Gender ideology in contemporary advertising

Authors

  • Débora Mendes Universidade Federal de São Carlos - UFSCAR

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.2010v15n1p241

Keywords:

Advertising, Feminist studies, Ideology, Subjectivity

Abstract

In studying contemporary advertising, we recognize the need for reconciling the classic perspective – of macro-sociological studies – with postmodern theories (which deal with subjectivity and identity). This conciliation can also be noted in feminist studies, represented in this article by Lauretis and Hollanda (1994). In order to understand this necessary conciliation, the text begins with a brief sketch about domination and power and then it tries to demonstrate how feminist theorists, when they relate those approaches, have contributed to the development of social theory. This can be seen, for instance, in the gender ideology concept, which brings the idea of the formation of subjectivities and of identities in and through social processes and comprehends simultaneously the structural processes which act in the advertising production and reinforce the androcentric standard.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Débora Mendes, Universidade Federal de São Carlos - UFSCAR

Master in Sociology from the Universidade Federal de São Carlos - UFSCAR.

References

BELELI, Iara. Marcas da diferença da propaganda brasileira. Tese (Doutorado, Ciências Sociais) - Universidade Estadual de Campinas, 2005.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Editora Civilização. Brasileira, 2003.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand do Brasil, 2007.

BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand do Brasil, 2002.

CORRÊA, Mariza. O sexo da dominação. Novos Estudos CEBRAP, n. 54, São Paulo, 1999.

DEL PRIORI, Mary. Corpo a corpo com a mulher: pequena história das
transformações do corpo feminino no Brasil. São Paulo: Editora Senac, 2000.

ENGELS, Frederic; MARX, Karl Heinrich. A ideologia alemã e outros escritos. São Paulo: Hucitec, 1991.

ESCOSTEGUY, Ana Carolina; MESSA, Márcia Rejane. Os estudos de gênero na pesquisa em comunicação no Brasil. Contemporânea, Revista de Comunicação e Cultura. Porto Alegre, v. 4, n. 2, 2006.

FERNÁNDEZ, Josefina. Foucault: ¿Marido o Amante? Algunas tensiones entre Foucault y el feminismo. Revista de Estudos Feministas, n. 2, Florianópolis, 2000.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

FOUCAULT, Michel. Por uma Genealogia do Poder. In: Microfísica do poder. vol. 7. Rio de Janeiro: Graal, 1984.

GRAMSCI, Antonio. Caderno 12: apontamentos e notas dispersas para um grupo de ensaios sobre a história dos intelectuais. In: Cadernos do Cárcere. v. 2. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 1992.

HOLLANDA, Heloísa Buarque de. Feminismo em tempos pós-modernos. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de. (org.). Tendências e Impasses – O feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1994.

LAURETIS, Teresa de. A tecnologia de Gênero. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de. (org.). Tendências e Impasses – O feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1994.

MARX, Karl. Mercadoria e dinheiro In: O capital: crítica da economia política. São Paulo: Nova Cultural, 1996. v. 1.

RAMOS, Ricardo. Contato imediato com a propaganda. São Paulo: Editora Global, 1987.

RUBIN, Gayle. The Traffic in Women. Notes on the “Political Economy” of Sex. In: REITER, Rayna (ed.) Toward an Anthropology of Women. New York: Monthly Review Press, 1975.

THERBORN, Göran. La ideología del poder y el poder de la ideología. México: Siglo XXI, 1989.

Published

2010-07-15

How to Cite

MENDES, Débora. Gender ideology in contemporary advertising. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 15, n. 1, p. 241–257, 2010. DOI: 10.5433/2176-6665.2010v15n1p241. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/4291. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.