Towards a critical approach in the design and use of teaching materials for language education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2024v24n1p87-105

Keywords:

language education, teaching material, criticality

Abstract

A pedagogy becomes relevant when its practice is put to the forefront, as well as everything necessary to put it into operation (Akbari, 2008; Crookes, 2013). Thus, considering the centrality of teaching materials in the classroom (Garson; Graves, 2014), exploring the relevance of these resources for a critical pedagogy can be an excellent way to highlight this way of teaching. From this perspective, this work aims to foster the discussion about criticality in language education by presenting principles that can guide critical teaching as well as an example of an approach in the elaboration and use of teaching materials that contemplates criticality (Montenegro, 2022). To this end, pre-service English teachers participated in a workshop of teaching materials from a critical teaching perspective and taught classes during Teaching Practicum at a public university in Bahia. The results point to the use of codes (Freire, 1987; Wallerstein; Auerbach, 2004) and the principle of dialogue (Crookes, 2013; Freire, 1987; Wallerstein; Auerbach, 2004) as key elements for the implementation of a problem-solving approach (Wallerstein; Auerbach, 2004).

Author Biography

Paula Montenegro, Universidade do Estado da Bahia

Possui graduação em Letras: Português e Inglês com as Respectivas Literaturas pela Universidade Católica do Salvador (UCSAL) e pós-graduação "lato sensu" em Língua Inglesa pela Universidade Salvador (UNIFACS). Mestre em Estudo de Linguagens pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Doutora em Língua e Cultura pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Atualmente é professora assistente da Universidade do Estado da Bahia. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas, atuando em língua inglesa, formação de professores de línguas, prática reflexiva e abordagem intercultural crítica do ensino de línguas.

References

AKBARI, R. Transforming lives: introducing critical pedagogy into ELT classrooms. ELT Journal, Oxford, v. 62, n. 3, p. 276-283, 2008. DOI: https://doi.org/10.1093/elt/ccn025

ALMEIDA FILHO, J. C. P. Dimensões comunicativas no ensino de línguas. Campinas: Pontes, 2008.

CROOKES, G. V. Critical ELT in action: foundations, promises, praxis. New York; London: Routledge, 2013.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1987.

GARSON, S.; GRAVES, K. Materials in ELT: current issues. In: GARSON, S.; GRAVES, K. (org.). International perspectives on materials in ELT. London: Palgrave Macmillan, 2014. p. 1-15.

KUMARAVADIVELU, B. A linguística aplicada na era da globalização. In: LOPES, L. P. M. (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 129-148.

MONTENEGRO, P. C. F. Por uma abordagem crítica na elaboração e uso de materiais didáticos: uma experiência transformadora. 2022. Tese (Doutorado em Língua e Cultura) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2022. Disponível em: https://ppglinc.ufba.br/sites/ppglinc.ufba.br/files/verso_final_tese_capa_dura.pdf. Acesso em: 24 out. 2023.

PESSOA, R. R; SILVESTRE, V. P.; MÓR, W. M. (org.). Perspectivas críticas de educação linguística no Brasil: trajetórias e práticas de professoras/es universitárias/os de inglês. São Paulo: Pá de Palavra, 2018.

TOMLINSON, B. Materials development in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

WALLERSTEIN, N.; AUERBACH, E. R. Problem-posing at work: popular educator's guide. ‎Alberta: Grass Roots Press, 2004.

Published

2024-06-30

How to Cite

MONTENEGRO, Paula. Towards a critical approach in the design and use of teaching materials for language education. Entretextos, Londrina, v. 24, n. 1, p. 87–105, 2024. DOI: 10.5433/1519-5392.2024v24n1p87-105. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/49203. Acesso em: 2 jul. 2024.