Oral history of texts in school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2011v11n1p177

Keywords:

Written text, Spoken text, Orality

Abstract

This work begins by noting that speech and writing are not opposed, because there is a continuity between them. From this premise, the speaking marks are studied in oral texts produced by eighth grade studentsin a public school in Londrina, Paraná. Those marks are divided into two groups: a) those from the local speechplanning; b) those related to the involvement between the dialogueparticipants. The text ends with some proposals to solve theproblems exposed.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Paulo de Tarso Galembeck, Universidade Estadual de Londrina

PhD Professor at Universidade Estadual de Londrina

References

CASTILHO, Ataliba Teixeira de. A língua falada no ensino de português. São Paulo: Contexto, 1998.

CHAFE, Wallace L. Integration and involvement in speaking writing, and oral literature. In: TANNEN, Deborah (Eds.). Spoken and written langue: exploring orality and litteraly. New Jersey Ablex, 1985. p. 15-51.

EGGINS, Suzanne; SLADE, Diana. Analysing casual conversation. London: Longman, 1997.

GALEMBECK, Paulo de Tarso; CARVALHO, Kelly Alessandra. Os marcadores conversacionais na fala culta de São Paulo (Projeto NURC/SP). Revista Intercâmbio, São Paulo, v.6, p.830-850, 1997.

HALLIDAY, Michael A. K. Spoken and written language. Oxford: Oxford University Press, 1989.

JUBRAN, Clélia, C. A. S. Parênteses: propriedades identificadoras. In: CASTILHO, Ataliba Teixeira de; BASÍLIO, Margarida (Orgs.). Gramática do português falado. Campinas: Ed. UNICAMP, 1995. v.4: Estudos Descritivos, p. 339-354.

MARCUSCHI, Luiz Antonio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. São Paulo: Cortez, 2001.

MARCUSCHI, Luiz Antonio. Marcadores conversacionais no português brasileiro: formas, posições e funções. In: CASTILHO, Ataliba Teixeira de. Português falado culto no Brasil. São Paulo: Contexto, 1989.

RODRIGUES, Ângela Cecília de Souza. Língua falada e língua escrita. In: PRETI, Dino (Org.). Análise de textos orais. São Paulo: Humanitas, 1993. p. 15-37.

STORTO, Letícia Jovelina; GALEMBECK, Paulo de Tarso. A influência da linguagem virtual em redações escolares de alunos do ensino fundamental. In: CELLIP - CENTRO DE ESTUDOS LINGÜÍSTICOS E LITERÁRIOS DO PARANÁ, 19, 2009, Cascavel. Anais... Cascavel, 2009.

VOGT, Carlos. O intervalo semântico. 1974. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1974.

Published

2011-08-12

How to Cite

GALEMBECK, P. de T. Oral history of texts in school. Entretextos, Londrina, v. 11, n. 1, p. 177–188, 2011. DOI: 10.5433/1519-5392.2011v11n1p177. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/9322. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Artigos