The young peasant woman and the relations of work, gender and generation in settlement of agrarian reform

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.2018v23n3p248

Keywords:

Young peasant women, Labour, Gender, Generation

Abstract

This article analyses the participation of young peasant women in rural work, focusing on the issue of gender and generation. For this analysis, reference is made to a survey carried out in an agrarian reform settlement in the State of Paraná, with young people between 14 and 20 years old. Through the methodology of life history and the focus group, we sought to understand the life trajectory of peasant youth, especially the young women, and the gender relations they establish in the context of family work. It argues that gender and generation hierarchies, which structures power relations in patriarchal regimes, are questioned and / or subverted by the rural youth when they have access to schooling and become aware of gender inequalities. This is made possible through their participation in social movements (for land, youth, women) that allow the construction of new practices and discourses, resignifying the social place of the young peasant.

Author Biographies

Sonia Fatima Schwendler, Universidade Federal do Paraná - UFPR

PhD in Iberian and Latin American Studies from the University Of London. Professor at the Universidade Federal do Paraná - UFPR.

Catarina Rielli Vieira, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Master in Education from the Universidade Federal do Paraná - UFPR.

Mariana Ribeiro Do Amaral, Universidade Federal do Paraná - UFPR

PhD in Education from the Federal Universidade Federal do Paraná.

References

ABRAMO, Helena. Condição juvenil no Brasil contemporâneo. In: ABRAMO, Helena; BRANCO, Paulo P. (Org.). Retratos da juventude brasileira: análises de uma pesquisa nacional. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2005. p. 37-72.

ABRAMOVAY, Ricardo. O capital social dos territórios: repensando o desenvolvimento rural. Fortaleza: Governo do Estado do Ceará, 1998.

ABREU, Marcos José de; SANTOS, Luiz Carlos Rebelatto dos; CAZELLA, Ademir Antônio. Rede ecovida de agroecologia: certificação participativa de produtos ecológicos e organização de núcleos regionais. Extensio UFSC, Florianópolis, v. 1, n. 1, 2004.

AGUIAR, Vilênia Venâncio Porto; STROPASOLAS, Valmir Luiz. As problemáticas de gênero e geração nas comunidades rurais de Santa Catarina. In: SCOTT, Parry; CORDEIRO, Rosineide; MENEZES, Marilda (Org.). Gênero e geração em contextos rurais. Florianópolis: Mulheres, 2010. p. 159-181.

ALTIERI, Miguel A. Agroecologia: bases científicas para uma agricultura sustentável. 3. ed. Rio de Janeiro: Expressão Popular, 2012.

ALTIERI, Miguel A. Agroecology, small farms, and food sovereignty. Monthly Review: An Independent Socialist Magazine, New York, v. 61, n. 3, p. 102-113, 2009.

ALVES, Maria de Fátima; VINHA, Janaina Francisca de Souza Campos. A juventude camponesa e a sua organização social e política: o território como categoria analítica. Pastoral da Juventude Rural. Recife, 20 dez. 2015. Disponível em: https://pjrbrasil.org/2015/12/20/a-juventude-camponesa-e-a-sua-organizacao-social-e-politica-o-territorio-como-categoria-analitica/. Acesso em: 10 mar. 2017.

ARIAS GUEVARA, María de los Ángeles; WESZ JUNIOR, Valdemar João. Género y agroecología: estudios de caso en Brasil. Agroecologia, Murcia, v. 7, n. 2, p. 101-110, 2012.

BNDES - BANCO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO E SOCIAL. Circular SUP/AOI nº 16/2017. Rio de Janeiro, 2017.

BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Tradução Maria Helena Kuhner. 6. Ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2009.

BOURDIEU, Pierre. Outline of a theory of practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1977.

BOURDIEU, Pierre. Structures, habitus, practices. In: BOURDIEU, Pierre. The logic of practice. Cambridge: Polity Press, 1990. p. 52–65.

BRANCO, Maria Teresa Castelo; SILVA, Franciele J. Gazola. Representação social do trabalho pelos jovens Sem Terra da fazenda São Joaquim. In: SCHWENDLER, Sônia Fátima (Org.). Exercitando a cidadania no campo: a educação popular com trabalhadores Sem Terra. Curitiba: Ed. UFPR, 2006. p. 149-164.

BRUMER, Anita; PANDOLFO, Graziela Castro; CORADINI, Lucas. Gênero e agricultura familiar: projetos de jovens filhos de agricultores familiares na Região Sul do Brasil. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL FAZENDO GÊNERO, 8., 2008, Florianópolis. Anais... Florianópolis: UFSC, 2008.

BRUNO, Regina et al. Razões da participação das mulheres rurais em grupos produtivos. In: NEVES, Delma Pessanha; MEDEIROS, Leonilde Servolo de (Org.). Mulheres camponesas: trabalho produtivo e engajamentos políticos. Niterói: Alternativa, 2013. p. 217-237.

BUTTO, Andrea; HORA, Karla. Integração regional e políticas para as mulheres rurais no Mercosul. In: SCOTT, Parry; CORDEIRO, Rosineide; MENEZES, Marilda (Org.). Gênero e geração em contextos rurais. Florianópolis: Mulheres, 2010. p. 123-155.

CASTRO, Elisa Guaraná de. Juventude rural no Brasil: processos de exclusão e a construção de um ator político. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, Manizales, v. 7, n. 1, p. 179-208, 2009. Disponível em: http://www.umanizales.edu.co/revistacinde/index.html. Acesso em: 2 mar. 2017.

CONNELL, Robert William. Políticas da masculinidade. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 185-206, jul./dez. 1995.

DEERE, Carmen Diana; LEÓN, Magdalena. Empowering women: land and property rights in Latin America. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press, 2001. (Pitt Latin American Studies).

DESMARAIS, Annette Aurélie. The Via Campesina: peasant women on the frontiers of food sovereignty. Canadian Woman Studies, Toronto, v. 23, n. 1, p. 140-145, 2003.

ESMERALDO, Gema G. O protagonismo político de mulheres rurais por seu reconhecimento econômico e social. In: NEVES, Delma Pessanha; MEDEIROS, Leonilde Servolo de (Org.). Mulheres camponesas: trabalho produtivo e engajamentos políticos. Niterói: Alternativa, 2013. p. 237-256.

FRASER, Márcia Tourinho Dantas; GONDIM, Sônia Maria Guedes. Da fala do outro ao texto negociado: discussões sobre a entrevista na pesquisa qualitativa. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 14, n. 28, p. 139-152, 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/paideia/v14n28/04.pdf. Acesso em: 10 jun. 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GASPARETO, Sirlei A. K.; MENEZES, Marilda A. As jovens do Movimento de Mulheres Camponesas (MMC) em Santa Catarina. In: NEVES, Delma Pessanha; MEDEIROS, Leonilde Servolo de (Org.). Mulheres camponesas: trabalho produtivo e engajamentos políticos. Niterói: Alternativa, 2013. p. 303-328.

GONDIM, Sônia Maria Guedes. Grupos focais como técnica de investigação qualitativa: desafios metodológicos. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 12, n. 24, p. 149-161, 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/paideia/v12n24/04.pdf. Acesso em: 4 maio 2014.

HEREDIA, Beatriz Maria Alásia de. A morada da vida: trabalho familiar de pequenos produtores do Nordeste do Brasil. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

INCRA - INSTITUTO NACIONAL DE COLONIZAÇÃO E REFORMA AGRÁRIA. Cresce o número de mulheres titulares de terra da reforma agrária. 8 maio 2012. Disponível em: http://www.incra.gov.br/cresce-o-numero-de-mulheres-titulares-de-terra-da-reforma-agraria. Acesso em: 23 fev. 2018.

JACOBS, Susie. Gender and agrarian reform. New York: Routledge, 2010.

LEÃO, Geraldo; ANTUNES-ROCHA, Maria Isabel. In: Juventudes no/do campo: questões para um debate. LEÃO, Geraldo; ANTUNES-ROCHA, Maria Isabel (Org.). Juventudes do campo. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. p. 17-27.

MARRE, Jacques Léon. História de vida e método biográfico. Cadernos de Sociologia, Porto Alegre, v. 3, n. 3, p. 89-141, jan./jul. 1991.

MARTINS, Fernando José (Org.). Práticas educativas da Via Campesina. Curitiba: CRV, 2014.

MEEK, David. Learning as territoriality: the political ecology of education in the Brazilian landless workers’ movement. The Journal of Peasant Studies, London, v. 42, n. 6, p. 1179-1200, 2015.

MONTEIRO, Denis. Agroecossistemas. In: CALDART, Roseli Salete et al. Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro: Expressão Popular, 2012. p. 65-71.

PAULILO, Maria Ignez. Movimentos das mulheres agricultoras e os muitos sentidos da “igualdade de gênero”. In: FERNANDES, Bernardo Mançano; MEDEIROS, Leonilde Servolo de; PAULILO, Maria Ignez (Org.). Lutas camponesas contemporâneas: condições, dilemas e conquistas. São Paulo: Ed. UNESP, 2009. p. 179-201. v. 2: A diversidade das formas das lutas no campo.

PORTELLI, Alessandro. What makes oral history different. In: PERKS, Robert; THOMSON, Alistair (Ed.). The oral history reader. 2nd ed. London: Routledge, 2006. p. 32-42.

RENK, Arlene; BADALOTTI, Rosana Maria; WINCKLER, Silvana. In: SCOTT, Parry; CORDEIRO, Rosineide; MENEZES, Marilda (Org.). Gênero e geração em contextos rurais. Florianópolis: Mulheres, 2010. p. 367-390.

RENK, Valquíria Elita. A educação dos imigrantes católicos em Curitiba. Curitiba: Champagnat, 2004. (Coleção Gralha Azul).

REZENDE, Simone A. Diálogo de Saberes no Encontro de Culturas: o desafio da construção do conhecimento em agroecologia na Educação do Campo. Dissertação de Mestrado. Curitiba: Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPR, 2018.

SALES, Celecina de Maria Veras. Mulheres jovens rurais: marcando seus espaços. In: SCOTT, Parry; CORDEIRO, Rosineide; MENEZES, Marilda (Org.). Gênero e geração em contextos rurais. Florianópolis: Mulheres, 2010. p. 423-448.

SCHWENDLER, Sônia Fátima. Dia internacional da mulher no campo brasileiro: novas formas de protesto político e de resistência. Revista da Faculdade de Direito da UFG, Goiânia, v. 38, n. 1, p. 50-80, jan./jun. 2014.

SCHWENDLER, Sônia Fátima. Feminismo camponês e popular: práticas, saberes e discursos de gênero, construídos nas conexões sociais e políticas dos movimentos sociais de campo. In: TAMANINI, Marlene; BOSCHILIA, Roseli; SCHWENDLER, Sônia Fátima (Org.). Teorias e políticas de gênero na contemporaneidade. Curitiba: Ed. UFPR, 2017. p. 141-172.

SCHWENDLER, Sônia Fátima. O processo pedagógico da luta de gênero na luta pela terra: o desafio de transformar práticas e relações sociais. Educar em Revista, Curitiba, n. 55, p. 87-109, jan./mar. 2015.

SCHWENDLER, Sônia Fátima. Women’s emancipation through participation in land struggle. 2013. Tese (Doutorado em Estudos Ibéricos e Latino-Americanos) - University of London, London, 2013.

SCHWENDLER, Sônia Fátima; THOMPSON, Lucia Amaranta. An education in gender and agroecology in Brazil’s landless rural workers’ movement. Gender and Education, Abingdon, v. 29, n. 1, p. 100-114, 2017.

SILVA, Carmem; PORTELLA, Ana Paula. Divisão sexual do trabalho em áreas rurais no nordeste brasileiro. In: SCOTT, Parry; CORDEIRO, Rosineide. Agricultura familiar e gênero: práticas, movimentos e políticas públicas. Recife: Ed. UFPE, 2006. p. 127-144.

STROPASOLAS, Valmir. Juventude rural: uma categoria social em construção. In: CONGRESOS BRASILEIRO DE SOCIOLOGIA, 12., 2005, Belo Horizonte. Anais… Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Sociologia, 2005.

THOMPSON, Paul. The voice of the past: oral history. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press, 1998.

TORINELLI, Michele. Assentamento contestado, laboratório de organização popular e agroecologia. In: JORNADA DE AGROECOLOGIA, 16., 2017, Lapa. Cadernos... [S.l.]: [s.n.], 2017.

VIEIRA, Catarina. As relações de gênero na organização da juventude Sem Terra. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2015.

VIEIRA, Catarina. Semeando a igualdade de gênero na escola itinerante Caminhos do Saber: uma relação entre movimento social e educação. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2018.

WALBY, Sylvia. Gender transformations. London: Routledge, 1997.

WEISHEIMER, Nilson. Sobre a situação juvenil na agricultura familiar. In: LEÃO, Geraldo; ANTUNES-ROCHA, Maria Isabel (Org.). Juventudes do campo. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. p. 31-52.

Published

2018-12-29

How to Cite

SCHWENDLER, Sonia Fatima; RIELLI VIEIRA, Catarina; AMARAL, Mariana Ribeiro Do. The young peasant woman and the relations of work, gender and generation in settlement of agrarian reform. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 23, n. 3, p. 248–275, 2018. DOI: 10.5433/2176-6665.2018v23n3p248. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/32738. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Articles