Humanization, dignity, equality, freedom, respect and tolerance: human rights as sociology content in high school

Authors

  • Elisabeth da Fonseca Guimarães Universidade Federal de Uberlândia - UFU

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.2010v15n1p108

Keywords:

Universal Declaration of Human Rights, Teaching sociology, High school, Teaching experience

Abstract

The terms humanization, dignity, equality, respect, freedom, and tolerance are embedded into the student’s language in a standardized manner. Printed in T-shirts and posters, they take on a variety of meanings depending on the circumstances. The purpose of this article is to show the sociologic meaning of each term, having in mind the introduction of the human rights topic as Sociology content in high school. The teaching experiences of teachers of this discipline in Brazil’s Federal District and in the city of Uberlandia (located in Brazil) are analyzed, based on testimonies that help reflect on the contribution of these terms as Sociology content.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elisabeth da Fonseca Guimarães, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Doctor in Education from the Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Professor at the Universidade Federal de Uberlândia - UFU.

References

BARBOSA, Rui. Oração aos moços. out. 2000.

BENEVIDES, Maria Victoria. Cidadania e Direitos Humanos. Cadernos de Pesquisa, v. 104, 1998.

BENEVIDES, Maria Victoria. Direitos humanos: desafios para o século XXI. In: SILVEIRA, R. M. Godoy (org.) Educação em Direitos Humanos: fundamentos teórico-metodológicos. João Pessoa: Editora Universitária, 2007.

BOBBIO, Norberto. A era dos direitos. Rio de Janeiro: Editora Campus, 1992.

BRASIL. Constituição Brasileira 1988. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1988.

BRASIL. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Secretaria Especial da Presidência da República. 2008.

CÂNDIDO, Antônio. Vários escritos. São Paulo. Livraria Duas Cidades. 1995.

CANIVEZ, Patrice. Educar o Cidadão? Campinas: Papirus, 1991.

CHÂTELET, F.; DUHAMEL, O; PISIER-KOUCHNER, E. História das idéias políticas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1985.

COMPARATO, Fábio K. A afirmação histórica dos direitos humanos. São Paulo: Saraiva, 2001.

COMPARATO, Fábio K. Fundamento dos direitos humanos. Instituto de Estudos Avançados da USP. 1997.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Novo Dicionário da Língua
Portuguesa. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 1986.

GAARDER, Jostein. O mundo de Sofia. Romance da História da Filosofia. Tradução de João Azenha Jr. São Paulo: Companhia das Letras, 1996, p. 364.

KANT, Immanuel. Fundamentação da Metafísica dos Costumes, SP, Editora Abril, Col. Os Pensadores, 1973.

MACLELLAN, David. As idéias de Marx. São Paulo: Cultrix, 1975.

MARX, Karl. As revoluções de 1848 e o proletariado. In: RIAZANOV, D. (org.). Marx, o homem, o pensador, o revolucionário. São Paulo, Global Editora, 1884.

MARX, Karl. A Questão Judaica. In: Manuscritos-Económico Filosóficos. Lisboa: Edições 70, p. 40, 1964.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto do Partido Comunista. São Paulo: Editora Global, 1986.

RABENHORST, Eduardo R. O que são os direitos humanos? Disponível em www.redhbrasil.net/documentos/.../1.o_q_sao_dh_eduardo.pdf Acesso em 12 de dez. 2009.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Do Contrato Social ou Princípios do Direito Político. Livro primeiro. Tradução de Lourdes Santos Machado. São Paulo: Abril Cultural, 1978. p. 27.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Emílio ou Da Educação. Tradução de Sérgio Milliet. 2 ed. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1973.

SAHD, L. F. N. de Andrade e Silva. A Noção de Liberdade no Emílio de Rousseau. Trans/Form/Ação online, Marília, v. 28, n.1, p 109-118, 2005.

SANTOS, Boaventura S. Direitos Humanos: o desafio da interculturalidade. Revista Direitos Humanos, Brasil, n. 2, p. 18, jun. 2009.

UNESCO. Declaração de Princípios Sobre a Tolerância. Paris, 16 nov. 1995.

WEBER, Max. Economia e Sociedade. Fundamentos da Sociologia Compreensiva. Brasília: Editora UnB, 1999. v. 2.

Published

2010-07-15

How to Cite

GUIMARÃES, Elisabeth da Fonseca. Humanization, dignity, equality, freedom, respect and tolerance: human rights as sociology content in high school. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 15, n. 1, p. 108–124, 2010. DOI: 10.5433/2176-6665.2010v15n1p108. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/6545. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossier

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.