Cultural diversity, plurality, difference: what is the point?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.2011v16n1p275

Keywords:

Curriculum, Democracy, Cultural diversities, Foucault, Rancière

Abstract

This article discusses an increasingly more present shift in Brazilian education: cultural diversities that have become curricular needs. In order to better understand this issue, we analyze its emergence through some federal documents – Transversal theme Cultural Plurality, in the PCNs (National Curricular Guidelines), National Curriculum Guidelines for Ethnic-Racial Relations and for Teaching Afro-Brazilian and African History and Culture and the Ethics and Citizenship Program: constructing values at school and in society - aimed at recognizing connections established in the cited documents with the contemporary struggles linked to the recognition of identity. It is an attempt to draw a parallel between such struggles and contemporary democracy issues, based on the misunderstanding notions in Jacques Rancière and powers and rights in Michel Foucault.

Author Biographies

Daniele Pechuti Kowalewski, Universidade de São Paulo - USP

PhD in Education from the Universidade de São Paulo - USP.

Flávia Schilling, Universidade de São Paulo - USP

PhD in Sociology from the Universidade de São Paulo - USP. Professor at the Universidade de São Paulo - USP.

References

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais. Brasília: MEC, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 1, de 17 de junho de 2004.

Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana. Brasília: MEC, 2004.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Programa ética e cidadania:
construindo valores na escola e na sociedade: relações étnico-raciais e de gênero. Brasília: Ministério da Educação, 2007. (Módulo 1: Ética).

FONSECA, Márcio Alves. Para pensar o público e o privado: Foucault e o tema das partes de governar In: RAGO, Margareth; VEIGA-NETO, Alfredo (org.). Figuras de Foucault. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p. 155-163.

FOUCAULT, Michel. A história da sexualidade I: a vontade de saber. 5. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1984.

FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, H. L.; RABINOW, P. Michel Foucault: uma trajetória filosófica, para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.

FOUCAULT, Michel. Face aux gouvernements, lês droits de l´homme. In: FOUCAULT, Michel. Dits et écrits II: 1976-1988. Paris: Quarto Gallimard, 2001.

FOUCAULT, Michel. Nascimento da biopolítica: curso dado no collège de France (1978- 1979). São Paulo: Martins Fontes, 2008a. (Coleção Tópicos).

FOUCAULT, Michel. Le Gouvernement de soi et des autres: cours au collège de France 1982-1983. Paris: Gallimard, 2008b.

GIACÓIA JUNIOR, Oswaldo. Sobre direitos humanos na era da bio-política. Kriterion, Belo Horizonte, v. 49, n. 118, p. 267-308, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.phpscript=sci_arttext&pid=S0100-512X2008000200002. Acesso em: 23 nov. 2009.

NATERCIA, Flávia. Em nome do dissenso, filósofo francês redefine termos e conceitos na arte e na política. Ciência e Cultura, São Paula, v. 57, n. 4, p. 16- 16, 2005. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?pid=S000967252005000400011&script=sci_arttext. Acesso em: 17 nov. 2009.

RANCIÈRE, Jacques. O desentendimento: política e filosofia. São Paulo: Ed. 34,1996. (Coleção TRANS).

Published

2011-03-13

How to Cite

KOWALEWSKI, Daniele Pechuti; SCHILLING, Flávia. Cultural diversity, plurality, difference: what is the point?. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 16, n. 1, p. 275–291, 2011. DOI: 10.5433/2176-6665.2011v16n1p275. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/6025. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Articles