The debate about the teaching of Sociology in secondary school, between the 1930s and 1950s. Science and modernity in Brazilian educational thought

Authors

  • Flávio Marcos Silva Sarandy Universidade Federal Fluminense - UFF

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.2007v12n1p67

Keywords:

Teaching of sociology, Educational policy, Educação básica, High school

Abstract

The educational speech of decades of 1930 1950 considered the science as the way of coherent understanding of the national reality and education, the main arena of intervention in social relations, therefore, an education geared for science in its guiding principles, in terms of educational policy and, internally, in terms of teaching and curriculum, and with the main content knowledge produced by the science itself, with views on democracy and the entry of Brazil in the capitalist modernity. The article discusses the importance of the teaching of sociology at the Brazilian educational thought from the linkage between certain variables such as “democracy”, “science” and “modernity”, and suggests that in texts of Florestan Fernandes, Costa Pinto and Antonio Cândido, for example, there is an association between a conception of democracy, a prospect that is to be studied social relations in Brazil and the prominence of education as a strategic project of modernization and democratic development rightly due to the formation of “skills” needed to Brazilian citizens, where the teaching of sociology at the high school took place of prominence for the project, in a context of effervescent break with a past taken by representative of our delay.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Flávio Marcos Silva Sarandy, Universidade Federal Fluminense - UFF

Doctor in Public Policies and Human Training from the Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ. Professor at the Universidade Federal Fluminense - UFF.

References

AZEVEDO, Fernando de. A sociologia no Brasil: o ensino e as pesquisas sociológicas no Brasil. In: WILLEMS, E. Dicionário de sociologia. 4. ed. São Paulo: Globo, 1969.

BOMENY, Helena. Os intelectuais da educação. São Paulo: Jorge Zahar, 2001.

BOTELHO, André. Aprendizado do Brasil. a nação em busca dos seus portadores sociais. Campinas: Unicamp, 2002.

CÂNDIDO, Antônio. Literatura e Sociedade. 8. ed. São Paulo: T. A. Queiroz, 2000.

CARVALHO, Marta M. Chagas. Educação e política nos anos 20: a desilusão com a República e o entusiasmo pela educação. In: DE LORENZO, Helena Carvalho; COSTA, Wilma Peres da (org.). A década de 20 e o Brasil moderno. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1997.

CORREA, Lesi. Projeto de Extensão Universitária, Laboratório de Ensino de Sociologia. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 1999.

COSTA PINTO, Luiz de Aguiar. O ensino da sociologia na escola secundária. Tese (Concurso à Livre Docência) - Faculdade Nacional de Filosofia da Universidade do Brasil, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1947.

CUNHA, Marcus Vinícius da; TOTTI, Marcelo Augusto. Do “Manifesto dos Pioneiros” à “Sociologia Educacional”: ciência social e democracia na educação brasileira. Rio de Janeiro: FGV, 2004.

FERNANDES, Florestan. O ensino da Sociologia na escola secundária brasileira. In: FERNANDES, Florestan. A Sociologia no Brasil. Petrópolis: Vozes, 1975.
Originalmente publicado nos Anais do I Congresso Brasileiro de Sociologia, 21-27 de junho de 1954, em São Paulo.

GHIRALDELLI JR., Paulo. A pedagógica marxista brasileira e o esgotamento das energias utópicas da sociedade do trabalho: um caso de não-enfrentamento. In: GHIRALDELLI JR., Paulo. Educação e Razão Histórica. São Paulo: Editora Cortez, 1994, pp. 149-190.

GIGLIO, Adriano. A sociologia na Escola Secundária: uma questão das Ciências no Brasil- anos 40 e 50. 1999. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1999.

LAHUERTA, Milton. Os intelectuais e os anos 20: moderno, modernista, modernização. In: DE LORENZO, Helena Carvalho; COSTA, Wilma Peres da (org.). A década de 20 e o Brasil moderno. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1997.

LEVINE, Donald N. Visões da tradição sociológica. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1997. Tradução de Álvaro Cabral.

MEKSENAS, Paulo. O Ensino da Sociologia na Escola Secundária. In: MEKSENAS, Paulo. Leituras & Imagens. Grupo de Pesquisa em Sociologia da Educação. Florianópolis: UFSC, UDESC, 1995. p. 67-79.

MELO, Manuel Palácios da Cunha e. Quem explica o Brasil. Juiz de Fora: Editora UFJF, 1999.

MEUCCI, Simone. A institucionalização da sociologia no Brasil: primeiros manuais e cursos. 2000. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.

MORAES, Amaury Cesar. Licenciatura em ciências sociais e ensino de sociologia: entre o balanço e o relato. Tempo Social, São Paulo, abr. 2003.

MORAES, João Quartin de. O positivismo nos anos 20: entre a ordem e o progresso. In: DE LORENZO, Helena Carvalho; COSTA, Wilma Peres da (org.). A década de 20 e o Brasil moderno. São Paulo: UNESP, 1997.

NUNES, Edson. A gramática política do Brasil: clientelismo e insulamento burocrático. 2. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1999.

PAGNI, Pedro Ângelo. Do “Manifesto de 1932” à construção de um saber pedagógico. Ensaiando um diálogo entre Fernando de Azevedo e Anísio Teixeira. Ijuí: UNIJUÍ, 2000.

RÊSES, Erlando da Silva. ...E com a palavra: os alunos. Estudo das representações sociais dos alunos da rede pública do Distrito Federal sobre a sociologia no ensino médio. 2004. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade de Brasília, Brasília, 2004.

SANTOS, Mário Bispo dos. A Sociologia no Ensino Médio: o que pensam os professores da rede Pública do Distrito Federal. 2002. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Universidade de Brasília, Brasilília, 2002.

SARANDY, Flávio Marcos Silva. A Sociologia volta à escola: um estudo dos manuais de sociologia para o ensino médio no Brasil. 2004. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2004.

VIANNA, Luiz Werneck. Caminhos e Descaminhos da Revolução Passiva à Brasileira. Dados, Rio de Janeiro, v. 39, n. 3, 1996.

VILLAS BÔAS, Gláucia (org). A importância de dizer não e outros ensaios sobre a recepção da Sociologia em escolas cariocas. Rio de Janeiro: Núcleo de Pesquisas de Sociologia da Cultura, 1998. (Série Iniciação Científica, n. 8).

Published

2007-07-15

How to Cite

SARANDY, Flávio Marcos Silva. The debate about the teaching of Sociology in secondary school, between the 1930s and 1950s. Science and modernity in Brazilian educational thought. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 12, n. 1, p. 67–92, 2007. DOI: 10.5433/2176-6665.2007v12n1p67. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/3389. Acesso em: 31 aug. 2024.

Issue

Section

Articles