This is Not an Autoethnography
DOI:
https://doi.org/10.5433/2176-6665.2022v27n3e46479Keywords:
anthropology;, ethnography, autoethnography, methodologyAbstract
The present paper draws from ethnographic research I developed in my master's and doctoral studies, among what I titled "kin-interlocutors". When participating in the process of attempts to publish in academic journals a question always emerged when I received the reviews of my pieces. I was questioned about doing an autoethnography and criticized for not dialoguing
with authors in the field. But how could I be doing an autoethnography if at no point did I claim to be in dialogue with the field? How was I inscribed in
a territory that I (after reading so much) claimed was not mine? How were I and my research, therefore, being inscribed in a field that we did not aim for? This article intends to discuss how the inscription of certain bodies in certain places is part of the academic paternalism towards some anthropologists (mainly black and indigenous).
Downloads
References
ABU-LUGHOD, Lila. A escrita contra a cultura. Tradução de Francisco Cleiton Vieira Silva do Rego e Leandro Durazzo. Equatorial, Natal, v. 5, n. 8, p. 193-226, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/equatorial/article/view/15615/12025. Acesso em: 10 nov. 2022.
ACHEBE, Chinua. Home and exile. Nova York: Anchor Books, 2000.
ADAMS, Tony; ELLIS, Carolyn; JONES, Stacy. Autoethnography: understanding qualitative research series. New York: Oxford University Press, 2015.
ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
ASAD, Talal. Anthropology and the colonial encounter. New York: Humanities Press, 1973.
BANIWA, Braulina. Mulheres e território: reflexão sobre o que afeta a vida das mulheres indígenas quando os direitos territoriais são ameaçados. Vukápanavo: Revista Terena, Campo Grande, v. 1, n. 1, p. 165-170, 2018.
BANIWA, Gersem. Os indígenas antropólogos: desafios e perspectivas. Novos Debates, Brasília, v. 2, n. 1, p. 233-243, 2015. Disponível em: http://abant2.hospedagemdesites.ws/novos_debates/wpcontent/uploads/2019/06/v2n1.pdf. Acesso em: 10 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.48006/2358-0097-2127
BOCHNER, Arthur. Composing ethnography: alternative forms of qualitative writing. Walnut Creek: AltaMira Press, 1996.
BOCHNER, Arthur; ELLIS, Carolyn. Autoethnography, personal narrative, reflexivity. In: DENZIN, Norman; LINCOLN, Yvonna (org.). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage, 2000. p. 733-768.
BRASIL. Lei 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 1, 30 set. 2012. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm. Acesso em: 10 nov. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Decreto nº 6.096, de 24 de abril de 2007. Institui o Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais - REUNI. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 7, 25 abr. 2007. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6096.htm. Acesso em: 10 nov. 2022.
CARVALHO, José Jorge de; KIDOIALE, Makota; CARVALHO, Emílio Nolasco de; COSTA, Samira Lima da. Sofrimento psíquico na universidade, psicossociologia e encontro de saberes. Sociedade e Estado. Brasília, v. 35, n. 1, p. 135-162, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/se/a/yxrR4dMvNYmB3SZYTdZCVCQ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/s0102-6992-202035010007
CARVALHO, José Jorge de; VIANNA, Letícia Costa Rodrigues. O Encontro de saberes nas universidades: uma síntese dos dez primeiros anos. Revista Mundaú, Maceió, n. 9, p. 23-49, 2020. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/revistamundau/article/view/11128. Acesso em: 10 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.28998/rm.2020.n.9.11128
CLIFFORD, James. Introduction: partial truths. In: CLIFFORD, James; MARCUS, George Emanuel (ed.). Writing culture: the poetics and politics of etnography. California: University of California Press, 1986a. p. 1-26. Disponível em: https://monoskop.org/images/c/ca/Clifford_James_Marcus_George_eds._Writing_Culture_Th e_Poetics_and_Politics_of_Ethnography_1986.pdf. Acesso em: 09 nov. 2022.
DAMÁSIO, Ana Clara Sousa. Etnografia em Casa: entre parentes e aproximações. Pós – Revista Brasiliense de Pós-Graduação em Ciências Sociais, Brasília, v. 16, v. 2, p. 1-32, 2021a. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/revistapos/article/view/31646/31684. Acesso em: 11 nov. 2022.
DAMÁSIO, Ana Clara Sousa. Fazer-Família e Fazer-Antropologia uma etnografia sobre cair pra idade, tomar de conta e posicionalidades em Canto do Buriti-PI. 2020. 206 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2020. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/11009#:~:text=S.-,Fazer%2DFam%C3%ADlia%20e%20Fazer%2DAntropologia%20uma%20etnografia%20sobre%20cair%20pra,de%20Goi%C3%A1s%2C%20Goi%C3%A2nia%2C%202020. Acesso em: 11 nov. 2022.
DAMÁSIO, Ana Clara Sousa. Olho de parente e o olho estranho: considerações etnográficas sobre viver, olhar, ouvir, escrever e permanecer. Novos Debates, Brasília v. 7, n. 1, e7103, 2021b. Disponível em: http://novosdebates.abant.org.br/wpcontent/uploads/2022/09/FO%CC%81RUM-Ana-Clara-Dama%CC%81sioDIAGRAMADO.pdf. Acesso em: 11 nov. 2022.
DAMÁSIO, Ana Clara Sousa. Voltando para a origem: considerações sobre o campo entre parentes e os segredos de família. Revista Calundu, Brasília, v. 4, n. 2, p. 183-197, 2021c. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/revistacalundu/article/view/34576/28497. Acesso em: 11 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.26512/revistacalundu.v4i2.34576
DESCARTES, René. Discurso do método. 10. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1999. DIAS, Luciana de Oliveria. Quase da família: corpos e campos marcados pelo racismo e pelo machismo. Humanidades & Inovações, Palmas, v. 6, n. 16, p. 8-12, 2019. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1823. Acesso em: 11 nov. 2022.
FIGUEIRÓ, Iêda. Do íntimo ao coletivo: figueira infinita em busca da plenitude ontológica. 2021. 181 f. Dissertações (Mestrado em Antropologia Social) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2021.
GAMA, Fabiene. A autoetnografia como método criativo: experimentações com a esclerose múltipla. Anuário Antropológico, Brasília, v. 45, n. 2, p. 188-208, 2020. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/anuarioantropologico/article/view/33792/27363. Acesso em: 11 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.4000/aa.5872
GEERTZ, Clifford. Uma descrição densa: por uma teoria interpretativa da cultura. In: GEERTZ, Clifford. A Interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008. p. 3-21. Disponível em: https://monoskop.org/images/3/39/Geertz_Clifford_A_interpretacao_das_culturas.pdf. Acesso em: 11 nov. 2022.
GOLDSCHMIDT, Walter. Anthropology and the coming crisis: an autoethnographic appraisal. American Anthropologist, Washington, v. 79, n. 2, p. 293-308, 1977. DOI: https://doi.org/10.1525/aa.1977.79.2.02a00060
GRIFFIN, Rachel Alicia. I am an angry black woman: Black feminist autoethnography, voice and resistance. Women’s Studies in Communication, Philadelphia, v. 35, n. 2, p. 138-157, 2012. DOI: https://doi.org/10.1080/07491409.2012.724524
HURSTON, Zora Neale. O que os editores brancos não publicarão. Ayé: Revista de Antropologia, Acarape, v. 1, n. 1, p. 106-111, 2019. Disponível em: https://revistas.unilab.edu.br/index.php/Antropologia/article/view/288/141. Acesso em: 11 nov. 2022.
INGOLD, Tim. Sobre levar os outros a sério. In: INGOLD, Tim. Antropologia: para que serve?. Tradução Beatriz Silveira Castro Filgueiras. Petrópolis: Vozes, 2019. p. 7-19.
KILOMBA, Grada. Decolonizing Knowledge. [S. l.: s. n.], 2015. Disponível em: https://www.goethe.de/mmo/priv/15259714-STANDARD.pdf. Acesso em: 11 nov. 2022.
KILOMBA, Grada. Dizendo o indizível: definindo o racismo. In: KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2020. p. 71-92. Disponível em: https://www.ufrb.edu.br/ppgcom/images/MEMORIAS_DA_PLANTACAO_-_EPISODIOS_DE_RAC_1_GRADA.pdf. Acesso em: 11 nov. 2022.
LAPLANTINE, François. Introdução: o campo e a abordagem antropológicos. In: LAPLANTINE, François. Aprender antropologia. São Paulo: Editora Brasiliense, 1998. p. 13-33.
LEACH, Edmund. Sistemas políticos da Alta Birmânia. Tradução Geraldo Gerson de Souza, Antonio de Pádua Danesi e Gilson César Cardoso de Souza. São Paulo: Edusp. 1996.
LEVI-STRAUSS, Claude. Introdução à obra de Marcel Mauss. In: MAUSS, Marcel. Sociologia e antropologia. Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Cosac & Naify, 2003. p. 11-46.
MALINOWSKI, Bronislaw. Argonautas do Pacífico Ocidental. São Paulo: Abril Cultural, 1978.
MONCAU, Joana; PIMENTEL, Spensy. Abdias do Nascimento: um século de luta negra. [S. l.]: des Informémonos, 2010. Disponível em: https://desinformemonos.org/abdias-do-nascimentoum-seculo-de-luta-negra/. Acesso em: 11 nov. 2022.
MOORE, Henrietta. The future of anthropological knowledge. New York: Routledge, 1996.
NADER, Laura. Para cima, antropólogos: perspectivas ganhas em estudar os de cima. Revista Antropolítica, Niterói, n. 49, p. 328-356, 2020. DOI: https://doi.org/10.22409/antropolitica2020.i49.a44427 DOI: https://doi.org/10.22409/antropolitica2020.0i49.a44427
PEIRANO, Mariza. A antropologia como ciência social no Brasil. Etnográfica, Lisboa, v. 4, n. 2, p. 219-232, 2000. Disponível em: http://www.marizapeirano.com.br/artigos/antropologia_como_ciencia_social_no_brasil.pdf. Acesso em: 11 nov. 2022. PEIRANO, Mariza. Etnografia não é método. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 20, n. 42, p. 377-391, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-71832014000200015
PEREIRA, Luena Nascimento Nunes. Alteridade e raça entre África e Brasil: branquidade e descentramentos nas ciências sociais brasileiras. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 63, n. 2, e170727, 2020. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ra/article/view/170727/163192. Acesso em: 11 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.11606/2179-0892.ra.2020.170727
RATTS, Alex. Eu sou atlântica: sobre a trajetória de vida de Beatriz Nascimento. Eu Sou Atlântica. São Paulo: Instituto Kuanza, 2006. Disponível em: https://www.imprensaoficial.com.br/downloads/pdf/projetossociais/eusouatlantica.pdf. Acesso em: 11 nov. 2022.
REED-DANAHAY, Deborah. Introduction. In: REED-DANAHAY, Deborah. Auto/Ethnography: Rewriting the Self and the Social. New York: Berg, 1997.
VELHO, Gilberto. O patrão e as empregadas domésticas. Sociologia, Problemas e Práticas, Lisboa, n. 69, p. 13-30, 2012. Disponível em: https://journals.openedition.org/spp/780#text. Acesso em: 11 nov. 2022.
VELHO, Gilberto. Observando o familiar. In: NUNES, Edson de Oliveira (org.). A aventura sociológica. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
VENANCIO, Vinícius; SILVA, Juliana Lima e. O Problema I: nada será como antes, amanhã: antropólogues negras/os movendo a antropologia brasileira. Novos Debates, Brasília, v. 7, n. 2, e7221, 2021. Disponível em: http://novosdebates.abant.org.br/wpcontent/uploads/2022/09/FORUM_o-problema_DIAGRAMADO.pdf. Acesso em: 11 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.48006/2358-0097-7221
VERSIANI, Daniela. Autoetnografias: conceitos alternativos em construção. Rio de Janeiro: Letras, 2005.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ana Clara Sousa Damásio dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright on articles published in Mediações belongs to the author(s): in the case of partial or entire republication of the original publication, we ask author(s) to indicate the original publication in the periodical.
Mediações uses the Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows Open Access, enabling any user to read, download, copy and disseminate its content so long as adequately referenced.
The opinions expressed by the author(s) are their sole responsibility.