Retextualizing from the fables to the comics: a study on the aspects of retextualization classroom writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2020v20n2p145

Keywords:

Retextualization, Classroom writing, Fables, Comic.

Abstract

The present study aimed to highlight ways of operating in teaching the functioning of the language from texts, more specifically through the application and analysis of a retextualization activity carried out from the fable for comic books, with the intention of understanding the movement specific aspects during the process of written retextualization between multimodal genres, carried out by a dyad of students in a class of the 6th year of elementary school. The methodology used presents a qualitative bias, with action research as a focused focus on the application of a pedagogical intervention project in the classroom, with discussion, reading and written and oral activities forged from both genres chosen for the research, and, at the end, production of retextualizations by students' pairs. The theoretical foundation brought to the investigation concerns the studies on multimodal writing (DIONISIO, 2011, 2014), going through the retextualization of speech to writing (MARCUSCHI, 2008a) and from writing to writing in the classroom (DELL'ISOLA, 2017; DIKSON, 2018a; 2019), and the corpus analyzes were performed based on the proposed text in writing-writing. The results demonstrated, in a first plan, the extreme and significant relevance of taking retextualization as a pedagogical resource present and constant in the school environment, and in a second, the analyzes allowed to apprehend that the children mark in their texts a strong encyclopedic-cultural baggage in a continuum of written, multimodal, linguistic and cognitive movements.

Author Biographies

Valéria Simões Freitas, Universidade Federal do Agreste de Pernambuco (UFAPE)

Master in Letters from the Universidade Federal Rural de

Pernambuco (UFRPE/UAG-UFAPE)

Dennys Dikson, Universidade Federal do Agreste de Pernambuco (UFAPE)

Professor at the Universidade Federal do Agreste de Pernambuco (UFAPE).

References

A TARTARUGA tagarela. 2007. Disponível em: http://www.botucatu.sp.gov.br/Eventos/2007/contHistorias/bauhistorias/coletanea%20de%20fabulas.pdf. Acesso em: 9 jul. 2020.

ABÍLIO, Eleonora C.; MATTOS, Margareth S. de. Letramento e leitura da literatura. In: CARVALHO, Maria Angélica Freire de; MENDONÇA, Rosa Helena (org.). Práticas de leitura e escrita. Brasília: MEC, 2006. p. 84-89

BAGNO, Marcos. Fábulas fabulosas. In: CARVALHO, Maria Angélica Freire de; MENDONÇA, Rosa Helena (org.). Práticas de leitura e escrita. Brasília: MEC, 2006. p. 50-53.

DELL’ISOLA, Regina Lúcia P. Retextualização de gêneros escritos. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.

DIKSON, Dennys. A retextualização escrita-escrita. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 18, n. 3, p. 503-529, jul./set. 2018a.

DIKSON, Dennys. Da escrita para a escrita: aspectos e processos em retextualização. Recife: Editora Universitária da UFRPE, 2019.

DIKSON, Dennys. Os quadrinhos em sala de aula: a gênese da referenciação-tópica no processo de escritura em ambiente escolar. Recife: EDUFRPE, 2018b.

DIONISIO, Angela Paiva (org.). Multimodalidades e leituras: funcionamento cognitivo, recursos semióticos, convenções visuais. Recife: Pipa Comunicação, 2014.

DIONISIO, Angela Paiva. Gêneros textuais e multimodalidade. In: KARWOSKI, Acir Mário; GAYDECZKA, Beatriz; BRITO, Karim S. (org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. 4. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

DIONISIO, Angela Paiva; MILLER, Carolyn; BAZERMAN, Charles; HOFFNAGEL, Judith. (org.). Gêneros textuais. Recife: [s. n], 2011. (Série Acadêmica, v. 1).

FREITAS, Valéria Simões. Aspectos de retextualização nas produções escritas em sala de aula: da fábula às histórias em quadrinhos. 2020. Dissertação (Mestrado em PROFLETRAS) - Universidade Federal Rural de Pernambuco, Garanhuns, 2020.

KLEIMAN, Ângela (org.). Os significados do letramento: uma perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 1995.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2008a.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008b.

MILLER, Carolyn R. Rhetorical community: the cultural basis of genre. In: FREEDMAN, Aviva; MEDWAY, Peter (ed.). Genre and the new rhetoric. London: Taylor & Francis, 1994. p. 67-78.

RAMOS, Paulo. A leitura dos quadrinhos. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2012.

ROJO, Roxane. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, Roxane; ALMEIDA, Eduardo de Moura. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editora, 2012.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 1986.

TRAVAGLIA, Neusa. A tradução numa perspectiva textual. 1993. Tese (Doutorado em Língua e Literatura Francesa) – Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, 1993.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a perspectiva qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VERGUEIRO, Waldomiro. A linguagem dos quadrinhos: uma “alfabetização necessária”. In: RAMA, Ângela; WERGUEIRO, Valdomiro (org.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004.

Published

2020-12-11

How to Cite

FREITAS, Valéria Simões; DIKSON, Dennys. Retextualizing from the fables to the comics: a study on the aspects of retextualization classroom writing. Entretextos, Londrina, v. 20, n. 2, p. 145–174, 2020. DOI: 10.5433/1519-5392.2020v20n2p145. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/40699. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)