânea, 2006. 204 f. Tese (doutorado) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Instituto de Letras.
LEJEUNE, Philippe. Le pacte autobiographique. Paris: Seuil, 1975.
LÖWY, Michael; Sayre, Robert. Revolta e melancolia: o romantismo na contramão da modernidade. Rio de Janeiro: Vozes, 1995.
LÖWY, Michael; Sayre, Robert. Revisitações do romantismo: entrevista com Michael Löwy. Disponível em: <http://lusoleituras.wordpress.com/>. 2011.
OLIVEIRA, Nelson. Disponível em: PIÑON, Nélida. A força do destino. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1997.
RICO, Francisco. La novela picaresca y el punto de vista. Barcelona: Seix Barral, 1989.
SIBILIA, Paula. O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.
ROSENFELD, Anatol. Texto e Contexto I: Reflexões sobre o romance Moderno. São Paulo: Perspectiva, 1996.
VIEGAS, Ana Cláudia. O “retorno do autor” – relatos de e sobre escritores contemporâneos. Henriqueta do Coutto Prado Valladares, org. Paisagens ficcionais: perspectivas entre o eu e o outro. Rio de Janeiro: 7Letras, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License, allowing the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).
d) The authors of the approved works authorize the journal to, after publication, transfer their content for reproduction in content indexers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted for publication are of their original creation, taking full responsibility for their content in case of any objection by third parties.