Sociology teaching: contemporary peculiarities and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.2007v12n1p113

Keywords:

Sociology, Teaching of sociology High school, School education

Abstract

The aim of this study is to perform an analytical design of the particularities and conditions of the teaching of sociology in Brazilian high schools. It deals with the placement of sociology within the educational system of the country, of its educational potentials and dilemmas since its institutionalization as a scientific subject in the 1930’s. The analysis sets forth elements for a reflection on the challenges of both the social sciences and educators within the context of contemporary social reality and its determinations. Supported by teaching, research and extension activities alike, this study engenders reflections on formative experiences and presents an initial diagnosis of the concrete conditions in which this discipline is taught within the schools of Santa Catarina.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nise Jinkings, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

PhD in Social Sciences from the Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Professor at the Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC.

References

ANTUNES, Ricardo. Os sentidos do trabalho: ensaio sobre a afirmação e a negação do trabalho. 3. ed. São Paulo: Boitempo, 2000.

AZEVEDO, Fernando. Princípios de Sociologia. 9. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1964.

BARBOSA, Valéria; MENDONÇA, Suely. Licenciatura em Ciências Sociais: problemas e perspectivas. In: CONGRESSO NACIONAL DE SOCIÓLOGOS, 12., 2002, Curitiba. Anais... Curitiba, 2002.

BISPO, Mário. A Sociologia no ensino médio: o que pensam os professores da Rede Pública do Distrito Federal. 2002. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Universidade de Brasília, Brasília, 2002.

BOTTOMORE, Tom; NISBET, Robert. (org.). História da análise sociológica. Tradução de Waltensir Dutra. Rio de Janeiro: Zahar, 1980.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Brasília, 1999.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares Para o Ensino Médio: Ciências Humanas e suas tecnologias. Brasília, 2006. v. 3.

BRENNER, Robert. A Crise emergente do capitalismo mundial: do neoliberalismo à depressão? Revista do Instituto de Estudos Socialistas, São Paulo, n. 3, out. 1999.

CANDIDO, Antonio. Sociologia; ensino e estudo. Sociologia: Revista Didática e Científica, São Paulo, v. 11, n. 3, p. 275-289, set. 1949.

CANDIDO, Antonio. Literatura e sociedade. 5. ed. São Paulo: Ed. Nacional, 1976.

CARVALHO, Lejeune. (org). Sociologia e ensino em debate: experiências e discussão da Sociologia no ensino médio. Ijuí: Ed. UNIJUÌ, 2004.

CHACON, Wamireh. História das idéias sociológicas no Brasil. São Paulo: EDUSP/Grijalbo, 1977.

CHAMMÉ, Sebastião; MOTT, Yoshiko. A realidade do ensino de Sociologia no 2° grau: inovações e continuidades. In: BICUDO, M.; BERNARDO, M. (org.). Núcleos de ensino: um projeto de educação continuada. São Paulo: Unesp, 1996.

CHESNAIS, François. A mundialização do capital. trad. S. Foá. São Paulo: Xamã, 1996.

CIGLIO, Adriano. A Sociologia na Escola Secundária: uma questão das Ciências Sociais no Brasil- anos 40 e 50. 1999. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1999.

COAN, Marival. A Sociologia no Ensino Médio, o material didático e a categoria trabalho. 2000. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006.

CORREA, Lesi. A importância da disciplina Sociologia no currículo de 2. Grau. a questão da cidadania, problemas inerentes ao estudo da disciplina em 2 escolas oficiais de 2º. Grau de Londrina-PR. 1993. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1993.

COSTA PINTO, Luís. Ensino da Sociologia nas escolas secundárias. Sociologia: Revista Didática e Científica, São Paulo, v. 11, n. 3, p. 290-308, set. 1949.

COSTA PINTO, Luís; CARNEIRO, Edison. As Ciências Sociais no Brasil. Rio de Janeiro: CAPES, 1955. (Série Estudos e Ensaios, n° 6).

COSTA, Cristina. Sociologia: introdução à ciência da sociedade. 2. ed. São Paulo: Moderna, 1997.

FERNANDES, Florestan. Funções das ciências sociais no mundo moderno. In: PEREIRA, L.; FORACCHI, M. (org.). Educação e sociedade. 9. ed. São Paulo: Ed. Nacional, 1978. p. 22-28.

PEREIRA, L.; FORACCHI, M.. Desenvolvimento histórico-social da sociologia no Brasil. In: PEREIRA, L.; FORACCHI, M. A sociologia no Brasil: contribuição para o estudo de sua formação e desenvolvimento. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1980. p. 25-49.

PEREIRA, L.; FORACCHI, M.. A ‘crise’ das ciências sociais em São Paulo. In: PEREIRA, L.; FORACCHI, M. A sociologia no Brasil: contribuição para o estudo de sua formação e desenvolvimento. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1980a. p. 85-86.

PEREIRA, L.; FORACCHI, M.. O ensino de Sociologia na escola secundária brasileira. In: PEREIRA, L.; FORACCHI, M. A Sociologia no Brasil: contribuição para o estudo de sua formação e desenvolvimento. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1980b. p. 105-125.

PEREIRA, L.; FORACCHI, M.. A herança intelectual da Sociologia. In: FORACCHI, M.; MARTINS, J. S. (org.). Sociologia e sociedade: leituras de introdução à Sociologia. 21. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2000. p. 11-20.

GUELFI, Wanirley. A Sociologia como disciplina Escolar no Ensino Secundário Brasileiro: 1925-1942. 2001. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2001.

HOBSBAWM, Eric. Era dos extremos: o breve século XX (1914-1991). trad. M. Santarrita; revisão técnica M. C. Paoli. 2. ed., São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

IANNI, Octavio. Sobre a inclusão da Sociologia no curso secundário. In: CONGRESSO DOS ALUNOS DA FFLCH DA USP. 4., 1957, São Paulo. Revista Atualidades Pedagógicas, São Paulo, v. 8, n. 40, p. 19-20, jan./abr. 1957.

IANNI, Octavio. A Sociologia numa época de globalismo. In: FERREIRA, L. (org.). A Sociologia no horizonte do século XXI. São Paulo: Boitempo, 1997. p. 13-25.

IANNI, Octavio. Sociologia do futuro. Primeira Versão, n. 100. Campinas: IFCH/Unicamp, 2001.

JINKINGS, Nise. As particularidades e os desafios do ensino de Sociologia nas escolas. In: M. F. DIAS et al. (org.). Formação de professores: experiências e reflexões. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2006.

JINKINGS, Nise; LIMA, Silvia Auras de. A Sociologia no Ensino Médio: experiências docentes, formação e condições de trabalho do professor. Florianópolis: UFSC, 2005.

KUENZER, Acácia. O Ensino Médio agora é para a vida: entre o pretendido, o dito e o feito. Educação & Sociedade, Campinas, v. 11, n. 70, abr. 2000.

LAKATOS, Eva. Sociologia geral. São Paulo: Atlas, 1982. LIMONGI, F. Mentores e clientelas da Universidade de São Paulo. In: Miceli, S. (org.). História das Ciências Sociais no Brasil. São Paulo: Vértice, 1989. v. 1.

MACHADO, Celso. O ensino de Sociologia na escola secundária brasileira: levantamento preliminar. Revista da Faculdade de Educação. São Paulo, v. 13, n. 1, p. 115-148, jan./jun. 1987.

MACHADO, Olavo. O ensino de Ciências Sociais no nível médio. 1996. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 1996.

MEKSENAS, Paulo. Sociologia. 2. ed. rev. São Paulo: Cortez, 1994.

MEKSENAS, Paulo. Aprendendo Sociologia: a paixão de conhecer a vida. São Paulo: Loyola, 1985.

MENDONÇA, Suely. Licenciatura em Ciências Sociais e Núcleo de Ensino/Unesp: trabalho diferenciado na formação de professores de Sociologia. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE SOCIOLOGIA, 11., 2003, Campinas. Anais… Campinas: Unicamp, 2003.

Published

2007-07-15

How to Cite

JINKINGS, Nise. Sociology teaching: contemporary peculiarities and challenges. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 12, n. 1, p. 113–130, 2007. DOI: 10.5433/2176-6665.2007v12n1p113. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/3391. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.