Youth and work: between "doing what you like" and "enjoying what you do"
DOI:
https://doi.org/10.5433/2176-6665.2002v7n2p35Keywords:
Social representations, Youth, WorkAbstract
In the current social-economic, in that the world of the work is being stage of great transformations, the youths are directly affected and, in a deep way, so much in your insert in the job market, as in the way to elaborate your values and your expectations with relationship to him. Leaving of the presupposition that is through the work that the youths interfere in the society and that it is through him, among other social instances that the same ones build your social identity, to present research it seeks analyze the social representations on the work elaborated by youths of the teaching medium public of a school in the of Londrina.Downloads
References
ALVES, Paulo César B.; RABELLO, Maria Cristina M.; SOUZA, Iara Maria A. O contexto social da coletânea: o nordeste da Amaralina e seus habitantes. In. ALVES, Paulo César B. (org). Experiência de doença e narrativa. Rio de Janeiro: Fiocruz, 1999.
ANDRADE, Eliane Ribeiro. Juventude, exclusão e educação. Revista Movimento, Rio de Janeiro, n. 1, p. 88-105, maio 2000.
ARIAS, Alfonso Rodríguez. Avaliando a situação ocupacional e dos rendimentos do trabalho dos jovens. In: COMISSAO NACIONAL DE POPULAÇAO E DESENVOLVIMENTO. Jovens acontecendo na trilha das políticas públicas. 2. ed. Brasília, 1998. v. 2.
BAJOIT, Guy; FRANSSEN, Abrahan. O trabalho, busca de sentido. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 5, p. 76-95, 1997.
BALANDIER, Georges. O contorno: poder e modernidade. Rio de Janeiro: Bertran Brasil, 1997.
BALANDIER, Georges. Antropológicas. São Paulo: Cultrix, 1976a.
BALANDIER, Georges. As dinâmicas sociais: sentido e poder. São Paulo: Difel, 1976b.
BALANDIER, Georges. As encruzilhadas do imaginário. In: BALANDIER, Georges. O dédalo: para finalizar o século XX. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999. p. 107-187.
BOCK. Silvio D. Trabalho: a inserção do jovem no mercado de trabalho. In: ABRAMO, Helena W.; FREITAS, Maria Virginia de ; SPOSITO, Marilia Pontes (org.). Juventude em debate. São Paulo: Correz, 2000.
CARVALHO, Célia Pezzolo de. Ensino noturno: realidade e ilusão. São Paulo: Cortez, 1994.
CHIESI, Antonio; MARTINELU, Alberto. O trabalho como escola e oportunidade. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 5, p. 111-125, 1997.
GOUVEIA, Patrícia. 'Juventude-adolescente pobre' e 'valor-trabalho'. In: ALVIM, Rosilene; GOUVEIA, Patrícia (org.). Juventude anos 90: conceitos, imagens, contextos. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2000. p. 59-78.
MADEIRA, Felícia Reicher. Os jovens e as mudanças estruturais na década de 70: questionando pressupostos e sugerindo pistas. Cadernos de pesquisa, São Paulo, n. 58, p. 15-48, ago. 1986.
MARQUES, Maria Ornélia da S. Escola noturna e jovens. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 5, p. 63-75, 1997.
MARTINS, Heloisa Helena Teixeira de Souza. O Jovem no mercado de trabalho. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 5, p. 97-108, 1997.
MARTINS, Heloisa Helena Teixeira de Souza. A juventude no contexto da reestruturação produtiva. In: ABRAMO, Helena W.; FREITAS, Maria Virginia de; SPOSITO, Marília Pontes (org.). Juventude em debate. São Paulo: Cortez, 2000.
MARTINS, Heloisa Helena Teixeira de Souza. O processo de reestruturação produtiva e o jovem trabalhador: conhecimento e participação. Tempo Social; Revista Sociologia. USP, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 61-87, nov. 2001.
MINAYO, Maria Cecília de S. O conceito de representações sociais dentro da sociologia clássica. In: JOVCHELOVITCH, Sandra; GUARESCHI, Pedrinho (org.). Textos em representações sociais. Petrópolis: Vozes, 1994. p.89-11.
POSHMANN, Mareio. Emprego e desemprego juvenil no Brasil: as transformações nos anos 90. Revista Movimento, Rio de Janeiro, n. 1 , p. 73-87 , maio 2000.
THIOLLENT, Michel J. M. Crítica metodológica, investigação social e enquete operária. 3. ed. São Paulo: Polis, 1982.
WILLIS, Paul. Aprendendo a.ser trabalhador: escola, resistência e reprodução social. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright on articles published in Mediações belongs to the author(s): in the case of partial or entire republication of the original publication, we ask author(s) to indicate the original publication in the periodical.
Mediações uses the Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows Open Access, enabling any user to read, download, copy and disseminate its content so long as adequately referenced.
The opinions expressed by the author(s) are their sole responsibility.