The practice of teaching sociology: the difficulties of alagoan teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.2018v23n2p455

Keywords:

Teaching practice, Teaching Sociology, Difficulties, Teachers in Alagoas

Abstract

This article seeks to present and discuss the main difficulties of High School Sociology teachers in the delivery of this discipline. We begin with the assumption that it is necessary, when studying the teaching of sociology, to consider the general formative deficiencies of the teacher, the lack of tradition in the discipline - due to its recent reintroduction -, the incipient production of didactic resources, the structural and daily conditions of teaching. Thus, this article presents a brief general context in order to analyze the specificities of the teaching of Sociology in the state of Alagoas. It is a research whose data were obtained through an online questionnaire given to 104 teachers of primary education Sociology active in the state of Alagoas. Among the results, we highlighted the greatest insecurity in teaching classes which address the contributions of the classics of Sociology (Karl Marx, Emile Durkheim and Max Weber) for the understanding of contemporary social phenomena. In addition to this situation, teachers point out difficulties in accessing didactic resources related to such content. We also identify that these difficulties are related to the formative deficiencies, the working conditions and the broader context of the teaching of Sociology.

Author Biography

Cristiano das Neves Bodart, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Doctor in Sociology from the Universidade de São Paulo - USP. Professor at the Universidade Federal de Alagoas - UFAL.

References

ANTUNES, Ricardo; POCHMANN, Márcio. A desconstrução do trabalho e a explosão do desemprego estrutural e da pobreza no Brasil. In: CIMADAMORE, Alberto D.; CATTANI, Antonio David (Org.). Produção de pobreza e desigualdade na América Latina. Tradução de Ernani Ssó. Porto Alegre: Tomo Editorial/Clacso, 2007.

BODART, Cristiano das Neves; CIGALES, Marcelo Pinheiro. Ensino de SOCIOLOGIA no Brasil (1993-2015): um estado da arte na pós-graduação. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v. 42, n. 2, 2017. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/ article/view/19500. Acesso em: 29 jun. 2017.

BODART, Cristiano das Neves; SILVA, Roniel Sampaio. Um “raio-x” do professor de Sociologia brasileiro: condições e percepções. Estudos de Sociologia, Recife, v. 2, n. 22, 2016. Disponível em: http://www.revista.ufpe.br/revsocio/index.php/revista/article/ view/591/412. Acesso em: 10 jun. 2017.

BODART, Cristiano das Neves; SOUZA, Ewerton Diego de. Quando o ensino de Sociologia se torna tema de dossiês de periódicos acadêmicos. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE SOCIOLOGIA DO ENSINO BÁSICO (ENESEB). Brasília: ABECS, 2017. Anais... Disponível em: http://www.aconteceeventos.com.br/ Anais%20ENESEB/resumos/PPT-eposter-trab-aceito-0109-1.pdf. Acesso em: 30 ago. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/ CEB No 02/97. Brasília, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/ pdf/RCNE_CEB02_97.pdf. Acesso em: 30 ago. 2017.

CHEVALLARD, Yves. La transposición didática: del saber sábio al saber enseñado. Tradução de Claudia Gilman. 3. ed. Buenos Aires: Aique Grupo, 2005.

COMENIUS, Iohannis Amos. Didáctica magna. 3. ed. São Paulo: M. Fontes, 1997.

ERAS, Lígia Wilhelms; OLIVEIRA, Ricardo Costa de. Uma sociologia dos livros: coletâneas sobre o ensino de sociologia na educação básica (2008-2013). In: OLIVEIRA, Eveline Antunes F. de; OLIVEIRA, Amurabi (Org.). Ciências sociais e educação: um reencontro marcado. Maceió: EDUFAL, 2015.

FLORÊNCIO, Maria Amélia de Lemos. A sociologia no ensino médio: a trajetória histórica no Brasil e em Alagoas. In: PLANCHEREL, Alice Anabuki; OLIVEIRA, Evelina Antunes F. de (Org.). Leituras sobre sociologia no ensino médio. Maceió: UFAL, 2007.

GAUDÊNCIO, Júlio Cezar; SOUZA, Jordânia de Araújo; NUNES, Noélia. Formação do professor no Instituto de Ciências Sociais (ICS/Ufal): considerações a partir do curso de licenciatura presencial. In: SANTANA, Luciana; CAVALCANTI, Bruno César; VASCONCELOS, Ruth. História e memória das ciências sociais em Alagoas. Maceió: EDUFAL, 2017.

GUIMARÃES, Elisabeth da Fonseca. As orientações curriculares nacionais, a formação dos professores e as licenciaturas em ciências sociais. In: MIRHAN, Lejeune (Org.). Sociologia no ensino médio: desafios e perspectivas. São Paulo: A. Garibaldi, 2015.

HANDFAS, Anita; MAÇAIRA, Julia P. O estado da arte da produção científica sobre o ensino de Sociologia na educação básica. In: HANDFAS, Anita; MAÇAIRA, Julia Polessa; FRAGA, Alexandre Barbosa (Org.). Conhecimento escolar e ensino de Sociologia: instituições, práticas e percepções. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2015.

INEP - INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo escolar. Brasília: Ministério da Educação, 2016.

MATIAS FILHO, Manoel. Onde estão nossas cabeças? Os cientistas sociais: formação acadêmica e o exercício profissional. 2004. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal.

MORAES, Amaury Cesar. Licenciatura em ciências sociais e ensino de sociologia: entre o balanço e o relato. Tempo Social, São Paulo, v. 15, n. 1, abr. 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ts/v15n1/v15n1a01.pdf. Acesso em: 10 jun. 2017.

OLIVEIRA, Amurabi. O professor de sociologia em Maceió-AL: alguns apontamentos sobre suas condições de trabalho. In: OLIVEIRA, Eveline Antunes F. de; OLIVEIRA, Amurabi (Org.). Ciências sociais e educação: um reencontro marcado. Maceió: EDUFAL, 2015.

OLIVEIRA, Amurabi; FERREIRA, Vanessa R.; SILVA, Claudovan Freire da. Percursos
e singularidades do ensino de sociologia em Alagoas. Saberes em Perspectiva, Jequié, v. 4, n. 8, p. 11-34, 2014. Disponível em: http://www.saberesemperspectiva.com.br/ index.php/saberesemperspectiva/article/view/v4n8art1/spv4n8_1. Acesso em: ago. 2017.

OLIVEIRA, Evelina Antunes F. de. Notas sobre o ensino de sociologia em Alagoas. In: PLANCHEREL, Alice Anabuki; OLIVEIRA, Evelina Antunes F. de. Leituras sobre sociologia no ensino médio. Maceió: EDUFAL, 2007. p. 17-36.

OLIVEIRA, Evelina Antunes F. O ensino de ciências sociais em Alagoas: notas sobre as graduações presenciais. In: SANTANA, Luciana; CAVALCANTI, Bruno Cesar; VASCONCELO, Ruth (Org.). Memória e história das ciências sociais em Alagoas. Maceió: EDUFAL, 2017.

SANTOS, Mário Bispo dos. A sociologia no ensino médio: o que pensam os professores da rede pública do Distrito Federal. 2002. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade de Brasília, Brasília.

SOUZA, Jordânia de Araújo; MARINHO, Noélia Nunes; GAUDÊNCIO, Júlio Cezar. Ensino e docência: desafios para a formação e atuação de professores de sociologia/ ciências sociais. Política & Sociedade, Florianópolis, v. 14, n. 31, set./dez. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/2175- 7984.2015v14n31p63/31521. Acesso em: 12 out. 2017.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência com profissão de interações humanas. Tradução de Batista Kreuch. ed.8 Petrópoles: Vozes, 2013.

Published

2018-09-02

How to Cite

BODART, Cristiano das Neves. The practice of teaching sociology: the difficulties of alagoan teachers. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 23, n. 2, p. 455–491, 2018. DOI: 10.5433/2176-6665.2018v23n2p455. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/30442. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Articles