Education of street boys and girls in Londrina

Authors

  • Clarice Junges Prefeitura do Município de Londrina
  • Rosalice Santiago Eugenio

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.2001v6n1p197

Keywords:

Child, Adolescent, Public authority, Social exclusion

Abstract

This text deals with the history of the care for poor children and adolescents in Brazil and in Londrina. It describes the social context of the city and analyses the performance of the municipal public authority related to the street boys during the administration periods of 1993-1996 and 1997-2000, indicating similarities and differences in terms of realizing and conducting this task. It prioritizes the boys evaluation of the programs and projects especially designed for them. They come to the conclusion that these programs do not fulfill the needs of this population because they objectively want to fulfill the predominant political, economical and social interests. It also evaluates that the libertarian rnethods proposed by educators such as Paulo Freire, Cesare La Rocca, Antonio Carlos Gomes da Costa among other, are the ones that come more closely to reality and, consequently, of the effective solutions for the social problem in question.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clarice Junges, Prefeitura do Município de Londrina

Master in Social Sciences from the Universidade Estadual de Londrina - UEL.

Rosalice Santiago Eugenio

Specialist in Child and Adolescent Marginalization.

References

BRASIL. Lei 8.069, de 13 julho de 1990. Dispõe sobre a proteção integral à criança e o adolescente. Brasília: Presidência da República, 1990.

COSTA, Antônio Carlos Gomes da. O Estatuto da Criança e do Adolescente e o trabalho infantil no Brasil: trajetória, situação atual e perspectivas. São Paulo: Ltr., 1994.

COSTA. Antônio Carlos Gomes da. Infância, juventude e política social no Brasil. 1989. mimeo.

ESTATUTO da Criança e do Adolescente. São Paulo: Saraiva, 1990.

JUNGES. Clarice. A cidade-mãe e sua prole: estudo das representações dos educadores e meninos de rua de Londrina. 1994. Trabalho Conclusão de Curso (Bacharel em Ciências Sociais) - Universidade Estadual de Londrina. Londrina, 1994.

PINO. Angel. A questão do menor e o significado da infância na sociedade burguesa. Educação e Sociedade, v. 9, p. 32-49, dez. 1987.

PREFEITO promete recorrer ao Tribunal de Justiça. Folha de Londrina, Londrina, 16 maio 2000. Editorial de Política, p. 6.

PROJETO Alternativas de atendimento a meninos de rua. In: Paulo Freire & educadores de rua: uma abordagem crítica. Rio de Janeiro: Lidador, 1989.

TRABALHANDO abrigos. Cadernos de Ação, São Paulo, n. 3, mar. 1993.

Published

2001-06-08

How to Cite

JUNGES, Clarice; EUGENIO, Rosalice Santiago. Education of street boys and girls in Londrina. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 6, n. 1, p. 197–216, 2001. DOI: 10.5433/2176-6665.2001v6n1p197. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9153. Acesso em: 2 oct. 2024.

Issue

Section

Comunicação de pesquisa

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.