Cultural roots of Paraná in Fashion Design: creative process in the print development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2017v8n1p97

Keywords:

Cultural roots, Emotional design.

Abstract

The objective of this paper is to present the print development process for fashion products conducted in a graduation final project, which had the revival of the cultural roots of Paraná as main topic. The apparels were made for women between 20 and 25 years old, and the visual identity was based on specific elements of Paraná culture. Therefore, bibliographic and descriptive researches were made, through questionnaires and interviews with customers, resulting in the development of four print patterns.

Author Biographies

Isabela Yankous Vale Santos Rezende, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Bachelor in Fashion Design and post-graduate in Strategic Management of Design and Innovation from the Universidade Estadual de Londrina.

Paula da Silva Hatadani, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Master in Product Design / Planning at the Paulista State University Julio de Mesquita Filho. Professor of the undergraduate course in Fashion Design at the Universidade Estadual de Londrina.

Cleuza Bittencourt Ribas Fornasier, Universidade Estadual de Londrina - UEL

PhD from the Polytechnic University of Valencia. PhD in Engineering and Knowledge Management at the Federal University of Santa Catarina Adjunct Professor at the Universidade Estadual de Londrina.

References

BAXTER, Mike. Projeto de produto: guia prático para o design de novos produtos. São Paulo: Blucher, 1998.

GARCIA, Carol. Moda é comunicação: experiências, memórias, vínculos. São Paulo: Anhembi Morumbi, 2007.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

MENDES, Mariuze Dunajski; QUELUZ, Gilson Leandro. A construção das identidades e a trajetória do mobiliário artesanal paranaense. In: QUELUZ, Marilda Lopes Pinheiro (Org). Design & Identidade. Curitiba: Peregrina, 2008. p.51-79.

MORACE, Francesco. Consumo autoral: As gerações como empresas criativas. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2009.

MORAES, Juliane Castilho; CAVALCANTE, Ana Luisa Boavista Lustosa. Estudos iconográficos para a valorização do artesanato de Londrina e região. Projetica : Revista Científica de Design, Londrina, v.3, n.1, p. 193-203, jul.2012. Disponível em: http://www.uel.br/ revistas/uel/index.php/projetica/article/view/12320. Acesso em: 12 ago. 2015.

NORMAN, Donald A. Design emocional: por que adoramos (ou detestamos) os objetos do dia-a-dia. Rio de Janeiro: Rocco, 2008.

ONO, Maristela Mitsuko. Design e cultura: sintonia essencial. Curitiba: Edição da Autora, 2006.

PARELLADA, Cláudia Inez; CREMONEZE, Cristina; BATTISTELLI, Edívio; SARAIVA, Maurício Paredes. Vida indígena no Paraná: memória, presença, horizontes. Curitiba: PROVOPAR Ação Social/PR, 2006.

PETERS, Ana Paula. O Movimento Paranista. In: REZENDE, Cláudio Joaquim; TRICHES, Rita Inocêncio (org). Paraná espaço e memória: diversos olhares histórico-geográficos. Curitiba: Bagozzi, 2005. p. 256-281.

SCHLICHTING, Juliana de Souza Bello. As artes visuais e a construção de uma identidade paranaense. In: SOCHODOLAK, Hélio; ARIAS NETO, José Miguel (Org). Capítulos de história do Paraná. Guarapuava: Unicentro, 2012. p. 173-223.

SEBRAE/PR. Identidade cultural: Iconografia do Paraná. Curitiba: SEBRAE/PR, 2004.

SHETH, Jagdish N.; MITTAL, Banwari; NEWMAN, Bruce I. Comportamento do cliente: indo além do comportamento do consumidor. São Paulo: Atlas, 2001.

TRONCOSO, Samira M.K.; RÜTHSCHILLING, Evelise A. A estamparia digital e prospecções no uso das tecnologias. In: COLÓQUIO DE MODA, 10., CONGRESSO BRASILEIRO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA EM DESIGN E MODA, 1., 2014, Caxias do Sul. Anais... Caxias do Sul, 2014.

VILLAS-BOAS, André. Identidade e cultura. Rio de Janeiro: 2AB, 2002.

Published

2017-07-11

How to Cite

Rezende, I. Y. V. S., Hatadani, P. da S., & Fornasier, C. B. R. (2017). Cultural roots of Paraná in Fashion Design: creative process in the print development. Projetica, 8(1), 97–114. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2017v8n1p97

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)