Rural education in Londrina: daily life and citizenship

Authors

  • Maria Regina Clivati Capelo Universidade Estadual de Londrina - UEL

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.1996v1n1p52

Keywords:

Rural education, Memory, Citizenship

Abstract

After highlighting certain specificities of rural schools isolated in London, this article emphasizes the analysis of school-rural daily life through the memories of teachers, parents of students, alumni. The deepening of capitalist relations engenders the emptying of the countryside and the consequent agony of isolated schools. The nucleation policy of these schools, developed in Londrina, by the Municipal Department of Education, symbolizes the modernization of the typically rural way of teaching, however, this proposal encountered certain resistance, especially in communities composed of small producers. This resistance, mediated by memory, is taken as a key element to resignify the school itself, identity and social cohesion, reaffirming belonging to the rural world. Registering these manifestations of resistance and the process of building citizenship, through the isolated rural school, is the most precise objective of this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Regina Clivati Capelo, Universidade Estadual de Londrina - UEL

PhD in Education Society and Culture from the Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP.

References

BASSO, LC.; MENDES, J.P.; SANTOS, M. dos. Escola rurais isoladas do município de Londrina: uma breve abordagem. Piracicaba: Universidade Metodista de Piracicaba, 1993. Mimeografado.

BOSI, Alfredo. Dialética da colonização. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

DAVIS, C.; GATTI, B. A. A Dinâmica da Sala de Aula na Escola Rural. In: THERRIEN; J., DAMASCENO, M.N; DAVIS, C.; GATTI, B. A. (coord.) Educação e a escola no campo. Campinas: Papiros, 1993.

ESCOLAS Rurais a Caminhos do Fim. Folha de Londrina. Londrina, p. 5, 18 set. 1993. Folha Rural.

ESPELETA, Justa; ROCKWELL, Elsie. Pesquisa Participante. São Paulo: Cortez, 1989.

IANNI, Otávio. A Sociedade global. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1992.

MARTINS, J. de S. Educação e Cultura nas Lutas do Campo: Reflexões sobre uma Pedagogia do Conflito. In: Sociedade Civil e Educação ­ Coletânea CBE. São Paulo: Papirus, 1992.

SEVERINO, A.J. A Escola e a Construção da Cidadania. In: Sociedade Civil e Educação ­Coletânea CBE. São Paulo: Papirus, 1992.

SLHESSARENKO, Serys M. Escola e a Construção da Cidadania: novas concepções e novas alternativas. In: Sociedade Civil e Educação Coletânea CBE. São Paulo: Papiros, 1992.

Published

1996-06-16

How to Cite

CAPELO, Maria Regina Clivati. Rural education in Londrina: daily life and citizenship. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 1, n. 1, p. 52–59, 1996. DOI: 10.5433/2176-6665.1996v1n1p52. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9397. Acesso em: 2 oct. 2024.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.