The sociology movement as a school subject between 1925 and 1942: the reforms of the secondary and the teaching programs of Colégio Pedro II

Authors

  • Wanirley Pedroso Guelfi Universidade Federal do Paraná - UFPR

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.2007v12n1p11

Keywords:

Social Sciences and teach secondary, Social Sciences and I teach in the 2nd Degree, History of the disciplines, History and historiography of the education

Abstract

The present text guides to the understanding of the reason why Sociology was inserted and remained as a subject in the Brazilian high school curriculum within the preparatory study category, between 1925 and 1942. Also it aims to understand the connection withthe idea of modernity in the country. The sources selected for information was the laws about school legislation and the education programmers of Pedro II College, in Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wanirley Pedroso Guelfi, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Doctor in Education from the Universidade Federal do Paraná - UFPR. Professor at the Universidade Federal do Paraná - UFPR.

References

AZEVEDO, Fernando de. A Sociologia no Brasil. In: DICIONÁRIO de Sociologia. Porto Alegre: Globo, 1974. Prefácio.

BRASIL. Decreto n.º 19.890, de 18 de abril de 1931. Dispõem sobre a organização do Ensino Secundário. Brasília, 1932.

CARVALHO, Delgado de. Sociologia: summarios do curso do sexto anno. São Paulo: F. Alves, 1931.

DISTRITO FEDERAL. Departamento de Educação. Programas de Ciências Sociais. São Paulo: Ed. Nacional, 1934. (Série C).

IANNI, Octávio. A sociologia e o mundo moderno. São Paulo: EDUC, 1988.

LAHUERTA, Milton. Os intelectuais e os anos 20: moderno, modernista, modernização. In: LORENZO, Helena Carvalho de; COSTA, Wilma Peres da (org.). A década de 1920 e as origens do Brasil moderno. São Paulo: UNESP, 1997.

LEPENIES, Wolf. As três culturas. São Paulo: EDUSP, 1996.

MACHADO, Celso de Souza. O ensino da Sociologia na escola secundária brasileira: levantamento preliminar. Revista da Faculdade de educação, São Paulo, v. 13, n. 1, p.115-142, jan./jun. 1987.

MONARCHA, Carlos. Notas sobre educação nacional na “Era Getulina”. História da Educação, Pelotas, n. 6, p. 57-68, out. 1999.

PROGRAMA Integral dos Cursos Complementares. Revista de Sociologia, v. 1, n. 2, p.42-46, 1939.

ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da Educação no Brasil. 20. ed. Petrópolis: Vozes, 1998.

SENA, Adalberto Corrêa. Legislação brasileira do ensino secundário: de 1901 a 1939. Rio de Janeiro: Edição da Livraria Central, 1939.

SERVA, Mario Pinto. A educação nacional. Pelotas: Livraria Universal Echenigne, 1924.

VECHIA, Ariclê; LORENZ, Karl Michael (org.). Programa de ensino da escola secundária brasileira: 1850-1951. Curitiba: Editora do Autor, 1998.

XAVIER, Maria Elizabete et al. História da Educação: a escola no Brasil. São Paulo: FTD, 1994.

Published

2007-07-15

How to Cite

GUELFI, Wanirley Pedroso. The sociology movement as a school subject between 1925 and 1942: the reforms of the secondary and the teaching programs of Colégio Pedro II. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 12, n. 1, p. 11–30, 2007. DOI: 10.5433/2176-6665.2007v12n1p11. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/3385. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.