The condemned of the revolution
DOI:
https://doi.org/10.5433/2176-6665.1997v2n2p33Keywords:
Art, Culture, Cultural movement, Revolution, UniversityAbstract
The Popular Culture Center of the State Students' Union appears as an emblematic cultural movement in the history of university and Brazilian cultures. Created in the early 1960s, CPCs spread across Brazilian territory in a movement that chooses art and culture as the main weapons in the struggle for the transformation of the national reality. This article discusses the implications of UNE's CPC within the historical context that produced it.Downloads
References
BARCELLOS, Jalusa. CPC da UNE: uma história de paixão e consciência. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1994.
BERLINCK, Manoel. Centro Popular de Cultura-UNE. Campinas: Papirus, 1984.
BRUNI, José Carlos. Ideologia e cultura. São Paulo: USP, 1980 (mimeografado)
CHAUÍ, Marilena. Conformismo e resistência: aspectos da cultura popular no Brasil. São Paulo; Brasiliense, 1986.
FANON, Frantz. Los condenados de la tierra. México: Fondo I de Cultura Económica, 1963.
FÁVERO, Maria de Lourdes. A universidade brasileira em busca de sua identidade. Petrópolis: Vozes, 1977.
FÁVERO, Osmar (org.) Cultura popular e educação popular: memória dos anos 60. Rio de Janeiro: Graal, 1983.
GARCIA, Silvana. Teatro da militância. São Paulo Perspectiva, 1990.
GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micro política : cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1986.
GURGEL, Roberto Mauro. Extensão universitária: comunicação ou domesticação? São Paulo: Cortez, 1986.
HOLLANDA, Heloísa Buarque de. Impressões de viagem: CPC, vanguarda e desbunde: 1960/1970. São Paulo: Brasiliense, 1981.
IANNI, Octávio. Classe e nação. Petrópolis: Vozes, 1986.
SAFFIOTI, Heleith Iara Bongiovani. O poder do macho. São Paulo: Moderna, 1987.
SANTOS, Laymert. Alienação e capitalismo. São Paulo, Brasiliense, 1982.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright on articles published in Mediações belongs to the author(s): in the case of partial or entire republication of the original publication, we ask author(s) to indicate the original publication in the periodical.
Mediações uses the Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows Open Access, enabling any user to read, download, copy and disseminate its content so long as adequately referenced.
The opinions expressed by the author(s) are their sole responsibility.