The didactic sequence in context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n1Espp54-76

Keywords:

Didactic sequence, Linguistic-discursive capacities, Writing

Abstract

In this paper, we discuss how we enlisted Swiderski and Costa-Hübes’s (2009) proposal of adaptation for the adapted version of the Dolz, Schneuwly and Noverraz’s (2004) didactic sequence (DS) in order to achieve context-specific objectives. Our interventions were based on interactionist socio-discursive assumptions for language teaching, in which gender is an instrument for the development of language capacities. Our instructional objectives were: to foster the development of linguistic-discursive capacities (LDC) for the production of a mystery tale (“whodunit”) and to foster the development of a writer posture, with attention to the several stages of the writing process. In adapting the DS to our goals, we added a specific module for text planning and proposed an activity of mediated text revision, using a check list as instrument for learning. We analysed the evolution of LDCs in our students’ texts in order to assess to what extent our instructional goals were accomplished. Analysis suggested noticeable progression in the focalized LDCs, which advanced from “introductory” or “basic” to “advanced” level. From this experience, we highlight the role of DS in potentiating teachers’ authorial dimension, since they can take hold of this construct and create/adapt their own DS for specific objectives.

Author Biographies

Maria Beatriz Pinto, Universidade Federal de Minas Gerais

Especialista em Residência Docente pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

 

Carolina Alves Fonseca, Federal University of Juiz de Fora

Doutora em Linguística pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Professora da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF).

References

BARBOSA, J. P. Trabalhando com os gêneros do discurso: narrar: narrativa de enigma. São Paulo: FTD, 2001.

BRANDÃO, M. Leitura e produção de texto no ensino fundamental: uma proposta de sequência didática para o gênero textual narrativa de enigma. 2018. 156 p. Dissertação (mestrado) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018.

BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Campinas: Mercado de Letras, 2006.

CALLIAN, G. R.; MAGALHÃES, T. G. Dimensões da formação docente no programa de formação continuada “Residência Docente” da UFJF: uma leitura inicial. In: MAGALHÃES, T. G.; FERREIRA, C. S. Oralidade, formação docente e ensino de língua portuguesa. Araraquara: Letraria, 2019. p. 141-188.

COSTA-HÜBES, T.C.; SWIDERSKI, R.M.S. Gêneros orais e ensino: uma experiência didática com notícia televisiva. In: BUENO, L.; COSTA-HÜBES, T.C. Gêneros orais no ensino. Campinas: Mercado de Letras, 2015.

CRISTOVÃO, V. L. L; STUTZ, L. Sequências didáticas: semelhanças e especificidades no contexto francófono como L1 e no contexto brasileiro como LE. In: SZUNDY, P.T. C. et al. (org.). Linguística aplicada e sociedade: ensino e aprendizagem de línguas no contexto brasileiro. Campinas: Pontes Editores, 2011. p. 17-39.

DOLZ, J. Seminário 2015. Palestra Prof. Joaquim Dolz. 2015. Disponível em: www.youtube.com/watch?v=K68WLhIcSrc. Acesso em: 10 dez. 2023.

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 81-108.

DOLZ, J.; PASQUIER, A.; BRONCKART, J. P. L’acquisition des discours: emergence d’une competence ou apprentissage de capacities langagières? Études de Linguistique Appliquée, n. 92., 1993. p. 23-37.

MAGALHÃES, T.; CRISTOVÃO, V. Sequência e projetos didáticos no pacto nacional pela alfabetização na idade certa: uma leitura. Campinas: Pontes Editores, 2018. p. 21-49.

PINTO, M. B. Itinerários de escrita: mediação do desenvolvimento de capacidades linguístico-discursivas na produção textual. 2021. Trabalho de Formação Docente (Especialização em Residência Docente) - Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2021.

PINTO, M. B.; FONSECA, C. A.; SILVA, L. A. S.; SIGILIANO, N. S. “Itinerários de escrita”: em busca de estratégias de ensino e aprendizagem do processo de produção textual. In: FERRARI, A.; COSENZA, A.; LIMA, I. F.; ESCHER, M. A.; SANTIAGO, M. C. Formação docente inicial e continuada na ufjf: experiências e diálogos com a escola básica. São Paulo: Livraria da Física, 2022. p. 139-164.

SANTOS, J. G. C. A escrita monitorada: o que é? como se faz? para que serve?. 2015. 101 f. Dissertação (Mestrado profissional em Letras) - Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2015.

SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Os gêneros escolares - das práticas de linguagem aos objetos de ensino. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 61-78.

SWIDERSKI, R. M. S.; COSTA-HÜBES, T. C. Abordagem sociointeracionista & sequência didática: relato de uma experiência. Línguas & Letras, Cascavel, v. 10, n. 18, p. 113-128, 2009. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/view/2253. Acesso em: 31 mar. 2023.

TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000300009. Acesso em: 31 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000300009

Published

2023-04-14

How to Cite

PINTO, Maria Beatriz; FONSECA, Carolina Alves. The didactic sequence in context. Entretextos, Londrina, v. 23, n. 1Esp, p. 54–76, 2023. DOI: 10.5433/1519-5392.2023v23n1Espp54-76. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47148. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos - Dossiê: Sequências Didáticas de Gêneros: uma homenagem do grupo de pesquisa Linguagem e Educação (LED) ao Professor Joaquim Dolz

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.