School rationality in question: memory work in education

Authors

  • Maria Regina Clivati Capelo Universidade Estadual de Londrina - UEL

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.1998v3n2p55

Keywords:

Education, Teaching practices

Abstract

Starting from a critical analysis of the rationality that characterizes school activities and knowledge, the text aims to demonstrate the positivity of the insertion of memory works in the teaching practices of elementary school. To this end, it presents a discussion on the relationship between memory and education, forming a basis on which to base the report of an effective experience that transformed the methodological resources of historical and sociological research into a teaching methodology.

Author Biography

Maria Regina Clivati Capelo, Universidade Estadual de Londrina - UEL

PhD in Education Society and Culture from the Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Professor at the Faculdade Integrada do Vale do Itajaí - UNIVALE.

References

ADORNO, T.W. Educação após Awschiwitz. In: COHN, G. (org.). Adorno. Trad. Rávio R. Kothe. São Paulo: Ática, 1986. (Coleção. Grandes Cientistas Sociais)

BOSI, E. Memória e Sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

CAI'IETII, E. O Sobrevivente. In: Massa e Poder. Trad. Rodolfo Krestan. São Paulo: Melhoramentos; Brasília: Ed. Universidade de Brasília, 1983.

CLASTRES, P. A Sociedade Contra o Estado: pesquisas de Antropologia política. Trad. Theo Santigo. Rio de Janeiro: F. Alves, 1978.

DAMÁSIO, A. O Erro de Descartes: emoção, razão e o cérebro humano. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

DE DECCA, E.S. Memória e Cidadania. In: O Direito à memória: Patrimônio Histórico e Cidadania. DPH: Secretaria Municipal de Cultura: Prefeitura do Município de São Paulo. São Paulo: DPH, 1992.

DEMARTINI, Z. de B.F. Trabalhando com Relatos Orais: reflexões à partir de urna trajetória de pesquisa. Textos 3, 2' série. Centro de Estudos Rurais e Urbanos. São Paulo: CERU, 1992.

FORQUIN, J.C. Escola e Cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

GOLEMAN, D. A Inteligência Emocional: a teoria revolucionária que redefine o que é ser inteligente. Trad. Marcos Santa Rita. Rio de Janeiro: Objetiva, 1996.

HALBWACHS, M. A Memória Coletiva. São Paulo: Vértice: Editora Revista dos Tribunais, 1990.

LOVISOLO, H. A memória e a formação dos homens. Estudos Históricos: Memória. Associação de Pesquisa e Documentação Histórica, Rio de Janeiro: Editora Revista dos Tribunais: Vértice, v. 2, n. 3, 1989.

MALINOWSKI, B. Magia, Ciência e Religião. Portugal: Edições 70, 1984.

MAUSS, Mareel. Sociologia e Antropologia. trad. Lamberto Puccinelli. São Paulo: EPU, 1974. v. 1

MORIN, E. Ciência com Consciência. Portugal: Publicações Europa-América, 1990.

PAOU, M.C. Memória, História e Cidadania: o Direito ao Passado. In: O Direito à memória: Patrimônio Histórico e Cidadania. DPH: Secretaria Municipal de Cultura: prefeitura do Município de São Paulo. São Paulo: DPH,1992.

PATIO, M.H. de S. A Produção do Fracasso Escola, histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: T. A. Queiróz, 1991.

POLLAK, M. Memória, esquecimento e silêncio. In: Estudos Históricos: memória. Associação de Pesquisa e Documentação Histérica, Rio de Janeiro: Editora Revista dos Tribunais: Vértice, v. 2, n. 3, 1989.

ROUANET, S.P. O Olhar númista. In: NOVAES, A. O Olhar. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.

Published

1998-11-12

How to Cite

CAPELO, Maria Regina Clivati. School rationality in question: memory work in education. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 3, n. 2, p. 55–65, 1998. DOI: 10.5433/2176-6665.1998v3n2p55. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9308. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Articles